mamaplus

De ce să nu decongelezi niciodată peştele la temperatura camerei, cu atât mai mult în apă caldă

0
//
13.07.2020

Mulți cred că peştele congelat nu este la fel de sănătos precum cel proaspăt, dar adevărul este că nu congelarea este cea care pune probleme, ci momentul când se face. Cu cât mai rapid este congelat peştele după capturare, cu atât este mai sănătos. Aceeaşi regulă este valabilă şi în cazul peştelui proaspăt: trebuie consumat cât mai curând posibil după capturare!

Peştele este un aliment complet, care asigură organismului acizi graşi Omega 3, proteine de calitate şi multe substanțe nutritive esențiale, care țin sub control greutatea, nivelul colesterolului şi tensiunea arterială.

Spre deosebire de peştele proaspăt, cel congelat prezintă avantajul că este mai ieftin, motiv pentru care multă lume îl alege pe cel din urmă. De asemenea, mai multe sortimente de peşte nu pot fi găsite sub formă proaspătă tot timpul.

Peştele congelat este sănătos? 

Deşi, la prima vedere, ai putea spune că peştele proaspăt este o alegere mai bună pentru sănătatea ta, adevărul este că şi cel congelat este la fel de sănătos, atât timp cât este depozitat şi preparat corespunzător (deci nu în baie de ulei).

Diferența de textură şi de gust este dată de expunerea îndelungată a peştelui înainte de a fi congelat. Aşadar, un peşte congelat care nu are un gust bun şi o textură specifică cel mai probabil nu a fost ambalat în intervalul de timp recomandat. 

Însă, de cele mai multe ori, reglementările nu permit asfel de situații, iar peştele congelat este la fel de bogat în substanțe nutritive precum cel proaspăt şi nu îşi modifică textura odată ce a fost decongelat.

În plus, dacă optezi pentru peşte congelat, e bine să ştii că astfel contribui la protejarea mediului, deoarece este prevenită risipa, iar costurile pentru producție şi transport sunt mult mai reduse.

Nu ține peştele proaspăt în frigider mai mult de 1-2 zile

Este foarte important să consumi peştele cât mai repede după achiziționare. Peştele proaspăt nu rezistă în frigider mai mult de 1-2 zile.

Textura peştelui congelat se poate modifica mai ales dacă produsul nu a fost transportat în condiții de siguranță, aşa că acordă atenție ambalajului. Acesta nu trebuie să fie rupt sau deteriorat în vreun fel!

De asemenea, nu congela din nou peştele odată ce l-ai decongelat şi nu cumpăra peşte care este foarte aproape de termenul de expirare!

Dacă peştele are miros de amoniac, evită să îl cumperi, e semn că începe să se strice. Cea mai bună metodă de a decongela peştele este să îl pui într-un vas cu apă rece, la frigider, sau la cuptor, setând funcția de „decongelare”.

Nu decongela niciodată peştele la temperatura camerei, cu atât mai mult în apă caldă!

Peştele congelat în condiții improprii, precum şi cel proaspăt care nu este păstrat la temperaturi corespunzătoare, constituie un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor, poate duce la apariția toxiinfecției alimentare.

De asemenea, peştele trebuie decongelat complet înainte de a fi gătit, astfel încât să nu existe riscul ca anumite porțiuni să rămână crude. Consumul de carne de peşte insuficient gătită te expune riscului de infecții cu diverse bacterii, precum Shigella, Salmonella, stafilococ sau Clostridium. 

Dacă ai un termometru de alimente, ar fi bine să îl foloseşti: temperatura peştelui perfect gătit trebuie să fie de minimum 60 de grade Celsius. 

Peştele congelat, la fel de nutritiv precum cel proaspăt

Proteinele, grăsimile şi vitaminele din peşte nu sunt afectate în niciun fel de procesul de congelare. Dezavantajul este că, odată cu decongelarea, peştele pierde câteva vitamine şi minerale solubile în apă. Acest lucru poate fi prevenit dacă foloseşti apa respectivă la prepararea unei ciorbe de peşte, de exemplu. 

Specialiştii recomandă consumul a cel puțin două porții de peşte săptămânal, fie că este prospăt sau congelat. Prepară-l la grătar, la aburi sau la cuptor, niciodată în ulei, deoarece aşa nu faci decât să adaugi multe calorii şi să-i reduci din conținutul de substanțe nutritive.

De asemenea, limitează consumul de peşte de dimensiuni mari, cum ar fi rechinul, peştele-spadă, crapul, macroul mare sau tonul, pentru că sunt soiuri care acumulează mult mercur. Evită, desigur, şi pangasiusul, care nu este deloc sănătos!

Gravidele şi copiii mici trebuie să evite complet astfel de sortimente de peşte, deoarece mercurul are un impact negativ asupra dezvoltării creierului. Sunt recomandate, în schimb, sortimente precum somonul, codul, sardinele, macroul de dimensiuni mici, bibanul şi calcanul.