Fiecare părinte așteaptă cu nerăbdare ziua, când copilul lor va începe să pronunțe primele cuvinte, după care fraze și propoziții întregi. Asta pentru că vorbirea – este un instrument unic, utilizat de om toată viața. Însă cu regret, nimeni nu este asigurat de unele defecțiuni ale vorbirii, precum ar fi Bâlbâiala. Cât de serioasă este problema respectivă, cum poate fi depășită și cum trebuie să acționeze părinții, în cazul în care copilul a început să se bâlbâie. Despre toate acestea ne-a vorbit medicul-logoped al clinicii Sancos, Ludmila Cotorobai.
Ludmila Vasilievna, reieșind din experiența dvs. profesională, cât de des se întâlnește Bâlbâiala la copii?
Dacă vom examina în raport procentual, atunci în prezent, ajutorul meu este solicitat de părinții a cca 20-30 de copii, care suferă anume de bâlbâială. Este o defecțiune suficient de răspândită, în special la copiii mici. În cazul copiilor mai măricei se întâmplă rareori ca aceștia să înceapă să se bâlbâie, deoarece, defecțiunea apare în special în acea perioadă când se formează vorbirea.
Care este motivul Bâlbâielii, de ce apare?
Trebuie să spun, că Bâlbâiala – este o patologie congenitală (foarte rar este o patologie asociată cu leziuni cerebrale ), este o patologie a vorbirii, legată de afecțiuni al sistemului nervos. Cauza acestei afecțiuni poate fi spaima sau frica permanentă, nervozitatea sau chiar mimarea unei persoane. Dacă unul din membrii familiei se bâlbâie și în preajma copilului se află un semen cu o afecțiune similară, și care se bucură de autoritate, atunci nu este exclus Bâlbâiala imitat. Încă o cauză, care ar putea provoca bâlbâiala la vârsta timpurie poate fi febra mare în cazul unei boli. Deseori, motivul apariției defecțiunii în vorbire este presiunea adulților asupra copilului. La vârsta de 3-5 ani, când vorbirea abia se formează, toți copiii vorbesc în mod diferit, unii mai bine, alții mai puțin. Și dacă rudele sau educatorii vor influențat psihologic asupra copilului, indicându-i asupra defectelor de vorbire, consecința ar putea fi Bâlbâiala. Este inadmisibil să înveți forțat un copil stângaci să lucreze, să mănânce, să scrie cu mîina dreaptă. Nu trebuie să faceți presiuni asupra copilului, obligându-l prin toate mijloacele să vorbească clar, fără greșeli, subliniind defectele de vorbire. Până la vârsta de 4 ani trebuie să aveți răbdare, când copilul va începe să rostească toate sunetele și să formeze fraze.
Dacă problema a fost depistată, cum se tratează Bâlbâiala?
Cea mai mare parte a defectelor de vorbire, logopedul le corectează singur, în unele cazuri poate fi necesară consultația specialiștilor: ortodontului (dacă mușcătura se formează incorect), chirurgului (dacă frenul sublingual este scurtat), otorinolaringologului (dacă defectele de vorbire sunt legate de problemele organelor ORL ). Ceea ce ține de bâlbâială – aici este nevoie de un lucru comun cu neuropatologul. În viața de zi cu zi noi spunem bâlbâială, însă concluzia logopedică este numită cu termenul – logonervozitate. Adică ”nervozitatea vorbirii”, de aici și trebuie de început. Este necesară consultația neuropatologului și un tratament medicamentos. În această activitate poate fi conectat și fizioterapeutul. Peste 2-4 săptămâni începe munca logopedului. Dacă neoropatologul și fizioterapeutul tratează boala, atunci noi, medicii-logopezi în situații similare învățăm copiii să respire corect, adică lent, fără a se grăbi să pronunțe la expirație cuvinte, fraze, etc.. Aceste lucruri sunt foarte importante!. Atunci când copilul ”cîntă”, el niciodată nu se va bâlbâi, asta pentru că noi cântăm la expirație. Sarcina logopedului să învețe copilul să respire și prin expirație să vorbească calm. Logopedul învață cum trebuie să fie tempoul, ritmul, face exerciții de articulație, masajul organelor de articulație, pentru a relaxa mușchii din cauza spasmului, care provoacă Bâlbâiala. Dacă spasmul este invizibil, dacă apare în corzile vocale, atunci se face gimnastică pentru respirație – inițial prin ”cîntarea” vocalelor, după care a consoanelor, silabelor, etc.. Metode sunt foarte multe și este vorba despre o muncă asiduă.
