Copiii adoră jocurile în nisip. Ce ar fi să ridicăm nivelul acestor distracții simple și, odată cu abilitățile motorii, să dezvoltăm la copii gustul estetic și înclinarea spre artă? În cazul desenului în nisip, în calitate de pânză servește o sticlă iluminată de jos, iar în loc de pensule sunt folosite palmele artistului. Despre cum să transformăm un joc obișnuit într-un spectacol adevărat a povestit pentru Mamaplus.MD Alisa Zelinschi, o tânără participantă a show-ului „Moldova are talent”.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Pentru desen este nevoie de nisip special?

Cât privește utilizarea materialului nu există reguli stricte, de aceea artiștii folosesc materialul pe care îl preferă, cu care le este mai ușor și mai plăcut să lucreze. Pentru desen pot fi folosite toate materialele pulverulente. Crupe, cafea, nisipuri de mare, vulcanice și colorate. Nisipul folosit în construcții nu este preferat de artiști, pentru că este prea mărunt, fragil și se transformă ușor în praf. Cel mai important este ca nisipul să nu se șteargă prea repede.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Există alergii la nisip?

Probabil că nu, poate doar alergie la praful acestuia.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Mulți numesc desenul în nisip terapie prin artă. Este adevărat că această ocupație ajută la relaxare?

Atunci când se apropie spectacolul, iar reprezentația nu este pregătită și repetată până la capăt, această activitate poate fi numită cu greu relaxare. Dar dacă desenezi pentru tine, ascultând muzică și fără să te gândești la nimic, atunci într-adevăr pot obține un efect de calmare și relaxare sufletească.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi De la ce vârstă ați recomanda să înceapă aceste activități?

Eu cred că un copil poate să înceapă să deseneze în nisip chiar de la cea mai fragedă vârstă, cam de la doi ani. Aceste activități dezvoltă la copii imaginația, abilitățile motrice și potențialul artistic. Pentru copii ocupațiile sunt utile și interesante, iar pentru maturi este o modalitate excelentă de îndepărtare a oboselii.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Un desen în nisip poate fi stricat cu o mișcare neîndemânatică. Oare acest fapt nu enervează? Mai ales că un astfel de desen nici nu poate fi pus în ramă…

Frumusețea și complexitatea animației în nisip constă în faptul că este imposibil să faci de două ori exact același desen. O imagine se transformă în alta, păstrând doar o parte din aceasta, iar apoi dispare de tot, iar în locul ei apare un nou desen. Este adevărat, desenele în nisip nu pot fi puse în ramă și atârnate pe perete, nu pot fi prinse de frigider cu un magnet sau purtate cu noi într-un album. Pentru eternizarea creațiilor, acestea sau filmate sau fotografiate. În timpul evoluțiilor live, procesul de desenare se translează pe ecran, iar în alte cazuri filmulețele pot fi găsite pe paginile de internet.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Cât de importantă este temperatura nisipului?

Temperatura inițială nu are importanță, pentru că peste o anumită perioadă nisipul se încălzește de la mâini. E posibil ca în primele minute să existe un mic disconfort din cauza diferenței de temperatură dintre nisip și corp, însă acesta trece repede.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Care este rolul iluminatului?

Iluminatul are cel mai important rol. Teatrul nisipului este în mare parte un teatru al umbrelor, unde claritatea imaginii depinde în mod direct de sursa de lumină. Dacă îndepărtăm o figurină de carton de lampă, imaginea de pe perete va fi clară, dacă o apropiem – imaginea pierde din claritate. Având în vedere că în cazul animației în nisip, lumina și înălțimea sticlei sunt aceleași, claritatea imaginii poate fi reglată prin cantitatea de nisip. Cu cât este utilizat mai mult nisip, cu atât desenul este mai clar și mai grosolan; cu cât nisipul este mai puțin, cu atât desenul este mai fin și mai aerian. Este foarte important ca lumina să cadă uniform pe toată suprafața mesei, atunci desenul va fi clar, complet și curat.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Este mai ușor să desenezi cu acuarele și creioane sau cu nisip?

Nisipul este unul dintre instrumentele folosite în artă și ca metodă de exprimare. El poate fi comparat cu vopselele și creioanele obișnuite și sunt convinsă că, peste o anumită perioadă de timp, el nu va fi considerat o artă atât de unică și neobișnuită. Milioane de artiști desenează tablouri în acuarelă, ulei, pastel și alte materiale, și aceasta nu este considerat neobișnuit, nu miră pe nimeni. Pentru că poți face un tablou extraordinar folosind un vârf de creion, iar calitatea lucrării depinde doar de nivelul de cunoștințe, abilități și talent al artistului. În cazul animației în nisip, masa iluminată înlocuiește pânza, nisipul – vopselele, iar mâinile pictorului – pensulele. Îmi este mai simplu să desenez pe hârtie doar pentru că reușesc să o fac mai des decât să stau în fața mesei pentru desen în nisip. Pot desena schițe cu ajutorul materialelor obișnuite în afara casei, pentru ca atunci când revin să le transpun în viață.

Istorii în nisip. Interviu cu Alisa Zelinschi Ce abilități dezvoltă desenul în nisip?

În primul rând, desenul în nisip dezvoltă funcția motorie a mâinii. În al doilea rând, contribuie la dezvoltarea gândirii abstracte, a creativității. Și în al treilea rând, ajută la armonizarea stării psihoemoționale a omului.