mamaplus

Începe Postul Nașterii Domnului. Lista celor mai recomandate alimente în următoarele 40 de zile

0
//
27.11.2020

În fiecare an, Postul Nașterii Domnului începe în data de 28 noiembrie și durează 40 de zile, adică până pe 7 ianuarie (25 decembrie — calendar bisericesc). Astăzi, 27 noiembrie e zi de post, iar în această perioadă, numită și Postul Crăciunului, credincioșii se pregătesc pentru marea sărbătoare a Nașterii lui Iisus Hristos.

Rânduiala Postului Crăciunului presupune respectarea unor reguli stricte de către creștinii ortodocși. Astfel, pe parcursul celor 40 de zile, oamenii trebuie să se abțină de la consumul de ouă, carne și brânză.

Postul nu trebuie considerat o perioadă a interdicțiilor, ci un moment oportun de a mânca sănătos și de a menține în echilibru aportul de proteine, glucide, lipide și aminoacizi.

Biserica spune că, în zilele de luni, miercuri și vineri, nu se consumă vin, iar bucatele se prepară fără untdelemn. Marțea și joia se face dezlegare la untdelemn și vin, iar în zilele de sâmbătă și duminică se dezleagă la untdelemn, vin și pește.

De asemenea, dacă în zilele de luni, miercuri sau vineri este cinstit vreun sfânt mare, însemnat în calendar cu cruce neagră (+), creștinii pot mâncă bucate cu untdelemn și să bea vin, iar în cazul în care este vreo sărbătoare cu cruce roșie (+) în calendar, atunci se face dezlegare și la pește.

În Postul Nașterii Domnului este importantă și curățarea spirituală, eliberarea de gânduri și fapte rele, de invidie, gelozie și sentimente care îi pot afecta negativ pe oamenii din jur.

Alimente pe care să le consumi în post:

  1. Fasolea este recomandată în această perioadă, pentru necesarul de carbohidrați pe care îl conține. În plus, fasolea nu crește nivelul zahărului în sânge;
  2. Năutul este des consumat în post, pentru că e o sursă bogată de proteine și poate fi preparat în diverse moduri;
  3. Sfecla roșie ajută la întărirea imunității și la prevenirea anemiei;
  4. Semințele sunt, de asemenea, o sursă de proteine și pot fi consumate crude, dar și preparate termic;
  5. Avocado-ul conține nenumărate vitamine, minerale și acizi grași esențiali;
  6. Ciupercile conține proteine vegetale care le înlocuiesc pe cele animale, interzise în meniul de post;
  7. Legumele (cartoful, broccoli, conopida, varza) conțin un complex de vitamine care au un rol esențial asupra organismului;
  8. Fructele (de orice fel) conțin o mulțime de vitamine necesare organismului;
  9. Măslinele sunt extrem de bogate în acizi grași sănătoși și vitamina E;
  10. Dulciurile nu lipsesc în post. Pot fi mâncate gogoși, plăcinte și diferite copturi cu nuci, gem și mere, pâine cu dulceață sau gem, mere coapte cu nuci și îndulcite cu miere de albine.

Medicii specialiști atrag atenția că deși postul înseamnă curățare și detoxifiere, oamenii trebuie să fim foarte atenți la ceea ce consumă pe toată perioada postului. Credincioșii nu trebuie să se înfometeze și nici să mănânce foarte multă pâine pe parcursul celor 40 de zile de post.

Preoții spun că persoanele bolnave, copiii și bătrânii sunt scutiți de regulile unui regim exclusiv vegetal.

Vezi AICI un interviu cu preotul Maxim Melinti despre esența Postului Nașterii Domnului.