Adică, este incorect să crezi, că bâlbâiala va trece de la sine?
Este o eroare mare nu doar în cazul Bâlbâielii, dar și a oricărui defect în vorbire. În cazuri excepționale Bâlbâiala poate să dispară, dacă părinții își vor da seama, că copilul trebuie ferit de griji, să-l izoleze de orice emoții negative și presiune, să respecte sistematic regimul zilei. Probabilitatea de a face față acestei probleme fără ajutorul specialistului este foarte mică. Este foarte important să nu se scape timpul, când începe Bâlbâiala. Cu cât mai degrabă părinții vor bate alarma, cu atât este mai bine. Odată cu vârsta, problema doar se va agrava, vor apărea complexe, copilului îi va frică de propria vorbire, va apărea frica de discuții, adică se vor mai adăuga și niște factori psihologici, iar atunci deja va fi nevoie de ajutorului unui psiholog sau psihoterapeut. Desigur, în cadrul unor lecții de logopedie, un adolescent poate înceta să se bâlbâie după a 2-3 lecție, deoarece în sală domnește o atmosferă de încredere, alături este mama și specialistul, care îl ajută. Imediat ce copilul va trece pragul cabinetului, din nou apare frica, care s-a ascuns în el de câțiva ani și care nu a fost învinsă la timp. Cu totul altfel stau lucrurile la copiii mici, când Bâlbâiala poate dispărea definitiv. Să presupunem, că au venit părinții cu copilul lor, care a început să se bâlbâie acum două săptămâni. Ei se consultă cu neuropatologul, care în caz de necesitate prescrie un tratament medicamentos, iar logopedul prescrie un regim sever de tăcere.
Ce înseamnă un regim sever de tăcere?
Este o perioadă, când copilul trebuie să fie protejat la maxim de comunicare. În această perioadă el nu merge la grădiniță, nu merge în ospeție, în fața computerului și la televizor se află nu mai mult de 15 minute pe zi, dar preferabil ca acestea să fie excluse în general. În această perioadă, părinții la fel se străduie să nu vorbească cu copilul. Treptat, pe durata perioadei de tăcere, se calmează sistemul nervos. Situația, care a provocat Bâlbâiala se uită, și cel mai important se liniștesc mușchii. În așa fel, bâlbâiala poate fi oprită.
Putem vorbi de un termen concret pentru tratarea Bâlbâielii?
Ar fi neprofesionist să vorbesc despre careva termeni. Orice defecțiune necesită corectare, care depinde de capacitățile individuale ale omului. Să luăm drept exemplu Bâlbâiala imitat. Copilul s-a obișnuit să mimeze, înseamnă că eu trebuie să înlătur obișnuința. Unii copii se lasă ușor de obișnuințe, alții au tendința de ași consolida obișnuințele, de aceea totul este foarte individual. Dacă vorbim la general, din propria experiență pot să spun, că Bâlbâiala – este o defecțiune, care trebuie tratată cel puțin un an în complex cu alți specialiști. Dacă munca nu a fost dusă până la capăt, orice izbucnire emoțională, nu doar negativă, dar chiar și pozitivă poate readuce copilul la bâlbâială.
Ludmila Vasilievna, dacă să vorbim nu doar de bâlbâială, la ce vârstă este corect să aduci copilul la logoped în cazul unor suspiciuni de defecțiuni ale vorbirii?
