mamaplus

Cum facem să nu transformăm salata de vinete într-o maioneză? Sfatul Mihaelei Bilic

0
//
25.09.2020

Medicul nutriționist Mihaela Bilic a transmis fanilor săi câteva sfaturi legate de prepararea corectă (adică sănătoasă) a vinetelor. Iată ce trebuie să rețineți!

Dincolo de calitățile ei nutritive (apă, fibre, minerale şi vitamine din grupul B), vânăta are o proprietate aparte: absoarbe grăsimea ca un burete, şi mai e un amănunt de care trebuie ținut cont: vinetele nu pot fi consumate crude!

Tratamentul termic al vinetelor are rolul nu numai de a le schimba consistența, dar neutralizează și solanina, o substanță toxică ce poate da indigestie.

Prin urmare vinetele se gătesc: fie coapte direct in flacără sau pe plită/grătar, fie băgate la cuptor, fie ca ingredient în nenumărate preparate culinare: tocăniță, zacuscă, ghiveci, lasagnia, musaca sau umplute cu orez, ciuperci, carne etc.

Un lucru trebuie subliniat: 100g vinete au sub 30 cal, iar o lingură de ulei 100 cal (indiferent de ulei!). Deci cum facem să nu transformăm o banală salată de vinete într-o maioneză? Pentru ca asta devine atunci când încorporăm în ea jumatate de sticlă de ulei!

Iată câteva idei practice si dietetice:

  • În loc de ulei, frecați vinetele coapte cu 2 lingurițe de pastă de susan (tahina) – au mai puține calorii decât 2 linguri de ulei şi avantajul că albesc vinetele, le elimină iuțeala, le leagă şi le sporesc.
  • În cazul vinetelor gătite, opăriți-le în prealabil 2 min în apă cu sare si apoi puneți-le la scurs pe un şervețel – nu vor mai absorbi ulei; acelaşi efect poate fi obținut și punând sare pe feliile de vânătă, așteptați 15-20 min și ulterior le puteți găti.
  • Folosiți un spray pentru ulei cu care să pulverizați doar un strop de grăsime; preferați gatitul la cuptor, în felul ăsta nu riscați ca preparatul să se ardă.
  • Puneți sos de roșii sau bulion în orice mâncare, e mai gustos şi mai dietetic decât uleiul.
  • Sterilizați borcanele de zacuscă prin fierbere la abur sau în cuptorul fierbinte, în felul acesta se pot păstra în siguranță chiar dacă ați redus cantitatea de ulei din rețetă la jumătate, plus că va fi mai uşor de digerat fără atâta grăsime.

Un sfat pentru vegetarieni: dacă vreți vinete albe la culoare şi dulci la gust, se poate şi fără gălbenuş de ou, puneți în salata de vinete jumătate de dovlecel fiert – are avantajul de a lega compoziția fără să mai fie nevoie nici de mult ulei, nici de amestecat un timp îndelungat.