Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a publicat o notă analitică despre accesul limitat al consumatorilor la brandurile internaționale de îmbrăcăminte în R. Moldova și ce pot face autoritățile pentru ca țara să fie mai atractivă pentru companiile mari.
Din 2014, relațiile bilaterale dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova se bazează pe Acordul de Asociere UE-Moldova. Acest Acord include o Zonă de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător și reprezintă drumul pentru integrarea politică și economică cu Uniunea Europeană. O etapă importantă în această evoluție a avut loc pe 23 iunie 2022, când Consiliul European i-a acordat Moldovei statutul de țară candidată la UE, deschizând un nou capitol strategic în dezvoltarea țării, scrie ZdG.md.
Potrivit analizei elaborate de Elena Bolocan, coordonatoare de proiecte din cadrul IPRE, cu o populație totală estimată la 2,6 milioane de locuitori și un PIB estimat la 13,6 miliarde de dolari, Moldova dispune de o piață mai puțin atractivă pentru ca brandurile internaționale „să se afirme”, comparativ cu majoritatea țărilor europene. Deși aderarea la Uniunea Europeană poate fi favorabilă din punct de vedere economic, factori precum dimensiunea populației și puterea sa de cumpărare joacă un rol critic în ceea ce privește atractivitatea unei țări pentru aceste branduri, notează autoarea analizei.
Totodată, industria de confecții din R. Moldova este în continuă expansiune și evoluție, peste 540 de companii fiind în prezent operaționale. Industria TAFL (textile, îmbrăcăminte, piele, marochinărie și încălțăminte) contribuie în mod semnificativ la economia națională, cumulând 7,7% din valoarea totală a producției industriale fabricate în țară.
Unul dintre avantajele-cheie ale Moldovei este infrastructura sa solidă în industria confecțiilor, care poate facilita implementarea conceptului de „near-shoring”. Datorită poziției sale geografice, bunurile pot ajunge într-o zi în Europa de Est și în două zile în Europa de Vest, fapt care susține cererea pentru modă sustenabilă și permite adaptarea la tendințele de producție apropiate piețelor de desfacere. Brandurile precum H&M ar putea obține avantaje semnificative prin amplasarea unităților de producție în Republica Moldova. Aceasta ar determina o reducere a costurilor și a timpului de livrare către piețele din UE. De asemenea, apropierea producției de piețele de desfacere ar oferi posibilitatea de a ajusta rapid stocurile în funcție de tendințele curente ale modei și cerințele pieței.
Citește continuarea pe ZdG.md.