La fel ca adulții, copiii folosesc umorul în viața de zi cu zi - unii fac haz de propria situație, iar alții se amuză pe seama celorlalți. Cercetătorii au vrut să descopere efectul umorului asupra relației cu ceilalți și asupra stimei de sine. În acest scop, au studiat utilizarea umorului la copiii între 11 și 16 ani, descoperind o serie de legături între tipul de umor și sănătatea psihică.

Cercetările anterioare (conduse de Prof. Rod Martin) au identificat patru tipuri de umor la adulți, acestea având efecte pozitive sau negative asupra relațiilor cu ceilalți și stării psihice:

Stiluri de umor adaptative:

  • umor de autoîmbunătățire (self-enhancing) - folosit pentru a ridica stima de sine, dar nu în detrimentul celorlalți; face haz de situație;
     
  • liant (affiliative) - îmbunătățește relațiile cu ceilalți și reduce tensiunile interpersonale; glumind cu prietenii.

Stiluri de umor dezadaptative:

  • autodistructiv (self-defeating) - folosit pentru a îmbunătăți relațiile cu ceilalți, dar în propriul detriment; propria țintă a glumelor pentru amuzamentul celorlalți;
     
  • agresiv, umilitor (aggressive) - folosit pentru a ridica stima de sine în detrimentul celorlalți; ridiculizare, tachinare.

Aceste două stiluri de umor au fost legate de aspectele ajustării psihologice și sociale. În mai multe studii, umorul adaptiv a fost asociat cu o sănătate psihică mai bună decât umorul dezadaptativ.

Copiii din studiul de față au completat un chestionar la începutul anului școlar. Copiii cu umor de tip autodistructiv (self-defeating) au fost mai predispuși să se simtă singuri și deprimați la sfârșitul anului școlar și, totodată, să aibă o stimă de sine mai scăzută.

Totuși, foarte rar un copil/o persoană folosește un singur tip de umor, ci mai degrabă o combinație. Luând și acest aspect în considerare, cercetătorii au descoperit că acei copii care folosesc mai mult umorul autodistructiv (self-defeating) decât celelalte tipuri au un scor mai ridicat la adaptarea socială, față de copiii care folosesc toate tipurile de umor, în aproximativ aceeași măsură.

În concluzie, copiii ar trebui încurajați să folosească mai mult un umor de tip liant (affiliative) și de autoîmbunătățire (self-enhancing), acestea fiind benefice pentru sănătatea psihică și stima de sine. Autorii pledează pentru introducerea informațiilor despre stilurile de umor în educația copiilor, pentru conștientizarea efectelor acestora.

Rezultatele studiului condus de cercetătorii din Marea Britanie au apărut în publicația electronică Europe’s Journal of Psychology.