mamaplus

Retenția de apă în sarcină. Cum să reduci efectele acestei probleme?

0
//
01.07.2020

Retenția de apă în sarcină reprezintă o problemă frecventă în rândul gravidelor. Află în continuare cum poți reduce efectele acestei probleme, ce tip de medicamente sunt permise în sarcină și multe alte informații utile.

Retenția de apă sau în termeni medicali, edemul, apare extrem de frecvent în perioada sarcinii, nefiind localizat doar în secțiunea mediană a corpului, ci și în alte zone, precum glezne, picioare, mâini. Este mai vizibilă seară și începând din a cincea lună de sarcină până în cel de-al treilea trimestru. Constituie un aspect normal, deoarece corpul tău ajunge să acumuleze aproximativ 50% sânge suplimentar și lichide corporale pentru a suplini nevoile bebelușului tău.

Vei observa că dacă apeși pe zonele umflate din corp în timpul nopții, pielea nu revine la loc, ci va rămâne o mică adâncitură. Edemul nu este dureros, dar poate reprezenta un disconfort suplimentar în sarcină.

Ce se întâmplă de fapt?

Pe măsură ce bebelușul tău crește, uterul presează vena cavă inferioară, ceea ce încetinește circulația sanguină, cauzând o acumulare a sângelui la nivelul picioarelor. De asemenea, schimbările de la nivel hormonal împing în țesuturi lichidele în exces, conducând la o înmuiere suplimentară a ligamentelor din corp. Toate acestea au rolul de a ușura procesul nașterii, însă pot cauza probleme la nivel articular.

Retenție de apă în picioare

Retenția de apă afectează din punct de vedere procentual aproximativ trei sferturi din gravide. Poate debuta în jurul vârstei de 22-27 săptămâni gestaționale, persistând până aproape de momentul nașterii. Astfel, ajungi să experimentezi uflarea corpului, în special la nivelul gleznelor și picioarelor; este posibil să obervi o umflare semnificativă dacă ai avut parte de o creștere rapidă în greutate în sarcină.

Pentru a reduce retenția de apă din picioare în sarcină îți recomandăm să ții cont de următoarele sfaturi:

  • Evită să stai mult timp în picioare (presiunea excesivă slăbește ligamentele, accentuează umflarea corpului și conduce la crampe).
  • Poartă încălțăminte confortabilă, care să se adapteze la picioarele tale umflate.
  • Când stai așezată, efectuează exerciții ușoare cu picioarele și mișcă-te. Întinde-te constant, rotind gleznele și mișcând degetele de la picioare.
  • Exercițiile fizice neobositoare stimulează circulația sanguină, reduc umflarea gleznelor și previn crampele musculare. Înotul este un exercițiu perfect deoarece imersiunea în apă reduce presiunea și inflamația din corp.
  • Ține un scaun pentru picioare sub biroul tău pentru a-ți menține picioarele ridicate; nu încrucișa picioarele cât timp stai așezată.
  • Poartă ciorapi compresivi în timpul zilei; cel mai bine este să îi pui dimineața, înainte să înceapă umflarea corpului și te vor ajuta și la prevenirea varicelor. Medicul îți poate recomanda produsul potrivit.
  • Folosește o compresă rece pentru a reduce inflamația și roagă pe cineva să îți facă masaj delicat la picioare, în sens ascendent (pentru a stimula deplasarea lichidului din picioare).
  • Odihnește-te și consumă lichide; chiar dacă corpul tău este umflat ai nevoie de un aport sporit de lichide în sarcină.
  • Odihnește-te cu picioarele ridicate. Dacă stai întinsă pe partea stângă a corpului vei reduce presiunea de pe vena cavă, în consecință fiind redusă și umflarea corpului.
  • Rămâi într-un mediu mai rece cât mai mult posibil pentru a reduce retenția de apă.

Dieta pentru retenția de apă

Centrul Medical al Universității Maryland recomandă să eviți alimentele cu chimicale, aditivi, conservanți alimentari sau care sunt alergeni suspectați (soia, porumb, lactate și grâu).

  • Reducerea aportului de sare și produse sărate. Medicul obstetrician îți va spune câtă sare poți folosi.
  • Eliminarea acizilor grași trans din produse procesate, prăjite și produse de patiserie preambalate, precum și produsele rafinate (de brutărie, paste și dulciuri).
  • Evitarea alcoolului și a tutunului – de altfel, acestea pot cauza greutate mică la naștere și risc crescut de defecte congenitale.

Iată ce alimente este indicat să consumi în cantitate mai mare:

  • Alimente diuretice precum legume cu frunze verde închis, sfeclă, ananas, usturoi, sparanghel, struguri, fasole verde și ceapă. Discută în prealabil cu medicul, în special dacă urmezi un tratament medical sau cu diuretice.
  • Alimente bogate în vitamina B și fier. Printre acestea se numără din nou legumele cu frunze verde închis precum spanacul și kale, dar și plantele marine, extrem de sănătoase. De asemenea, sunt recomandate cerealele integrale, precum orez, quinoa, hrișcă.
  • Consumă alimente bogate în antioxidanți, respectiv roșii, cireșe, afine, ardei grași, fasole, căpșuni și merișoare.

Asociația Americană a Sarcinii recomandă consumul de alimente bogate în potasiu, mineral care previne inflamația în timpul sarcinii prin menținerea unui echilibru al lichidelor din organism; potasiul de găsește în alimente precum banane, dovleac, anumite leguminoase și cartofi dulci.

Retenția de apă și medicamentele

Retenția de apă în sarcină nu este nocivă, dar poate fi inconfortabilă. Medicamentele specifice (diureticele) care ajută rinichii să excrete apă și sodiu conducând la o retenție mai redusă de apă în sarcină nu sunt potrivite pentru gravide. Diureticele sunt prescrise și pentru hipertensiune arterială și boli cardiace, fiind recomandate atât înainte de concepție și pe perioada sarcinii.

Conform multor studii, inclusiv unei meta-analize care a implicat aproximativ 7000 nou-născuți expuși la diuretice în sarcină din anul 2009, nu s-a identificat un risc crescut de efecte adverse, precum defecte la naștere, restricție fetală intrauterină, trombocitopenie sau diabet în rândul nou-născuților expuși intrauterin la diuretice. Principalele medicamente diuretice nu sunt teratogenice, conform mai multor rapoarte medicale, însă trebuie administrate doar la recomandarea medicului care urmărește sarcina.