Tinerii liceeni visează la o carieră de succes, care să le asigure un statut mai înalt în societate. Cu toate acestea, mulţi absolvenţi ai liceelor și colegiilor se confruntă cu o adevărată provocare atunci când vine vorba să decidă asupra viitorului lor şi să îşi aleagă o profesie relevantă pentru piaţa muncii. Din lipsă de experienţă sau de încredere în capacităţile proprii, ei nu ştiu ce vor, ba chiar nici nu îşi pot evalua corect forţele. Având în vedere că suntem în ajunul perioadei de admitere în instituţiile de învăţământ superior, problema alegerii de către absolvenţii liceelor a viitoarei profesii este foarte actuală.
Despre cum să-i ajutăm şi cum să-i ghidăm în direcţia corespunzătoare am discutat cu doamna Marina Valueva, psiholog, şi doamna Eugenia Bîzgu, specialist principal, Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă, mun. Chișinău. Vă prezentăm în continuare recomandările oferite de specialişti.
Pentru prima dată în Moldova şi-a deschis porțile un centru de orientare profesională. Acum absolvenţii vor avea parte de consiliere şi ajutor în ceea ce priveşte alegerea viitoarei profesii şi direcţiilor de activitate, ţinând cont de abilităţile şi cunoştinţele fiecăruia.
Povestiţi-ne mai detaliat despre noul centru de orientare profesională.
Centrul de ghidare în carieră a fost creat în baza Acordului de colaborare cu Centrul pentru Educație Antreprenorială şi Asistenţă în Afaceri (CEDA), fiind produsul finanţării Agenţiei Austriece pentru Dezvoltare (ADA). Acest centru are trei obiective de bază: realizarea conexiunii dintre sistemul educațional şi piaţa muncii, promovarea necesității de proiectare a carierei prin pliante/broşuri, diversificarea serviciilor de ghidare în carieră destinate tinerilor.
Ce fel de ajutor pot primi absolvenţii în acest centru?
Asistenţa psihologică şi educaţională oferită atât în cadrul Centrului, cât şi în afara lui are drept scop sprijinirea persoanelor în procesul de proiectare a carierei (autocunoaștere, informare, marketing vocațional, luarea deciziei). De acest sprijin vor beneficia şi absolvenții instituțiilor de învăţământ, care vor trece prin toate aceste etape:
- testarea aptitudinilor, intereselor şi valorilor personale;
- informarea privind barometrul profesiilor, sarcinile specifice diferitor posturi;
- compatibilizarea profilului vocaţional cu profilul ocupaţional;
- instruirea privind metodele şi tehnicile de căutare a unui loc de muncă (interviu de angajare, CV, scrisoare de mulțumire);
- luarea deciziei privind propriul traseu profesional.
Care sunt metodele recomandate de alegere a specialităţii? Organizați şi traininguri?
Metodele de lucru cu potențialii beneficiari sunt diferite: traininguri, consiliere individuală, seminare informative etc. Conștientizarea propriului traseu vocațional se realizează prin toate aceste mecanisme. Alegerea metodei de lucru depinde de numeroşi factori: numărul de tineri, timpul disponibil, scopul asistenţei psihologice.
Cine îi ajută pe absolvenţi să ia decizii corecte?
Toate activitățile Centrului sunt realizate de către specialiști în domeniul psihologiei, cu experienţă în domeniu ghidării în carieră a tinerilor.
Şi psihologul Marina Valueva ne-a oferit câteva sfaturi.
Cum putem ajuta un absolvent în alegerea viitoarei profesii?
De regulă, ajungând în clasele liceale, un adolescent este deja orientat cel puţin în ceea ce priveşte profilul: real sau umanist. Acesta este punctul de pornire în alegerea viitoarei specialităţi: ştiinţe reale, adică exacte, sau ştiinţe umane. Totodată, în multe licee activează în prezent specialişti psihologi, care, aplicând diverse tehnici de diagnosticare, pot orienta tinerii în luarea acestei decizii destul de dificile.
