Dezvoltarea limbajului - un proces natural, care are la bază dezvoltarea genetică, senzorială și socială. Copiii îşi extind vocabularul şi dezvoltarea auzului fonematic, îşi antrenează mîna pentru scris, se familiarizeză cu literele de tipar și de mînă, alcătuiesc cuvinte folosind alfabetul mobil, citesc cuvinte simple, fraze și texte.
Rezonanță de vocale
Copiii pronunță lent vocalele la expirare a-a-a (o-o-o, u-u-u, etc). Vocile copiilor ar trebui să se fuzioneze într-un singur sunet. Astfel, copiii se pot lovi uşor pe piept singuri sau stînd în picioare pot lovi uşor spatele unui coleg.
Sunete şi mişcări
Copii merg în cerc sau saltă de pe un picior pe altul, totodată repetînd silabele: cu-cu-cu, ga-ga-ga, ha-ha-hu, co-co-co, lea-lea-lea, ho-ho-ho etc. Apoi silabele se complică: hau-hau-hau, miau-miau-miau etc.
Cuvinte în trei cutii
Într-o cutie de lemn se pun 3 cutiuţe mici: una roșie, una verde și alta galbenă. În cea de culoare roșie se pun figuri de animale din lemn, în cea verde - plante din lemn iar în cea galbenă - obiecte legate de viața umană. La etapa inițială, copiii învață numele acestor figuri, la cea de-a doua adultul cere copilului să arate un anumit lucru sau obiect și apoi să-l numească. La etapa a treia, copilul învață să aranjeze obiectele înapoi în cutii.
Fişe cu imagini
Se pregătesc mai multe seturi de fişe de diverse culori. În seria verde - fructe de pădure, flori, arbuști și copaci. În seria roșie - animale, păsari, insecte, pești, reptile, amfibii. În a treia - feluri de mâncare, haine, mobilier, transport, instrumente muzicale, echipament sportiv, etc.
Fiecare set de fişe are o fişă generalizatoare, pe care sunt desenate toate obiectele ce fac parte dintr-un anumit grup. Pentru început, copiii se vor familiariza cu denumirile obiectelor prezentate, vor învăța să grupeze obiectele pe cele trei categorii: animale, plante şi obiecte din viaţă. Apoi înşişi se verifică după fişa generalizatoare. După care fiecare grup este divizat în subgrupuri la care se adaugă: animale - păsări, mobilier - transport, arbuști - copaci etc. Sunt învăţaţi să numească aceste obiecte cu cuvinte generalizare. De asemeni cu ajutorul acestor fişe pot fi organizate şi diverse jocuri:" Al treilea e de prisos", " Ce lipsește?", " Ce s-a adăugat?", " Ce s-a schimbat cu locul?"etc.
Imagini cu subiect
Copilul trebuie să aranjeze într-o anumită ordine patru fişe, care ţin de un anumit subiect și în baza lor să alcătuiască conţinutul unei poveşti.
Exerciții senzoriale, care contribuie la dezvoltarea limbajului
- Atașarea unui cleştişor la o găleată sau la un pahar, decuparea unor siluete din carton (arici, soare, leu) .
- Alipirea a două sau a mai multor foi cu clame, formînd un lanț lung, clemele fiind prinse de marginile cartonului.
- Stoarcerea apei dintr-un burete într-un vas gol.
- Trecerea mărgelelor dintr-un vas în altul cu ajutorul unei pensete.
- Coaserea cu ajutorul şireturilor pe cartonul cu găuri.
- Legarea și dezlegarea panglicilor.
- Depănarea firului pe bobină.
- Selectarea capacelor pentru borcane după dimensiuni, închiderea capacelor pe borcane.
- Puncţionarea cu acul pe conturul marcat pe o foaie de hârtie, plasată pe ceva moale.
- Suflarea în balonaşele de săpun.
- Modelarea cu ajutorul alualutui sărat.
Ramele metalice și inserțiile
Pe două scânduri de lemn se află 10 rame metalice de culoare roz cu inserțiile corespunzătoare de diverse forme geometrice. Copiii încercuiesc în interiorul formei figurile și efectuiază umbrirea.
Seturi diferite de puzzle din lemn, pentru dezvoltarea vorbirii
Seturi și panouri cu inserţii butoane de plastic, din care este necesar să formeze anumite obiecte.
De la punct la punct
Pe fişe sunt trasate puncte aleatorii. Copilul trebuie să unească aceste puncte cu creionul în orice ordine.
Transcrierea
Copiilor li se propune să transcrie mecanic unele silabe şi cuvinte.
Începutul – mijlocul- finalul
O cutie dreptunghiulară este divizată în trei părți, în care sunt introduse obiecte de diferite forme. Copilul trebuie să determine unde se află o anumită literă din cuvânt (la început, sfârșit sau mijloc). De exemplu, pateu, lupă, ţap și în conformitate cu locul literei din cuvînt să plaseze obiectul în cutie: în prima parte, la mijloc sau în ultima parte.
Litere decupate de tipar și de mînă
Literele decupate pentru vocale sunt lipite pe fişe roz iar consoanele –pe fişe albastre. Copiii pronunţă sunetul și conturează litera cu degetul, memorînd scrierea ei. Atunci când literele vor fi stăpânite – copiilor li se va propune cu ochii închiși, la atingere să le numească.
Marele alfabet mobil
Literele alfabetului mobil corespund dimensiunilor literelor alfabetului decupat și este confecţionate din lemn. Fiecare literă este în celula sa. Vocalele sunt colorate în roz, consoanele în albastru. Cu acest set de litere copilul va învăță să alcătuiască silabe, cuvinte și propoziții.
Materiale pentru lectură intuitivă
Imagini sau obiecte care coincid cu cuvintele scrise pe fişe.
Citirea obiectelor din lumea înconjurătoare
Aveți nevoie de fişe de culoare roz agăţate cu panglici, pe care sunt înscrise numele obiectelor de jur: garderobă, birou, scaun, podea, perete, maşină, frigider, etc . Copilul citește titlul și atârnă fişa pe obiectul corespunzător din cameră sau apartament.
Propuneri - însărcinări
Pe fişe sunt notate sarcini: stai, priveşte prin geam, dă creionul etc. Copilul citește o fişă după alta și îndeplinește sarcinile.