Părinții responsabili își aduc copiii la 2-3 ani. Eu îi liniștesc și îi conving, că dacă copilul are auzul normal, dezvoltarea intelectuală corespunde vârstei, dacă organele de articulație sunt în normă, atunci copilul neapărat va vorbi. Cum am mai spus, până la 4 ani noi așteptăm, pentru ca copilul să înceapă să pronunțe sunetele. Acum este suficientă literatură și părinții sunt informați, că este normă, când copilul până la un an folosește în comunicare în mediu 10-12 cuvinte, la un an și jumătate – 100 de cuvinte, iar către 2 ani – 300. Acestea însă sunt niște cifre aproximative, important este altceva – înțelegerea și conștientizarea vorbirii auzite sau spuse. Dacă copilul de 2-4 ani conștientizează ceea ce se întâmplă, iar cuvintele rostite de el au sens, chiar dacă acestea sunt spuse neclar și nu toate sunetele sunt rostite corect, nu trebuie să vă faceți griji. Problema nu constă atât în rostirea sunetelor, cât în dezvoltarea copilului (cum se dezvoltă activitatea de gândire, percepția sunetelor, auditiv, fonematic ). Vreau să spun, că absolut totul se corectează, în special în vârsta timpurie. De aceea, dacă copilul este inteligent, depune efort, percepe bine informația, însă el nu rostește câteva sunete, noi așteptăm. În cazul în care este limitat vocabularul, dacă copilul nu este atent, are o memorie proastă, atunci trebuie să vă grăbiți la logoped, la psiholog și suplimentar acasă să vă ocupați foarte mult, urmând recomandările logopedului.
Apropo, de lecții. Atunci când copilul merge la logoped, sunt suficiente lecțiile petrecute în cabinet sau acasă trebuie să se muncească la fel de mult?
Din cabinetul meu, mamele ies cu caiete. Fiecare lecție este conspectată, iar acasă repetă neapărat. De regulă, logopedul de unul singur, adică fără ajutorul părinților își poate face munca de 100%, însă pentru aceasta este nevoie de câțiva ani. Dacă părinții își doresc un rezultat rapid și pozitiv, atunci ei merg la logoped cel puțin de 2 ori pe săptămână, iar 3 zile lucrează acasă desinestătător.
După care principiu este organizată lecția la logoped?
Fiecare lecție o începem cu gimnastica pentru degete, cu dezvoltarea motoricii mici. La vârful degetelor se află terminațiile nervoase, care sunt legate cu partea creierului responsabilă pentru vorbire. Dacă organele de articulație le antrenăm cu ajutorul exercițiilor fizice, atunci asupra creierului influențăm prin degete. Peste hotare demult se știe despre însemnătatea dezvoltării motoricii mici. Nu în zadar de acolo vin jucăriile din pluș cu umplutură sub formă de crupe, bile, pentru ca copilul să trimită impulsuri creierului și să stimuleze dezvoltarea vorbirii. Să revenim la lecție. După gimnastica pentru degete, se face gimnastica pentru articulație, după care cea de respirație, și doar după aceasta începem să lucrăm cu o problemă concretă. Dacă este vorba despre un sunet, atunci trebuie să lucrăm cu el. Inițial sunetul se pune, după care se introduce în silabă, ulterior în cuvânt, după care se rostește o frază, iar mai departe ajungem la poezii, ghicitori și povestiri. Orice lecție se construiește după principiul de la simplu la complicat.
Nu pot să nu întreb despre adulți. Poate oare omul să scape de defecțiune în vorbire, cu care a trăit zeci de ani? Este o muncă dificilă?
Totul poate fi corectat, și aceasta este întra-adevăr o muncă foarte dificilă. La adulți însă apare deja un interes și complex propriu, de care ei în mod conștiincios se străduie să scape. Iar în acest caz este un avantaj. Dacă în cadrul lecțiilor copiii mici se pot distra, pot face capricii și să nu înțeleagă cum și unde trebuie să pui limba, atunci în cazul adulților situația este absolut diferită. Ei conștientizează, ce trebuie să facă, însă este dificil să scape de obișnuința cu care au trăit ani la rând. Trebuie să muncească foarte mult, asta pentru că vorbirea – este activitatea creierului.
