Există jucării pentru fete și jucării pentru băieți? Păpușile sunt pentru fetițe și mașinile pentru băieți? Există anumite delimitări clare? Cine și cum împarte jucăriile? Le impunem noi copiilor anumite jucării, pentru că „ce-o să spună lumea”? Este vorba despre cultură, presiune socială, alegere firească, anatomie? Băieții aleg jucării de băieți și fetele jucării de fete? Iată ce susțin specialiștii!

mamaplus

Stereotipurile comportamentului masculin și feminin au fost construite și șlefuite de-a lungul a sute și mii de ani, astfel că nu este tocmai ușor să-i cumperi un căruț roz băiețelului tău sau o pușcă de vânătoare de jucărie fetiței tale, fără a observa o privire dezaprobatoare a vânzătoarei atunci când ești la casă și vrei să achiți sau să fii zen atunci când auzi comentariul critic venit din partea vreunei rude care spune: „Dar asta nu e jucărie potrivită pentru copilul tău!”. Asta e întrebarea: ce este potrivit și ce nu pentru el?

Tuturor copiilor le plac jucăriile. De toate felurile și de toate culorile și sunt curioși să le examineze pe toate, dacă li se oferă posibilitatea. Cu toate acestea, studiile arată că părinții observă singuri cum copiii aleg de foarte mici (chiar din perioada de bebeluș) mai multe jucării care sunt în funcție de genul acestora: „de băieți” sau „de fete”.

Unul dintre factori este pentru că există acea cauză socială: adulții îi învață pe băieți să se implice în activități care implică mai mult mișcare fizică, care îi învață să fie mai puternici, mai duri, mai agresivi, mai competitivi.

Există și cercetări care au studiat copiii încă din perioada intrauterină și câțiva ani după naștere și au arătat că bebelușii cu un nivel de testosteron mai mare (indiferent că erau băieți sau fete) preferau să se joace cu jucării care îi încurajau să fie mai activi din punct de vedere fizic, să facă mai multe zgomote, să fie mai agresivi și mai competitivi.

Poate că preferințele pentru „jocul mai masculin” îi încurajează pe băieți să aleagă mașinuțe sau jucării cât mai zgomotoase, dar acest lucru nu înseamnă că jucăriile trebuie împărțite pe categorii „de băieți” și „de fete”.

Iată un exemplu: oferiți-i unei fete un dinozaur și veți observa că ea nu prea se joacă cu dinozaurul prin casă, încercând să-i prindă „pe cei răi” sau să încerce să se bată cu alți dinozauri, să vadă care este mai puternic, ci mai curând îl va transforma într-un „dinozaur - animal de companie”, sau va avea grijă să-l îngrijească, să-l îmbrace, să-l hrănească etc.

Nu putem spune că există jucării de băieți și jucării de fete, dar putem observa ce preferă sau ce aleg să facă băieții și fetele cu aceeași jucărie și trebuie încurajați să exploreze jucăriile, în funcție de interesele lor și mai puțin în funcție de presiunile sociale, pentru că în mare proporție băieții vor prefera să se joace mai mult tot cu mașinuțe, iar fetele vor găsi mai multe activități interesante de făcut cu păpușile.

Sursa