mamaplus

Şcolile din ţară ar putea rămâne cu doar patru materii obligatorii

-
//
21.06.2024

În școlile din țară ar putea să rămână doar patru discipline obligatorii pentru elevi, iar restul vor fi la alegere sau opționale.

mamaplus

Mai mult de atât, unele discipline ar putea fi integrate. Asta prevede noul curriculum școlar propus de Ministerul Educației și urmează să fie implementat în școli până în 2027. Chiar și așa, noul plan cadru nu este unul obligatoriu, iar decizia de a-l implementa rămâne la discreția managerilor de școli, a profesorilor și a părinților, transmite moldova1.

Din anul 2017, Liceul Teoretic „Ion Luca Caragiale” din Orhei implementează planul alternativ de studii pentru elevii treptei liceale. Aceștia au doar cinci discipline de bază obligatorii: limba și literatura, istoria, limba străină, dezvoltarea personală și educația fizică. Restul disciplinelor sunt alese de către aceștia în funcție de profilul pe care îl studiază: real sau umanist. Și numărul de ore săptămânale este mai mic, de la 34 a fost redus la aproximativ 28. Directoarea instituției spune că rezultatele sunt vizibile, de aceea își propune implementeze modelul respectiv la celelalte două trepte, primară și gimnazială.

„În urma implementării acestui proiect au de câștigat atât copiii, cât și noi ca instituție. Sunt mai bune rezultate la bacalaureat, rezultatele la tezele simestriale sunt mai bune. Elevii au și mai multe ore opționale, dacă cei din clasele obișnuite au o singură oră opțională, elevii din acest model pot opta de la 2 pînă la 4 ore opționale, respectiv este un număr redus de ore în orarul școlar”, spune directoarea Liceului „Ion Luca Caragiale”, Galina Melenciuc.

Noul curriculum mai prevede integrarea unor discipline, de exemplu biologia și georgrafia, limba și istoria sau fizica și informatica. Pentru asta, profesorii ar urma să facă formări continue pentru a putea preda disciplinele comasate. Tamara Gamarța este profesoară de georgrafie de mai bine de 20 de ani la liceul „Ion Luca Caragiale” din Orhei. Ea spune că integrarea unor discipline este o provocare profesională necesară.

„Din perspectiva geografiei aș vedea o combinare armonioasă cu biologia. Acest subiect de comasare noi îl vedem prin prisma competențelor noastre profesionale care necesită o formare continuă. Doar asta duce la progres și la performanță. Sigur că pe viitor, noi ca profesori de geografie, vom avea nevoie de cursuri de pregătire, pentru a dezvolta competențele și abilitățile copiilor necesare integrării acestora în viața cotidiană”, spune profesoara Tamara Gamarța.

Și Liceul Teoretic „Alecu Russo” din Orhei implementează același model de învățămînt, doar că din anul 2022. Directoarea instituției spune că acest plan cadru este mai atractiv pentru elevi.

„Pentru noi este o nouă provocare, urmează să lucrăm cu resursele umane, care deja au o formare și o calificare, strict pe disciplină și pe segment. Fiecare cadru didactic de la noi este deschis, pune accent pe formare și autoformare, credem că în pofida dificultăților pe care le vom întâmpina, vom delega la recalificări în vederea comasării disciplinelor”, menționează directoarea Liceului „Alecu Russo”, Lilia Hacina.

Decizia de implementa planul alternativ de studii aparține managerilor de instituțiilor, profesorilor și părinților. Totodată, fiecare școală decide individual dacă aplică noua metodă pentru clasele primare, gimnaziale sau liceale.

„Înainte de a începe procesul de dezvoltare cirriculară, vom face o evaluare a acestor curricule și vom vedea care este gradul și impactul lor asupra performanței elevilor. Acolo unde vom găsi liniile slabe, vom încerca să venim cu soluții care vor ameliora performanțele elevilor”, subliniază Valentina Olaru, secretară de stat la Ministerul Educației.

Conceptul noului curriculum școlar național va fi supus consultărilor publice până în luna august, iar în septembrie ar putea fi aprobat de Ministerul Educației. În prezent, în Republica Moldova sunt 23 de licee care aplică acest plan alternativ de studii.