S-a renunțat de mult la opinii incorecte despre bilingvism, precum ideea că un copil ce învață din fragedă copilărie o a doua limbă se dezvoltă mai greu sau că va confunda cele două limbi. Uneori, copiii micuți pot utiliza termeni din ambele limbi, dar diferențierea între acestea apare în mod natural. Cât despre dezvoltarea mai anevoiasă (ideea că acei copii ce învață simultan și limba maternă și o a doua), adevărul este de fapt la polul opus: copiii bilingvi se dezvoltă mai rapid și mai complex.

De aceea, majoritatea specialiștilor în creșterea și educația timpurie încurajează părinții ce doresc să învețe de mic copilul două limbi. Copilul este perfect capabil să asimileze o nouă limbă de la 3 ani, o vârstă bună, deoarece învățarea se face de fapt mult mai ușor decât mai târziu (de exemplu când începe școala).

De fapt, copilul poate învăța simultan două limbi încă de la început sau o poate învăța pe a doua de la vârsta de 1 an, odată cu achiziționarea unei părți a limbajului matern. Învățarea unei a doua limbi devreme are multiple avantaje, în afară de cel evident – copilul care învață timpuriu va dezvolta abilități superioare de comunicare în limba respectivă.

Ce avantaje are un copil bilingv

Copiii bilingvi se exprimă mai bine, oral sau în scris, în ambele limbi! Așadar, un copil bilingv comunică de fapt mai bine și în limba maternă decât cel monolingv! În plus, învățarea la vârstă fragedă înseamnă vorbirea limbii străine cu ușurința nativilor (mai târziu există probleme în învățarea pronunției).

A învăța timpuriu două limbi stimulează capacitățile cognitive ale copilului. Copiii bilingvi au o memorie, o atenție și o înțelegere mai bine dezvoltată decât cei care au învățat doar limba maternă.

În plus, studiile arată că cei bilingvi dezvoltă o gândire mai flexibilă, fiind capabili să treacă de la o sarcină cognitivă la o alta cu ușurință și să proceseze și înțeleagă mai rapid informații complexe. Acești copii au creierul mai agil.

O limbă străină presupune contactul cu o cultură diferită de cea proprie (chiar dacă similară). Astfel, copiii bilingvi sunt deschiși spre diferențe, spre diversitate.

Gândirea și perspectiva copiilor este influențată de cunoașterea a două limbi încă din perioada preșcolară. Iată un rezultat interesant al unui studiu efectuat la Universitatea Concordia: un copil bilingv are altă perspectivă asupra lumii decât unul ce a învățat doar limba maternă. Mai exact, copiii mici tind să privească totul ca fiind pre-existent; caracteristicile, trăsăturile, preferințele cuiva, limba – copilul percepe toate acestea ca fiind înnăscute și neschimbate. Dimpotrivă, un copil bilingv privește aceste aspecte ca fiind învățate și deci ca putând fi schimbate. Astfel, acest copil știe că o persoană este cum este prin ceea ce învață și nu pentru că așa s-a născut. Aceasta este o diferență interesantă în gândire între copiii ce știu două limbi și cei care știu doar limba maternă.

Alte studii mai arată că bilingvismul încetinește îmbătrânirea cerebrală, menținând creierul mai activ și chiar întârzie cu câțiva ani declanșarea bolii Alzheimer.