Ludmila Vasilievna, Dvs, vorbiți cu atâta dragoste despre profesia pe care o practicați, încât este dificil să nu observi acest lucru! Dvs. într-adevăr vă place munca pe care o faceți?
Da, eu îmi iubesc foarte mult meseria și primesc satisfacție de la rezultatele obținute. Munca este asiduă, însă atunci când vine victoria, toți sunt fericiți: copilul, părinții și eu. Înțeleg, că îi ajut și pot să-i ajut. Cu regret, în prezent în Chișinău sunt puțini specialiști în domeniu. Eu am absolvit facultatea de defectologie a Universității Pedagogice, am avut o școală cu un grad mare de pregătire. Acum însă este suficient să urmezi niște cursuri sau să faci masteratul de 2 ani în logopedie, pentru a te face specialist.Meseria de logoped însă este una foarte serioasă, pentru că se lucrează cu patologii, iar pentru a le corecta, trebuie să știi norma. Iar orice corecție necesită cunoștințe profesionale și experiență. Cu fiecare an, numărul diagnozelor se majorează, și nu se diminuează. În cei peste 30 de ani de activitate, niciodată nu am auzit, ca să dispară o concluzie logopedică. Dimpotrivă, apar noi maladii cu defecțiuni ale vorbirii, cu care, nici noi, logopezii cu experiență nu știm întotdeauna cum pot fi corectate. Vorbirea copilului trebuie corectată până la școală, eu nu vorbesc doar de pronunțarea sunetelor. Unii copii pronunță toate sunetele, însă este afectată structura cuvântului, structura frazei. Ulterior, copilul merge la școală, apar probleme cu gramatica, cu scrisul, citirea – cu educația în general. Pentru a rezolva o problemă la matematică, aceasta trebuie citită, dacă copilul are dislexie sau disgrafie, problemele se țin lanț. De ce trebuie situația adusă până la limită, dacă este suficient să cereți la timp ajutorul unui specialist și să înlăturați problema.
******
Dacă copilul dumneavoastră are nevoie de ajutorul unui logoped, nu ezitați să vă adresați unui specialist. În astfel de cazuri nu trebuie să pierdeți timpul. Anume din acest motiv vă propunem lista instituțiilor medicale din capitală, unde vă puteți adresa, pentru a corecta defecțiunile vorbirii.
Dacă aveți îndreptarea medicului de familie, atunci vă puteți adresa logopezilor, care activează în instituțiile medicale de stat.
Centrul medicilor de familie № 2
Logopezi: Irirna Volconovici, Nina Covtun
Adresa: str. Independentei 28.
Telefon: 022 77 04 63; 022 77 05 18.
Centrul medicilor de familie № 6
Logoped: Vera Parasca
Adresa: str. Mitropolit Petru Movilă 6.
Telefon: 022 24 21 42; 022 24 23 86.
Asociatia Medicala Teritoriala Centru
Logopezi: Valentina Morgun, Valentina Cozeșcurt.
Adresa: str. 31 August 1989, 63.
Telefon: 022 27 24 27, 022 27 55 39, 022 27 43 98.
Asociatia Medicala Teritoriala Ciocana
Logoped: Raisa Păduraru
Adresa: str. Voluntarilor 3.
Telefon: 022 47 17 90, 022 47 72 53, 022 47 70 83.
Spitalul clinic Republican pentru copii Emilian Cotaga
Logopezi: Stela Bulat, Lucia Marinciuc.
Adresa: str. V.Alecsandri 2
Telefon: 022 72 77 74, 022 72 81 81, 022 72 77 76.
Institutul Mamei și Copilului
Logoped: Iulia Sadovnicova
Adresa: str. Burebista 93.
Telefon: 022 52 31 21.
Centrul republican de reabilitare pentru copii
Logoped: Ahgela Moscalu
Adresa: str. Grenoble 147
Telefon: 022 73 52 68, 022 73 30 83
Centrul de intervenție precoce «Voinicel»
Logoped: Ala Benderschi .
