Există cel puțin cinci criterii generale pe care ar trebui să le întrunescă un viitor elev. Potrivit educatoarei Ema Tănase, copilul ar trebui să știe să numere până la 10, să cunoască anotimpurile și culorile, să poată fi atenți la activități, să poată iniția sau participa la discuții cu cei de vârsta lor. Totuși, părinții ar trebui să ia în considerare faptul că nu toți copiii au același ritm. Nu toți reușesc să dețină un minim de informații esențiale în același timp. Unii vor ajunge mai repede la asimilarea lor, chiar pe la jumătatea grupei mari. Alții, la finalul acesteia.
Părinții ar trebui să fie atenți însă la capacitatea de concentrare, de atenție, de voință a copilului. Ar trebui să urmărească îndeaproape ultimul an al acestuia în grădiniță și să se sfătuiască cu profesorul de la grupă. Ar trebui să pună toate întrebările legate de dezvoltarea socială și emoțională a copilului, așa cum o văd ei.
”Copiii trebuie să asculte povești cu atenție, să participe activ la discuțiile de grup, să inițieze conversații cu copiii de vârsta lor, dar și cu adulții, să-și exprime idei, să utilizeze în vorbire acordul de gen și persoană, să folosească corect adverbul de timp (azi, mâine, ieri), să recunoască litere mari de tipar, să despartă în silabe cuvinte, să formuleze rime, să identifice sunetul inițial și final dintr-un cuvânt.”, afirmă educatoarea Ema Tănase.
Copiii la finalul grupei mari ar trebui să numere cu ușurință până la 20, să efectueze operații de adunare și scădere cu o unitate, să măsoare, să observe în mediul înconjurător forme, să sorteze obiectele după diferite criterii de formă, mărime, grosime, culoare.