Orice părinte își dorește ca micuțul lui să cunoască câteva limbi străine. Însă aici apare o întrebare importantă: de la câți ani trebuie să înceapă un copil învățarea limbilor străine? Din păcate, nu există un răspuns univoc, pentru că disputele la acest subiect între pedagogi și psihologi sunt interminabile. Primii consideră că vârsta optimă este 5 ani, pe când psihologii ne demonstrează că și un copil de trei-patru ani este capabil să însușească o limbă străină. Să înțelegem toate aceste aspecte problematice ne-a ajutat doamna Aliona Stelea.
De la ce vârstă este recomandat ca un copil să înceapă învățarea unei limbi străine?
Activitățile de învățare pot fi începute de la vârsta de 2 ani, prin familiarizarea micuțului cu bazele limbii străine, pronunțând în prezența lui cele mai simple cuvinte în așa mod încât copilul să le rețină treptat pronunțarea și semnificația. Desigur, nu fiecare părinte poate învăța copilul o limbă străină, pentru că ar avea nevoie de timp liber și abilități pedagogice, ar trebui să poată expune informația în mod accesibil, pentru ca aceasta să fie interesantă pentru copil, în caz contrar el va începe să facă capricii, iar lecția va fi ratată. Nimeni nu poate găsi limbă comună cu copilul mai bine ca un pedagog profesionist.
Cum ar trebui copilul să înceapă învățarea unor limbi străine?
Desigur, până la vârsta de 7 ani învățarea limbii trebuie să se desfășoare sub formă de joc. Pentru a avea succese în activitatea de predare a limbilor străine la micuți, profesorul trebuie să fie și psiholog. Această cerință este cu atât mai importantă cu cât vârsta copiilor este mai mică – 2-3 ani. La această vârstă micuții sunt destul de neatenți, nu se pot concentra asupra unui singur lucru, ei dedicându-se în întregime cunoașterii lumii înconjurătoare, de aceea sunt distrați și agitați.
Rețineți: Pentru ca activitățile desfășurate cu micuții să dea rezultatele scontate, pedagogul trebuie:
- să cunoască bazele psihologiei copilului;
- să aibă capacitatea de a prezenta informațiile noi într-o formă simplificată la maximum;
- să desfășoare lecțiile sub formă de joc;
- să simtă dispoziția micuțului și în caz de necesitate să oprească lecția, pentru a nu descuraja copilul să continue studiul.
Doar un pedagog cu experiență, care a lucrat mult timp cu copiii, este capabil să ofere micuțului cunoștințe de bază, necesare pentru învățarea aprofundată și îndrăgirea unei limbi străine din fragedă copilărie.
În așa mod veți pregăti copilul pentru o mai bună percepere a limbii la o vârstă mai conștientă. La acel moment el va fi familiarizat deja cu multe lucruri, iar lecțiile pentru el vor fi mai ușoare și mai interesante.
Ce trebuie să știe părinții care vor să își înscrie copiii la centrele lingvistice?
În primul rând, trebuie să fie sceptici vizavi de ofertele care promit învățarea unei limbi în 6 luni. O astfel de abordare va suprasolicita memoria micuțului, iar după 6 luni veți constata că el nu își mai aduce aminte nimic. Părintele sau profesorul trebuie să parcurgă, împreună cu copilul, diferitele etape ale dezvoltării acestuia. Fiecare dintre ele corespunde apariției și dezvoltării unor anumite capacități intelectuale, iar acestea, la rândul lor, vor contribui la o mai bună înțelegere și memorare a informației.
Ce trebuie să știe părinții, la ce aspecte trebuie să fie atenți?
Părinții trebuie să stabilească, în primul rând, motivele pentru care vor ca micuțul lor să învețe o limbă străină. Putem vorbi aici despre desele călătorii peste hotare, perspectiva de muncă în străinătate, dorința de dezvoltare generală și a capacităților intelectuale ale micuțului. Dacă însă ei imită comportamentul altor părinți sau pur și simplu urmează tendințele modei în domeniul educației și dezvoltării copiilor, acest proces destul de îndelungat și laborios de studiere a unei limbi străine nu se va încununa de succes.
Trebuie să aveți în vedere că nu este bine să suprasolicitați emoțional copilul. Trebuie să puneți accent pe regularitate, nu pe durata lecțiilor. Chiar dacă lecțiile nu durează mai mult de 25-35 de minute, este mult mai important să le faceți zilnic, fără pauze și zile de odihnă. Acest interval de timp este suficient pentru ca un copil de vârstă școlară mică că obțină și să însușească cunoștințele necesare.
Cât privește elevii din clasele superioare, durata lecțiilor trebuie să fie între 60 și 100 de minute. Dar și aici nu trebuie să existe nici un fel de stres și impunere.
Rețineți: Decizia privind învățarea unei limbi străine este individuală, însă oricare ar fi scopul Dumneavoastră, oricare ar fi rezultatele pe care le așteptați și oricare ar fi tehnicile și metodele pe care le-ați ales, aș vrea să vă doresc succese și răbdare, pentru că doar dorința de a cunoaște o limbă străină și perseverența în studiu pot da rezultate pozitive, care aduc mulțumire și satisfacție interioară.
A pregătit Cristina Scripnic