Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale

Tatiana Cozman, 
psiholog

Părinții, întotdeauna, se mândresc cu copilul lor, cu talentele și caracteristicile sale individuale. Însă, există o categorie de copii ale căror capacități trezesc nu doar admirația rudelor. Copiii indigo. Neobișnuiți, ei nu seamănă cu restul copiilor, sunt înconjurați de mister. Despre copiii indigo, întotdeauna se vorbește cu admirație, pentru că deseori, capacitățile lor depășesc limitele umane. Însă, este oare atât de neechivoc acest fenomen? Despre subtilitățile de educație și dezvoltare ale unui copil indigo am discutat cu psihologul pentru copii, specialist în dezvoltarea timpurie – Tatiana Cozman.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Tatiana, haideți să ne clarificăm de la început, cine sunt copiii indigo, prin ce se deosebesc ei de copiii obișnuiți?

- Termenul ”indigo” a apărut la sfârșitul anilor 70 – începutul anilor 80 ai secolului trecut. Trebuie să spunem că termenul este pseudoștiințific, întrucât, oamenii de știință nu au demonstrat încă că acest fenomen există. Această concepție a fost introdusă în anul 1982 de către femeia extrasens Nancy Tappe. Ea declara că datorită capacităților sale, poate vedea aura omului. În cazul oamenilor obișnuiți, aura este aurie, iar în cazul copiilor speciali, care au început să vină pe lume la începutul anilor 70 – începutul anilor 80 - aura este de culoare albastru-violet. Anume această culoare a aurei a stat la baza denumirii fenomenului. Astăzi, termenul ”indigo” este caracteristic copiilor neobișnuiți, particularitățile cărora se manifestă în sferele cognitive, senzoriale, comportamentale și emoționale.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Care sunt criteriile în baza cărora poate fi recunoscut copilul indigo?

- Criterii sunt destul de multe, ele pot fi urmărite de la cea mai mică vârstă. Copiii indigo, deja, de la 2-3 săptămâni se poate observa cum își concetrează conștient privirea, începând cu vârsta de 2-3 săptămâni ei zâmbesc. Asta în timp ce, de regulă, aceste etape de dezvoltare ale copilului au loc nu mai devreme de o lună – o lună și jumătate. Copiii indigo încep să meargă repede – de la 7-8 luni, încep să vorbească devreme, la un an deja dețin un vocabular de cuvinte caracteristic unui copil de doi ani. Copiii super dotați deja la un an demonstrează chestii fenomenale, de exemplu, ei știu deja literele și știu cum să le aranjeze în silabe. Încă o caracteristică a copiilor indigo este sensibilitatea. Ei sunt foarte sensibili la ceea ce se întâmplă în familie, la starea emoțională a mamei, a rudelor. Se spune că acești copii sunt fără piele, ca și cum ar fi creați dintr-un material foarte sensibil și subțire. Însă, din nou, aceste argumente nu sunt la nivel de psihologie științifică, dar la nivel de parapsihologie.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Cum se poate manifesta sensibilitatea și susceptibilitatea?

- Copii indigo percep foarte bine starea maturilor, ei pot să sufere împreună cu maturii, în consecință, starea lor de anxietate este foarte pronunțată, apar temerile cărora nule pot face față. Toate aceste aspecte se transformă în hiperactivitate ceea ce, apropo, reprezintă încă o caracteristică a copiilor indigo. Ei sunt peste tot, acești copii au nevoie de libertate, ei trebuie să atingă totul, să cunoască totul, în același timp, ei sunt capabili să-și concentreze timp îndelungat atenția asupra unui singur lucru, care-i interesează cu adevărat.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Am citit niște date potrivit cărora, copiii indigo se îmbolnăvesc des iar caracterul afecțiunilor este de ordin psihosomatic. Faptul că ei nu sunt înțeleși generează stresuri și boli. Se poate întâmpla asta cu adevărat?

- Da, absolut corect. Anxietatea nu poate dispărea de la sine, dacă ea nu este manifestată prin hiperactivitate urmările sunt inevitabile. De multe ori, părinții nu-și pot înțelege copilul, ei consideră că această hiperactivitate nu este normală și ei încearcă să o limiteze prin măsuri educaționale sau preparate medicamentoase. În acest caz, anxietatea și temerile nu au posibilitatea să se manifeste, însă, organismul trebuie să reacționeze și alege așa formă cum ar fi boala.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Următoarea întrebare este evidentă, cum trebuie educat și dezvoltat un copil indigo, cum abordăm situația pentru a evita stresurile și alte neplăceri?

- Important este ca părinții să nu uite că acesta este un copil și o personalitate individuală. Această abordare trebuie să fie aplicată pentru toți copiii indiferent dacă este super dotat sau nu. Voi mai spune că întrebarea ”cum educăm copiii” în cazul dat, nu este tocmai exactă. În primul rând trebuie educați părinții acestor copii. Așa deci, să trecem la recomandările de bază. În primul rând, pentru copiii indigo trebuie de creat condiții specifice de viață, adică, trebuie de creat un mediu sigur în care hiperactivitatea nu va duce, de exemplu, la traume. În al doilea rând, este important ca părinții să aibă grijă de regimul alimentar sănătos al copilului. Din regimul alimentar trebuie să fie excluse suplimentele chimice, întrucât, acestea sunt pe măsură să agite copilul. De asemenea, copilul trebuie să consume multe lichide. Următorul aspect – eforturile fizice corecte. Sportul poate contribui la eliberarea energiei, chiar și instalarea acasă a unui spalier pentru gimnastică va fi de folos. Astfel copilul va avea posibilitatea să urce undeva, să fie permanent în mișcare.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Adică, părinții nici nu trebuie să înceapă de la aspectele psihologice ci de la asigurarea condițiilor confortabile?

