mamaplus

Tatiana Blaga: „Un rol important în dezvoltarea limbajului copiilor îl au părinții”

-
//
28.03.2019

Tatiana Blaga este logoped de 21 ani, grad didactic superior. În paralel, mai lucreză și în cabinetul individual de logopedie. Este formator a cursului „Terapie logopedică” organizat de AO Sos Autism, la fel și a workshop-urilor, masterclass-urilor logopedice în țară și din România. Totodată este președintele AO Asociația Logopezilor și Psihopedagogilor din țară. În interviu acordat, ne va explica despre tulburările de limbaj a copiilor.

Tatiana Blaga
Logoped
“Instituția de Educație Timpurie nr. 168”

Cu sunt tulburările de limbaj?

Tulburările de limbaj reprezintă abaterile de la dezvoltarea normală a limbajului copilului. Ele se pot manifesta începând cu distorsiuni ale pronunției sunetelor și până la imposibilitatea totală de comunicare verbală.

Cele mai frecvent întâlnite tulburări de limbaj în practica mea au fost: dislalia, disartria, rinolalia, alalia, bâlbâiala, întârzierea în dezvoltarea limbajului, tulburări specifice de dezvoltare a limbajului (TSA), mutismul psihogen.

Care sunt cauzele tulburărilor de vorbire?

Există o mare varietate a cauzelor tulburărilor de limbaj. Pot fi atât anomalii anatomo-fiziologice ale sistemului central nervos, imaturitatea dezvoltării aparatului articulator (de vorbire), cât și imitarea unor modele greșite de pronunție. Ele pot fi grupate în: organice, funcționale și psihosociale.

Care sunt tipurile de probleme de vorbire?

Copii pot avea: probleme de pronunție a unui sunet sau a unui grup de sunete; tulburări fonetico-fonematice legate de subdezvoltarea auzului fonematic; probleme de ordin gramatical; vocabular redus, dificultăți în alcătuirea frazei, povestirii. Sunt și cazuri în care copiii la doi și trei ani nu au vocabular, comunică prin gesturi, țipete ș.a.

mamaplus

Din ce motive apar problemele cu vorbirea la micuți?

Unul din motivele apariției tulburărilor de limbaj des întâlnite în ultima vreme este înlocuirea comunicării vii cu copilul cu una prin intermediul gadget-urilor, un rol important îl poate juca predispunerea genetică; bi - și trilingvismul, utilizarea metodelor inadecvate de educație.

Către vârsta de trei ani copilul înțelege vorbirea adresată, denumește obiecte, acțiuni, posedă fraza scurtă, recită mici poezioare împreună cu maturul. Dacă părinții observă unele abateri în evoluția limbajului/comunicării copilului, ar fi bine să meargă la logoped la o consultație.

Tulburările de pronunție (cel mai des afectate sunt sunetele: S, Z, Ț, Ș, J, Ci, Gi, L, R, C, G, H) pornim să le ameliorăm la vârsta de patru jumătate sau cinci ani. La fel, părinții, educatorii trebuie să fie atenți și să se semnaleze în cazul când copilul nu stabilește contact vizual, nu se joacă cu semenii, folosește jucăriile inadecvat, face mișcări bizare cu mâniile, arată cu degetul sau te ia de mână în loc să vorbească ș.a. deoarece acestea pot fi semne ale unor tulburări din spectrul autist.

mamaplus

La ce vârstă părinții trebuie să se îngrijoreze referitor la tulburările de vorbire?

Remedierea are loc în funcție de tulburarea pe care o are copilul la nivel de sunet, silabă, cuvânt, propoziție ori vorbire coerentă. În cazul tulburărilor de pronunție dezvoltăm mobilitatea aparatului articulator, îl învățăm pe copil cum se pronunță corect sunetul prin metode specifice logopedice, automatizăm pronunția corectă a sunetului, diferențiem sunetele asemănătoare. În cazuri mai complicate: alalie, TSA – construim comunicarea verbală începând cu sunete, silabe, cuvinte prin joc, imagini, video.

Când este necesar să apelăm la logoped?

Terapia logopedică poate dura de la câteva ședințe (în cazul problemelor de pronunție) până la câțiva ani (în caz de alalie, TSA, ș.a.). Activitățile se desfășoară în formă de joc cu utilizarea unui bogat arsenal de materiale: imagini, fișe, jucării, jocuri, soft-uri educaționale, frământări de limbă, sau poezii.

Un rol important în dezvoltarea limbajului copiilor îl au părinții, aceștia fiind un model de comportament pentru ei. Putem considera familia ca fiind prima școală in dezvoltarea copilului. In practica logopedică o relevanță deosebită in evaluare o au informațiile obținute de la părinți, pentru că ei își cunosc cel mai bine copilul și iși petrec cel mai mult timp cu el. Rolul părinților nu se rezumă doar la oferirea de informații, ci și la continuarea acasă a exercițiilor terapeutice.

La ce pot duce tulburările necorectate?

Dacă nu sunt corectate în perioada preșcolarității – perioada când se constituie și se dezvoltă limbajul, în perioada școlară tulburările de limbaj pot trece în tulburări ale cititului și scrisului. Important este impactul pe care-l au tulburările de limbaj asupra dezvoltării psihice a copilului. Acestea duc la montarea unor trăsături negative al personalității cum ar fi: nesiguranța în sine, anxietate, agresivitate – toate din motiv că copilul nu se poate exprima, nu este înțeles, este luat în derâdere de alți copii.

Sfaturi/recomandări:

  • Vorbiți cu copilul!
  • Vorbiți rar, clar, articulând corect sunetele la nivelul la care copilul vede fața dvs;
  • Nu vorbiți denaturând pronunția, „în limba copilului”!
  • Arătați și denumiți obiectele din jur;
  • Ascultați-vă copilul, dați-i posibilitatea să se exprime;
  • Învățați poezii scurte, utilizând ilustrații;
  • Citiți-i povești bine ilustrate și repovestiți-le împreună;
  • Desenați, construiți – dezvoltați motricitatea fină a mâinilor, deoarece aceasta are o legătură dovedită asupra mobilității aparatului articulator;
  • Limitați utilizarea gadget-urilor de către copii; folosiți-le pentru a dezvolta limbajul/procesele psihice;
  • În caz că observați unele devieri în dezvoltarea limbajului mergeți la o consultație la logoped!