Copiii învață cum să se comporte cu banii de acasă. La vârste mici, scopul banilor de buzunar este de a-i învăța pe copii că banii sunt un mijloc de schimb, că sunt limitați și se termină, că deseori trebuie să facem alegeri. În acest context, mai multe sfaturi legate de gestionarea eficientă a banilor ne-a oferit Zinaida Soroceanu, expert în educație.
Fiind întrebată de gazda emisiunii cum le explicăm copiilor ce să facă cu acești bani de buzunar, specialista a menționat că e greu de spus, pentru că fiecare percepe ce sunt banii în genere, gestionarea banilor sau ce presupune o planificare financiară, transmite moldova1.md.
„Sunt foarte multe idei, care ulterior nu funcționează bine pentru copii. O problemă este că părinții mereu gestionează banii în locul copiilor. Unii, de asemenea, pot lua banii copilului, pe care acesta i-a acumulat, și să-i folosească așa cum ei cred, alții insistă ca ei să nu fie cheltuiți sau să cumpere ceea ce vor ei, alții dau voie să cheltuie banii cum vor copiii, care îi cheltuie pe diferite prostiuțe. Ulterior, când cresc mari, copiii nu știu ce să facă cu ei”, a spus expertul în educație.
De asemenea, este important să știm că, cu cât mai timpuriu începem educația financiară, cu atât este mai bine pentru copil. Aceasta începe cu aceea că părinții, atunci când merg la un magazin, trebuie să seteze o sumă de bani pentru copil și, pentru a diminua mofturile care pot fi, să-i spună că el poate să-și cumpere un lucru sau două de o anumită sumă de bani. Atunci, copilul va începe a număra, a calcula dacă îi ajung sau nu bani și el cumva simte atunci ce sunt banii.
Atunci când copilul merge la școală, nu toți părinții optează pentru a-i da copilului bani de buzunar, însă în momentul în care noi nu-i dăm această experiență, el nu se poate învăța cum să gestioneze banii.
„Până a începe a-i da bani de buzunar pe săptămână, trebuie să vedem cum el gestionează banii zilnic”, susține expertul în educație.
Potrivit specialistului, planificarea financiară presupune că tu trebuie să te gândești că pentru plăceri trebuie să facă pliculețe pentru ciocolată, pentru bicicletă, asta tot cumva structurează cheltuielile. În plus, evaluarea cheltuielilor, ca copilul să se orienteze că uite a cheltuit sute de lei aiurea și cum ar putea să cheltuie altă dată acești bani. Totodată, când copilul este mai mare, noi putem vorbi cu el și despre chestiile de marketing care sunt, că se uită la o publicitate și vrea și el acea marfă. Noi trebuie să-i explicăm cum totul funcționează.
„Deja copiii când încep a câștiga bani, nu trebuie să uităm de legile din R. Moldova și impozitare. Asta e o chestie pe care noi, iarăși, trebuie să o vorbim cu copilul. Trebuie să avem grijă cum copilul câștigă bani. Atunci când apar banii, trebuie să vedem dacă copilul merge pe drumul drept sau nu, dacă el cheltuie banii cum trebuie sau nu. Trebuie să învățăm copiii că mama știe mai bine, că ea are argumente. Totuși, trebuie să dăm posibilitatea copilului să facă greșeli, pentru că el astfel va învăța. El trebuie să-și asume ceea ce face”, a mai adăugat expertul în educație Zinaida Soroceanu.