- Da, anume așa. Acum ne referim la momentele educaționale. Părinții, în nici un caz nu trebuie să aplice metodele tradiționale în raport cu copiii indigo. Adică, ei nu reacționează la argumentele de genul ”eu am spus, pentru că eu sunt tata”, sau ”eu am spus, pentru că eu sunt mama”. Ei nu pot fi impuși să se supună, pentru ei este important să li se explice de ce nu se poate, de ce se poate. De exemplu: ”eu îți interzic pentru că acest lucru este periculos pentru sănătatea ta”, ”eu îți permit pentru că va fi benefic pentru tine să cunoști asta”. Analogic celui autoritar, nu este potrivit nici stilul permisiv. Libertatea totală intensifică anxietatea copilului, el are nevoie de granițe și reguli, dar ele trebuie să fie clasificate și clar explicate.
Încă o caracteristică a copiilor indigo – gândirea intuitivă sensibilă, ei nu explorează lumea prin intermediul încercărilor și greșelilor, ei simt intuitiv că aici e așa dar dincolo e altfel. De aceea, dacă copilul are întrebări referitoare la viață, ordinea lumii, nu trebuie să i se explice cum stau lucrurile, mai bine ar fi să i se răspundă cu întrebări pentru ca copilul să înțeleagă singur ceea ce-l interesează. Copiii indigo știu răspunsurile practic la toate întrebările. Însă lor trebuie să li se adreseze întrebări pentru ca ei să vocifereze aceste răspunsuri.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Tatiana, aceste aptitudini pot fi doar înnăscute sau ele pot fi dezvoltate la copil?

- Este o întrebare foarte complicată. Fiecare mamă vrea ca odrasla ei să nu fie mai prejos decât alți copii, să fie la nivel. Pericolul se ascunde în convingerea părinților precum că, copilul va avea succes pe viitor doar dacă vor începe să se ocupe cu el de la o vârstă foarte fragedă. Deseori mamele fac exces în ceea ce privește dezvoltarea timpurie. Începând cu vârsta de două-trei luni, bebelușul care nu are dorință, capacități și motivație primește o groază de informație care-i este inutilă. Însă, această insistență nu duce la nimic bun. În practica mea am avut un caz când un copil de 1,8 ani știa să citească în rusă și engleză, și într-un timp foarte scurt a dezvoltat strabism. Adică, sistemul nervos nu a rezistat în fața informațiilor inutile asimilate nu la timpul lor. Organismul copilului a reacționat în așa fel.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Ce li-ați recomanda părinților să facă, în asemenea cazuri, pentru dezvoltarea copilului lor?

- Până la un an, cel mai bine, până la trei ani, să fie împreună cu copilul. Ce înseamnă asta? Să nu stea împreună cu el 24 din 24, dar să trăiască împreună cu el emoțiile pe care le încearcă, să le spună pe nume, să se joace cu el, să-l învețe să comunice – unul dintre criteriile de bază ale unui om de succes. Abilitatea de a lega noi relații, de a stabili contacte se numește intelect emoțional, anume acesta trebuie dezvoltat începând cu primele luni de viață. Este important ca părinții să-și accepte copilul așa cum este el, să-i accepte individualitatea , emoțiile, să nu încerce să transforme un flegmatic în lider, să nu încerce să țină pe loc un copil activ. Consider că este foarte benefic pentru părinți să se afle în lumea în care trăiește copilul lor.

Psihologul Tatiana Cozman despre copiii indigo. O abordare specială în raport cu persoanele speciale Dacă e să ne întoarcem la copiii indigo, la copiii cu capacități excepționale, se poate oare ”programa” nașterea unui asemenea copil? Pot oare fi de folos recomandările foarte populare care se fac astăzi, de exemplu, muzica, tablouri la burtă și așa mai departe?

- În timpul sarcinii noi nu știm cum va fi copilul care va veni pe lume și ce fel de sistem nervos are. Este posibil ca muzica pe care o va alege mama să irite fătul, posibil copilului îi trebuie liniște și bătăi liniștite ale inimii mamei, și nu plimbări pe la diferite manifestări care o agită pe mama. Consider că nu trebuie de făcut ceva special. După practica mea, ceea ce este cu adevărat necesar este de a-i arăta copilului că mama trece prin emoții diferite, că mama se bucură și se întristează, își face griji. Această fuziune mi se pare de bază pentru ca copilul să se nască și să crească, ulterior, bine din punct de vedere emoțional. Iar pentru a dezvolta la copil multe capacități și aptitudini, psihologii recomandă viitoarelor mămici să vorbească cu bebelușii lor. Și nu vorbim aici despre un dialog în sine ci unul în voce tare. Atunci, legătura dintre cei doi devine și mai puternică, iar copilul își dezvoltă capacitățile intelectuale. El învață să audă dar și să asculte, el învață să facă diferențe. Și, cel mai probabil, se dezvoltă acel sistem de gândire despre care am vorbit ai sus – gândirea intuitivă – caracteristică copiilor indigo.