Care este părerea dumneavoastră, tinerii trebuie să îşi asculte părinţii sau să ia o decizie independentă în acest domeniu?
Părinţii pot şi trebuie să îşi îndrume copiii, să le ofere sfaturi, însă nu trebuie să facă presiuni asupra lor în vederea luării unei anumite decizii. Fiecare adolescent este o personalitate, cu dorinţele şi interesele proprii, dar şi cu capacităţile sale individuale, de care trebuie să ţină cont în alegerea viitoarei profesii. De multe ori părinţii vor ca tinerii să continue profesia generaţiilor precedente sau tind, prin intermediul copiilor, să-şi realizeze propriile vise din tinereţe, de exemplu de a deveni medic sau profesor. Impunerea unei astfel de dorinţe este un lucru egoist, în special în cazul în care copilul se opune deciziei părinteşti. Pe lângă faptul că nu doreşte să urmeze specialitatea impusă de părinte, s-ar putea întâmpla ca tânărul nici să nu aibă abilităţile şi capacităţile necesare, deoarece fiecare profesie presupune anumite achiziţii intelectuale sau, cum le spunem noi, înclinaţii, de exemplu spre artă, matematică, medicină, jurnalism etc.
Dacă totuşi părinţii vor să se implice, cum să o facă corect?
Este important ca părinţii să conştientizeze faptul că există anumite limite şi să nu facă abuz. Implicarea trebuie să fie una delicată, cu propunerea şi discutarea în comun a posibilelor variante, însă ultimul cuvânt trebuie să aparţină totuşi copiilor. Într-un final, copiii sunt cei care trebuie să frecventeze orele, să meargă pe la biblioteci şi să susţină examene.
De ce trebuie să ţină cont absolvenții la alegerea viitoarei profesii?
În primul rând, trebuie să îşi asculte propriile dorinţe. Alegerea trebuie să fie făcută în funcţie de ceea ce îi place adolescentului să facă, ce ar vrea să studieze. În afară de aceasta, în prezent toate instituţiile superioare de învăţământ organizează zilele uşilor deschise, iar fiecare absolvent poate să meargă și să se informeze referitor la procesul de studii sau chiar să asiste la ore. Desigur, tinerii trebuie să țină cont și de cerințele pieței muncii, însă alergând după modă nu trebuie să uitam de propriile dorințe în alegerea profesiei.
Există în licee cursuri de orientare profesională sau de ghidare în carieră?
Orientarea și ghidarea în carieră reprezintă aria de activitate a psihologilor care activează în cadrul liceelor. Activități în acest domeniu se realizează în cadrul multor instituții de învățământ, inclusiv superior, la care poate participa orice absolvent.
Ce ne-ar putea recomanda psihologul cu referire la alegerea viitoarei profesii?
Alegerea profesiei și drumului profesional în viață constituie o decizie importantă pentru fiecare persoană, cu implicații profunde pentru viitor, de aceea trebuie să fie una bine gândită, ținându-se cont de capacitățile și abilitățile personale. Este foarte important ca viitoarea profesie să aducă satisfacție nu doar materială, ci și spirituală. A lucra cu plăcere înseamnă a lucra bine și productiv.
Ce să facem dacă tânărul își schimbă brusc decizia privind viitoarea profesie în ajunul depunerii actelor sau în general nu mai vrea să își continue studiile?
În asemenea situații nu trebuie să faceți presiuni asupra absolventului. Poate ar fi mai bine să îi acordați un răgaz, să luați o pauză... Tinerii se pot încadra în câmpul muncii pentru o perioadă de timp, testându-și abilitățile în diverse domenii de activitate, iar anul următor vor lua singuri o decizie gândită și corectă privind studiile pe care vor să le urmeze.
Autor: Cristina Scripnic