În jurul vârstei de trei ani, majoritatea copiilor încep să interacționeze sau să socializeze mai mult cu semenii lor, dat fiind faptul că încep să frecventeze grădinița. Activitățile de grup sunt extrem de importante pentru dezvoltarea fizică și mintală a copilului, iar pentru a se integra mai bine, el ar trebui să posede anumite calități și abilități reprezentative pentru această categorie de vârstă.

Se consolidează abilitățile motrice grosiere și fine

Din punct de vedere motric, la trei 3 ani copilul începe să aibă un mers mai sigur, echilibrul este mai bun, reușind astfel să reacționeze mai bine la situațiile neprevăzute. Dacă până în jurul vârstei de 2 ani copilul își pierdea cu ușurință echilibrul, acum acesta reușește să sarl, să se rostogolească, să își ridice piciorul pentru a ocoli obstacole, se târlște și se cațără cu o mai bună siguranță.

Folosirea controlată a degetelor și a mâinilor

La această vârstă copilul reușește să ducă pe o anumită distanță un vas plin cu apă fără să îl verse și să apuce obiecte folosindu-se de degete. Taie cu ajutorului cuțitului, poate să modeleze forme din plastilină, mută obiecte dintr-un recipient în altul și înșiră mărgele pe șnur.

Copilul se îmbracă singur cu anumite obiecte de îmbrăcăminte

Datorită achizițiilor pe aria motrică, copilul reușește la vârsta de 3-4 ani să se îmbrace singur: reușește să își introducă picioarele în dresuri/ciorapi și capul în tricouri, învață să încheie fermoare și chiar să se încheie la nasturi. Părinții au rolul de a explica cum se procedează, de a-i încuraja și de a valida încercările acestora de a fi autonomi.

Momentul renunțării la pamperși

Renunțarea la pamperși reprezintă un moment important în dezvoltarea copilului în perioada primilor 3 ani de viață. Părinții trebuie să fie atenți când este copilul pregătit și să nu prelungească mai mult decât este cazul utilizarea pampersului la copil. Dacă copilul continuă să fie tratat ca pe un ”bebeluș” el se va obișnui cu acest statut și nu se va putea dezvolta optim fiindu-i îngrădită autonomia.

Se îmbunătățesc abilitățile grafice- desenul și coloratul

Având un mai bun control motric, o mai bună coordonare oculo-motorie și un nivel mai bun al prehensiunii, copilul este pregătit să treacă de etapa mâzgălitului și să participe în activități de desen și colorat.

Crește interesul față de ceilalți copii

La această vârstă crește interesul față de ceilalți copii și apare o mai mare autonomie în raport cu adultul. Părinții trebuie să îi încurajeze acest interes și să creeze oportunități de joc social.