Activități pentru copii cu retard psiho-motor și vernal până la 3 ani. Toate serviciile sunt gratuite.
Adresa: str. Drumul taberii, 2А.
Telefon: 022 22 49 36, 022 20 03 28.
Puntru servicii de calitate puteți să vă adresați și în clinicile private și centrele de dezvolytare timpurie pentru copii.
Clinica «Sancos»
Logoped: Ludmila Cotorobai.
Prețul: ora – 130 lei
Adresa: Bullevardul Moscovei 16.
Telefon: 022 90 99 09; 022 90 99 08.
Spitalul Internaţional «Medpark»
Logoped: Angela Cebotari
Prețul: 350 lei – consultația primară
Prețul orelor ulterioare le stabilește medicul după consult
Adresa: str. А Doga, 24.
Telefon: 022 40 00 40.
Medeferent P
Logoped: Ala Dorofeeva.
Prețul: 100 lei– consultația primară, durata orelor 45 minute– 120 lei.
Adresa: str. Miron Costin, 16.
Telefon: 022 43 88 84.
Smart Start
Logoped: Ceban Elena.
Prețul: 100 lei– consultația primară, prețul orelor ilterioare (30-35 minute) – 80 lei.
Adresa: str. Albă Iulia, 79/1 (etajul 2 ); str. Praga, 55.
Telefon: 069 200 266, 079 200 280.
Znaika
Logoped: Oxana Sâtari.
Prețul: 1 oră – 100 lei.
Adresa: str. Hajdeu, 106
Telefon: 079 583 032, 078 844 499, 022 89 44 33.
Elite Academia
Logoped: Silvia Morozan
Prețul: 30 minute – 75 lei.
Adresa: str. А. Sciusev 49 of.15 (intrarea din curte).
Telefon: 022 22 01 96, 069 026 072.
Happy LIFE
Logoped: Tatiana Zamurca.
Prețul: 45 minute – 100 lei.
Adresa: str. Matei Basarab, 5/1, of.10.
Telefon: 022 31 10 04, 078 000 202.
FasTracKids
Logoped: Evghenia Ojog (Centru), Victoria Vizir (Botanica).
Prețul: 30 minute – 90 lei.
Adresa: str. Gr. Vieru 27, etajul 2 ; str. Traian 2/2.
Telefon: 022 21 00 91, 079 121 314, 078 930 000.
https://www.facebook.com/FasTracKids.Moldova
Buburuza Mela House
Prețul:1 oră – 150 lei.
Adresa: str. Ginta Latină, 38/5.
Telefon: 022 92 92 10, 078 344 447.
Lia Сiocarlia
Logoped: Natalia Țâganesco.
Prețul:30 minute – 60 lei.
Adresa: str. Docuceaev, 1/3.
Telefon: 061 177 578.
În cazul retardului verbal poate fi obținut și un loc în grădiniță, în care activează logopezi. Îndreptare la o astfel de grădiniță poate elibira medicul de familie în baza diagnosticului elibirat de comisia republicană formată din medici și pedagogi.
Astfel, în prezent grupe specializate pentru copii cu retard verbal sunt în următoarele grădinițe:
Grădinița № 38
Adresa: str. Grădinilor, 23/1.
Telefon: 022 54 06 76.
Grădinița № 40
Adresa: str. Dacia, 24/2.
Telefon: 022 76 28 22.
Grădinița № 77
Adresa: str. Zelinski, 32/7.
Telefon: 022 55 04 84.
Grădinița № 88
Adresa: str. Alecu Russo, 8/3.
Telefon: 022 44 10 30.
Grădinița № 168
Adresa: str. Cuza-Vodă, 29/7.
Telefon: 022 76 56 55.
Grădinița № 175
Adresa: str. Grenoble, 153/1.
Telefon: 022 72 77 55.
Grădinița № 179
Adresa: str. М. Sadoveanu, 1.
Telefon: 022 33 32 21.
Grădinița № 210
Adresa: str. Columna, 28.
Telefon: 022 27 00 74.