„Să-mi înscriu copilul la școală anul acesta sau un an mai târziu?”, „Este oare el pregătit să meargă în clasa întâi?”, „La ce vârstă ar fi bine să înceapă o nouă etapă în învățământ, la 6 sau totuși la 7 ani?” - acestea sunt câteva dintre întrebările mămicilor care nu pot lua o decizie în acest sens. Deși fiecare părinte simte diferit și procedează după propria dorință, există totuși niște argumente importante din punct de vedere rațional și psihologic pentru luarea unei astfel de hotărâri.
Unii părinți afirmă că ai lor copii sunt suficient de pregătiți pentru a merge în clasa întâi chiar și la vârsta de 6 ani, iar alții preferă să-i lase să se mai bucure de copilărie. Dincolo de cum simte fiecare părinte că trebuie să facă, am încercat să aflu ce gen de argumente sunt importante din punct de vedere rațional pentru a lua această decizie.
Conform studiilor Mariei Montessori și metodelor sale răspândite peste tot în lume, nu există o vârstă concretă, fixă sau potrivită de începere a școlii, care să fie aplicată tuturor copiilor. De exemplu, un copil poate fi pregătit pentru clasa întâi încă de la vârsta de 6 ani sau 6 ani și jumătate, în timp ce altul la 7 ani sau 7 ani și câteva luni este gata să se integreze în colectivitatea de la școală. Înscrierea în clasa întâi depinde este diferită pentru fiecare copil în parte. Pentru acest lucru se ia în calcul nivelul de dezvoltare emoțională, cognitivă, dar și a personalității în general.
Cea mai eficientă metodă este ca părinții să trateze acest subiect cu maximă seriozitate și să se asigure că micuții sunt capabili să facă față tuturor cerințelor și responsabilităților pe care le presupune învățământul primar.
Este sau nu pregătit copilul tău să meargă la școală?
Pentru a se putea integra în noua comunitate și pentru a se implica activ în activitățile școlare, orice părinte trebuie să ia în calcul calitățile și abilitățile copilului.
Ce este necesar să poată face un copil, pentru ca părinții lui să se asigure că acesta se va descurca în clasa întâi:
- să fie capabil să se îmbrace și să se încalțe singur;
- să meargă la toaletă pentru nevoile sale fiziologice, apoi să se spele pe mâini;
- să se descurce cu mâncatul;
- să știe să folosească pixul, creionul, rechizitele școlare;
- să se orienteze prin școală, să cunoască intrarea și ieșirea, dar și sălile de clasă;
- să fie în stare să-și mențină atenția și interesul timp de câteva ore cât se va afla la școală;
- să se abțină de la comportamentul agresiv, impulsiv, violent față de ceilalți;
- să aibă abilități intelectuale și motrice, specificate în fișa de evaluare psihosomatică legală, care se aplică în cazul copiilor de vârstă fragedă;
- să fie capabil să gândească și să răspundă la întrebări;
- să interacționeze cu oamenii;
- să socializeze și să se înțeleagă cu ceilalți copii din preajma lui;
- să fie ascultător și să urmeze instrucțiunile pe care i le oferă cineva (spre exemplu - profesorul);
- să fie monitorizat de părinți în cazul în care el manifestă stări de anxietate, frică sau grijă excesivă legată de separarea de casă.
Școala primară în Republica Moldova
Potrivit Codului Educației al Republicii Moldova, școlarizarea copiilor care nu au împlinit vârsta de 7 ani către începutul anului şcolar se decide în baza cererii părinților sau a altor reprezentanți legali ai acestora, în funcție de gradul de maturitate psihosomatică, confirmat de specialişti, în modul stabilit de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
De asemenea, prezentul cod stipulează expres că școlarizarea devine obligatorie după împlinirea vârstei de 7 ani.
Înscrierea copilului în clasa întâi din perspectiva psihologilor
Psihologii nu au specificat care ar fi vârsta potrivită pentru a înscrie copilul la școală, dar cele mai multe surse au determinat vârsta de 6-7 ani. Specialiști din domeniu, în baza experienței proprii, au observat că fetele care au 6 ani se adaptează mult mai rapid la regimul școlar față de băieții de aceeași vârstă, întrucât cei din urmă, din punct de vedere psihologic, se dezvoltă mai lent, iar cu un an mai târziu se acomodează cu mai multă ușurință la condițiile de școală.
Despre copilul care merge în clasa întâi la vârsta de 6 ani, specialiștii în psihologie spun că acest lucru este posibil doar dacă elevul este mai dezvoltat intelectual în comparație cu alți copii, este mai matur din punct de vedere cognitiv și are noi capacități.
Sistemul nervos evoluează diferit la fiecare om în parte, iar ca să se asigure de pregătirea suficientă a copilului pentru integrarea în colectivitatea școlară, se recomandă ca acesta să fie supus unui control psihologic.
Majoritatea cercetărilor arată că anume la vârsta de 6-7 ani, copilul se dezvoltă cu precizie din punct de vedere al memoriei, limbajului, gândirii, logicii, voinței și motricității.
Pe lângă răbdarea, înțelegerea și susținerea necondiționată a părinților, indiferent de vârsta la care copilul merge la școală, esențiale sunt și metodele de dezvoltare și predare specifice vârstei, puse în practică de către profesori.