În ajun de Bobotează, sute de creștini s-au îmbulzit în fața Bisericilor, pentru a lua apă sfințită, crezând că aceasta este mai bună decât cea luată în zilele obișnuite. Profitând de naivitatea oamenilor, unii preoți au pus taxe pipărate la aghiasmă. Despre acestea, dar și alte mituri și fărădelegi, a scris preotul Maxim Melinti pe pagina sa de facebook.
“DESPRE AGHIASMĂ, SCĂLDATUL ÎN RÂURI ȘI BIZNES CU CELE SFINTE
1. Apă sfințită sau aghiasmă din ajunul sărbătorii (18 ianuarie) și din propria zi de sărbătoare (19 ianuarie) este identică: nu există „aghiasma mai puternică” din ajun – este o invenție populară!
2. La sfințirea apei, nu are loc niciun fel de reacția chimică: contact între crucea argintată și apă, cum zic unii sceptici! Apă se sfințește prin lucrarea Duhului Sfânt. Pentru ca să nu mai apară dubii, recomand preoților să folosească la slujba sfințirii cruci de lemn.
3. Calitatea sfințitoarea a apei nu se schimbă, chiar dacă culoarea aghesmei se schimbă. Rugăciunea este identică, puterea Duhului Sfânt este neschimbată.
4. Scăldatul la râuri, iazul, piscine și alte rezervoare de apă de Botează nu are nimic comun cu sărbătoarea și nu se regăsește în Evanghelia sau Sfânta Tradiție. Să nu încurcați scufundatul cu Sfântul Botez, care este nerepetabil („Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor”). De aceea scufundatul respectiv nu poate fi asociat nici vizual nici spiritual cu Taina Botezului. Scăldatul nu poate ierta păcatele, nici altă formă de curățire a sufletului.
Ar fi mult mai util ca creștinilor să le fie recomandată împărtășirea cu Sfintele Taine. Iar dacă s-au împărtășit, nu mai au nevoie de alte gesturi, căci deja port pe Hristos viu în sufletele lor. Euharistia sau Împărtășania a fost oferită lor „spre trezirea sufletului, spre iertarea păcatelor, spre împărtăşirea cu Sfântul Tău Duh”.
Recomandăm și părinților să nu pună în pericol viața copiilor, nu faceți experimente, nici nu încercați pe Dumnezeu!
Totodată se observă, scăldatul, pe-alocuri, imediat după ieșirea din apă rece, este însoțit de consumul de alcool, lucrul dăunător cum pentru suflet, atât și pentru trup.
5. Creștini trebuie să se comporte decent la primirea aghesmei, fără îmbulzeală și sfadă! Să dăm dovadă de cultură, răbdare și dragoste față de aproapele!
6. Nu e nevoie să cărat căldări cu aghiasmă, pentru că regula bisericească consumul aghesmei mari în primele 8 zile (până la odovania sărbătorii), iar în restul anului se consumă aghiasma mică (obișnuită)!
7. Preoții nu trebuie să facă afacere cu acest prilej, să vândă în curtea bisericii aghiasma, busuioc. Să nu uităm, că „în dar ați luat și în dar să dăți”.
P.S. Pentru prima dată acest articol a apărut la 18.01.2017. Aici am mai modificat ceva!
Părintele Maxim Melinti”