Anual, o mulțime de părinți își pun această întrebare: care este vârsta perfectă pentru a înmatricula copilul la școală? În favoarea vârstei de 6 ani se aduc argumente de genul: ”el/ea este un copil foarte bine dezvoltat”, ”pentru un băiat, vârsta de 6 ani este ideală pentru că va reuși, la maturitate, să se înscrie la facultate înainte de a fi înrolat în armată”, ”copiii prietenilor mei s-au dus în clasa I și totul este bine” și încă multe altele.
Printre acestea sunt și argumente bine fondate în favoarea vârstei de 6 ani și le-aș numi următoarele:
- Copilul, într-adevăr, citește bine, știe să numere și chiar să scrie;
- Copilul este sănătos și nu face parte din grupul celor care se îmbolnăvesc des (mai mult de 5-6 ori pe an), adică are o imunitate bună, nu suferă de boli cronice și, cu atât mai mult nu prezintă particularități de dezvoltare cum ar fi hiperactivitate, sindromul deficitului de atenție (nu se are în vedere faptul că micuțului i se acordă puțină atenție, ci problemele de concentrare), autism, retard mintal și alte tulburări similare;
- Copilul este bine adaptat din punct de vedere social, el intră ușor în contact cu semenii și, este de dorit să aibă experiența frecventării instituțiilor preșcolare (de la grădiniță până la școli pentru dezvoltare timpurie – orice alte colective de copii);
- Copilul se orientează perfect în lumea din jurul lui, cunoaște deplin numele, prenumele și patronimicul părinților, genul lor de activitate, adresa de la domiciliu, numărul de telefon de acasă și cel al părinților, înțelege esența instituției școlare și regulile de frecventare a acesteia;
- Copilul vorbește bine, nu se poticnește verbal, pronunță clar toate sunetele și dispune de un vocabular de cuvinte suficient pentru vârsta lui;
- Copilul își apreciază adecvat personalitatea, are un grad scăzut de anxietate și oboseală, excitabilitate emoțională redusă, știe să fie independent;
- Prima profesoară este o persoană foarte competentă, bună și înțelegătoare;
- Drumul până la școală nu este foarte lung, nu mai mult de 20 - 30 de minute de mers, în caz contrar, copilul va fi obosit deja la începerea orelor.
Atenție, părinți ! Doar dacă copilul dumneavoastră include în sine toți factorii enumerați mai sus – decizia de a-l înmatricula la școală la vârsta de 6 ani va fi una argumentată.
Este necesar de a cântări obiectiv toate abilitățile sale. De exemplu, dacă copilul știe bine să numere, asta încă nu înseamnă că el este pregătit pentru școală. Poate el oare să-și mențină atenția asupra unui și același obiect pe parcursul a cel puțin 15 minute? Scrie cu litere de tipar sau mici? (Aceasta este o diferență enormă: dacă copilul scrie cu litere de tipar, nu denotă faptul că motricitatea fină este capabilă să reproducă acele elemente prevăzute pentru vârsta de 7 ani – și anume la această vârstă este definitivată motricitatea fină a mânuței și degețelelor). Și în general, vrea copilul la școală sau nu?
Încă un lucru foarte important – un copil bine dezvoltat și un copil pregătit pentru școală nu este unul și același lucru.
Pregătirea – sunt acele abilități pe care copilul le-a învățat: de a scrie, a citi, a număra. Însă, dezvoltarea intelectuală este un fel de potențial mintal, capacitatea copilului de automișcare, de autoînvățare, de a rezolva individual sarcini problematice. De exemplu, sarcina de a se adapta într-un colectiv nou și la cerințele persoanelor din afara familiei, sarcini caracteristice adulților: lucrul individual asupra a ceva complicat ce necesită efort.
Adică, pregătirea copilului și gradul general de dezvoltare, inclusiv, emoțional, nu sunt nici pe departe sinonime !
Plus la toate, în afară de învățare și perseverență mai este și elementul de sănătate și capacitatea imunitară.
Ceea ce înseamnă că un copil de clasa I trebuie să fie suficient de puternic din punct de vedere fizic și imunitar, pentru ca atunci când va fi înmatriculat într-o clasă împreună cu alți 20-30 de copii, să aibă forțe să suporte ziua sa de muncă, iar organismul său să fie pe măsură să se opună infecțiilor de neevitat într-un colectiv mare.
Există mai multe metode de determinare a așa numitei ”vârste școlare”, care apreciază gradul de pregătire al copilului pentru programul școlar. Dacă puneți la îndoială forțele copilului și gradul lui de pregătire, ați face bine dacă ați consulta un psiholog pentru copii care va verifica potențialul micuțului dumneavoastră. Dacă convingerea dumneavoastră și constatarea psihologului denotă că micuțul este pregătit pentru școală, nu există motive să nu-l înmatriculați la vârsta de 6 ani. Dacă lucrurile stau invers, este cazul să mai așteptați, până când organismul micuțului se va mai întări, va căpăta noi forțe, iar sistemul nervos se va mai maturiza. În ultimul an preșcolar trebuie să atrageți multă atenție la întărirea imunității și sănătății viitorului elev. De asemenea, urmează să vă concentrați asupra extinderii orizontului copilului și dezvoltării sale generale. Va fi, pur și simplu, extraordinar dacă părinții vor găsi timp, bani și forțe pentru a învăța copilul bazele lecturii, scrierii și număratului – cu forțele proprii sau într-o instituție specializată pentru copii: acest lucru va reduce considerabil presiunea la care urmează să fie supus copilul la școală.
De regulă (fără a lua în calcul poziția exagerată și ambiția părinților), la modul real, doar 10 % dintre copii cu vârsta de 6 ani sunt pregătiți pentru a merge în clasa I. Pentru ceilalți, cel mai bine ar fi să meargă la școală la vârsta tradițională – 7 ani, indiferent de rațiunile care le trec părinților prin cap. Asta pentru că de succesul adaptării la școală depind foarte multe lucruri: sentimentul că este o personalitate de succes, gradul său de apreciere personală, de asta depinde felul în care se va simți pe viitor copilul – fie că se va poziționa pe sine ca pe un ”victorios”, fie – ca pe un ”ratat”.
Iată de ce în loc să vă preocupați de gândurile despre succesele obținute de copiii prietenilor, sau de ideile referitoare la armată, la viitorul incert, mai bine ați evalua rațional situația și ați asigura copilului dumneavoastră un start bun într-o cursă în care va fi implicat în următorii zece ani.