Maria Montessori oferă o modalitate prin care copiii pot învăța cu ușurință și cu dorință să citească. Fără ajutor, instruiri speciale, alfabete și aproape fără creion și hârtie! Ea este convinsă că toţi copiii ar trebui să învețe și să se dezvolte singuri, fără îndemnurile și instrucțiunile adulților. Fiecare copil trebuie să facă ceea ce îi place și în ritmul în care poate. Montessori este convinsă că lectura ar trebui să înceapă la vârsta de 4 ani. Însă exercițiile care pregătesc mână pentru scris - de la 2,5-3 ani.

  • Exercițiul 1. Citirea începe cu scriere, iar scrierea – cu pregătirea mâinii. În acest sens, profesorii Montessori recomandă să-i oferim copilului posibilitatea de a trasa linii. Astfel, trasând linii de diferite lungimi și în diferite direcții, i se formează libertatea de mișcare a mâinii și duritatea degetelor. Atunci când un copil pregătit va lua un creion sau stilou pentru a scrie prima sa literă, el o va face cu aceeași ușurință cu care o face un om cu experiență.
     
  • Exercițiul 2. Copiii memorează mai bine tactil, decât auditiv sau chiar vizual. Palparea literelor moi şi pufoase le oferă copiilor o mare plăcere și într-un timp relativ scurt vor cunoaște tot alfabetul.
     
  • Exercițiul 3. Când copiii recunosc mai multe vocale (trei, patru) și tot atâtea consoane, ei încep să compună cuvinte cu ajutorul alfabetului mișcător.
     
  • Exercițiul 4. Copiii încep etapa de scriere. Fiecare o face diferit: unii palpează mult timp literele, alcătuind cuvinte și încep să scrie doar atunci când alcătuirea cuvintelor pentru ei este ceva ușor – atunci scriu cuvinte și fraze întregi dintr-o dată. Alții scriu literele alfabetului una după alta sau repetă aceeași literă, același cuvânt. De obicei, copiii care au început să scrie – o fac necontrolat și cu entuziasm. Cum spune Montessori, li se naște o ”manie a scrierii”.
     
  • Exercițiul 5. Paralel cu scrisul începe și lectura. Copilul care compune singur cuvinte din alfabetul mișcător începe să citească. De la cuvinte, trece la fraze și de la scris de mână, la cel de tipar.
     
  • Exercițiul 6. Pe o foaie de hârtie se pune un cadru, iar copilul trasează cu creionul colorat ferestre în care se pun figurile. Apoi, pe figura deja trasată pe hârtie, se pune inserția corespunzătoare (de exemplu, un pătrat) şi se trasează din nou cu o altă culoare. Figura care apare pe hârtie este colorată mai întâi cu linii mari, largi, apoi cu linii mai înguste. Colorarea se face întotdeauna de la stânga la dreapta.
     
  • Exercițiul 7. Oferă-i copilului un creion şi imagini cu puncte împrăștiate. Lasă-l să aleagă orice imagine și să unească punctele cu creionul, la discreția sa.
     
  • Exercițiul 8. Pregătește seturi de carduri colorate pe care sunt scrise cuvinte pe un fundal alb. Ține cont că din carduri de aceeași culoare trebuie să faci o propoziție. Copilul aduce la masă cutia cu carduri, le scoate și le aranjează după culori. Apoi citește cuvintele pe cardurile de aceeași culoare și le pune astfel încât cuvintele să formeze o propoziție. În acest caz, nu atât ordinea cuvintelor este importantă, cât sensul propoziției alcătuite.

Montessori este o metodă de educație care se bazează pe activitatea independentă a copilului, deci acesta nu este forțat să facă ceva ce nu îi place. În funcție de curiozitățile pe care le are este încurajat să experimenteze, să lucreze cu materialele educaționale pe care și le dorește.