Această situație neplăcută se poate întâmpla oricui și orice turist trebuie să-și cunoască drepturile și, de asemenea, să ceară respectarea acestora.
1. Rețineți că, indiferent de tipul cursei (obișnuită sau charter) sau tipul companiei aeriene (națională sau low cost), drepturile pasagerilor sunt peste tot la fel. Acestea sunt reglementate de legile cu privire la drepturile consumatorului și un șir de alte acte normative de profil.
2. Compania aeriană este obligată să vă înștiințeze despre motivele reținerii cursei, dar și despre termenii de așteptare.
Informația o solicitați de la ghișeul companiei aviatice. Aceste date pot fi oferite în baza punctelor 73-74 ”Reguli generale de transport aerian de pasageri, bagaje, marfă cerințele și de deservire a pasagerilor, expeditorilor, destinatarilor. În aceste reguli se spune clar că operatorul aerian este obligat să informeze pasagerii cu privire la motivele care au determinat reținerea cursei precum și cât timp vor trebui să aștepte.
3. Dacă intenționați, ulterior, să obțineți prin judecată compensarea pierderilor pe care le-ați suportat în urma reținerii cursei, obțineți de la reprezentantul companiei aeriene sau de la reprezentantul aeroportului un document care să confirme faptul că, într-adevăr, cursa a fost reținută, din ce motive și pentru cât timp. Confirmarea poate fi și biletul dumneavoastră pe care să fie indicată ora reală de îmbarcare, însă, biletul trebuie să fie completat cu o ștampilă. În acest fel, la aterizare, trebuie să solicitați angajatului companiei aeriene sau aeroportului, să indice pe bilet ora exactă de sosire.
4. Dacă în călătorie sunteți însoțit de copii cu vârsta până la 7 ani, obligatoriu, trebuie să vi se ofere o cameră pentru mamă și copil.
5. Compania aeriană trebuie să vă ofere servicii gratuite în ceea ce privește păstrarea bagajului dumneavoastră.
6. În cazul în care cursa dumneavoastră întârzie cu cel puțin 2 ore, compania aeriană este obligată să vă ofere posibilitatea să efectuați 2 apeluri telefonice gratuite sau să expediați 2 mesaje prin intermediul poștei electronice. De asemenea, dacă cursa se reține mai bine de două ore, operatorul este obligat să vă ofere gratis băuturi răcoritoare.
7. În condițiile în care cursa dumneavoastră se reține mai bine de 4 ore, compania aeriană se obligă să vă asigure cu mâncare caldă. Bucatele trebuie să fie servite la fiecare 6-8 ore, în dependență de orele reținerii.
8. În cazul în care curs dumneavoastră se reține mai mult de 6 ore pe timp de noapte și mai mult de 8 ore pe timp de zi, trebuie să vi se ofere cazare gratuită la hotel. De asemenea, în această situație, compania se obligă să vă asigure transportul de la hotel și înapoi spre aeroport.
9. Este inadmisibilă cazare cu persoane străine în aceeași cameră de hotel. În cazul în care nu vă convine calitatea camerei de hotel sau vi se încalcă drepturile, puteți lua o cameră în hotel individual. În situația dată, urmează să păstrați toate actele ce confirmă acest lucru pentru ca ulterior, să puteți solicita companiei aeriene restituirea, cel puțin parțială, a cheltuielilor.
10. În cazul în care compania aeriană a găsit pentru dumneavoastră o altă variantă de zbor – cu o altă navă sau alt transportator aerian, nu are dreptul să încaseze de la dumneavoastră plăți suplimentare. Toate cheltuielile trebuie să le suporte compania aeriană de la care ați procurat biletul și al cărei curse s-a reținut.
11. În cazul reținerilor serioase a curselor, pasagerului urmează să i se achite o penalizare (25% din costul biletului pentru 1 oră de reținere, însă, nu mai mult de 50% din costul biletului).