mamaplus

Poți să mănânci fructe de mare și produse care imită carnea în perioada postului?

-
//
24.03.2021

Atât credincioșii cât și tradiționaliștii susțin cu tărie ideea că alimentația pe care o avem în perioada postului ar trebui să fie una simplă și smerită. Tot ei sunt de părere că este contrar credinței să consumi fructe de mare sau alimente din soia care imita gustul și aspectul cărnii sau al brânzeturilor. Pe de altă parte, se știe că în Grecia, de peste 1000 de ani, călugării de la Muntele Athos mănâncă fructe de mare în post. Prin urmare, acest subiect a fost mereu unul controversat și nu este deloc clar dacă credincioșii au sau nu voie să consume fructe de mare în post.

Cei mai mulți teologi sunt de părere că fructele de mare trebuie asimilate peștelui, fiind permise a se consuma doar în zilele în care există dezlegare la pește.

„Suntem tentați să credem că fructele de mare sunt de post deoarece călugării greci le consideră de post. Neavând prea multe surse de hrană, aceștia obișnuiesc să mănâce fructe de mare în post chiar și atunci când nu este dezlegare la pește”, a declarat părintele Bogdan Ivanov.

"Spune o tradiție că, într-un post, călugării din Sfântul Munte nu mai aveau ce mânca și atunci Maica Domnului li s-a arătat, îngăduindu-le să consume fructe de mare. Așadar, dezlegarea s-a făcut doar într-o situație limită, nu pentru toate posturile”, spunea arhim. Mihail Daniliuc.

Mai există și teoria că fructele de mare nu au sânge, ceea ce înseamnă că pot fi consumate în post. Însă, această teorie este demontată chiar de un profesor de biologie:

"În biologie, când vorbim despre sânge nu ne referim neapărat la sângele mamiferelor sau al păsărilor. De fapt, dacă este să ne raportăm la numărul de indivizi, marea majoritate a viețuitoarelor de pe planeta pământ au sângele incolor sau de cu totul alte culori decât cea roșie”, spune profesorul Aurelian Păun.

Monahii ortodocși mai conservatori din Romania sunt de părere că nici produsele din soia nu ar fi de post sau alte surogate de acest gen, pentru că încalcă pricipiul canonic că mâncarea de post trebuie să fie simplă și smerită. Ei invocă textele creștine care precizează că hrana celui care postește este compusă îndeobște din „legume fierte, pâine, untdelemn și, uneori, puțin vin”. Peștele și fructele de mare putând fi consumate doar în zilele cu dezlegare.