Foarte puține mame nu-și fac griji în ceea ce privește buna dezvoltare a copilului. Despre ce trebuie să poată un copil la vârsta de 5 ani, citiți în continuare.
Un copil la vârsta de cinci ani trebuie, deja, să aibă bine dezvoltate abilitățile motorii fine. El trebuie deja să:
- Să deseneze clar figuri, să nu iasă din delimitările imaginii;
- Să deseneze linii drepte și ondulate fără a lua creionul de pe pagină;
- Să deseneze o imagine după puncte sau linii;
- Să copieze desene simple;
- De asemenea, un copil de cinci ani are, deja, memoria bine dezvoltată. El poate să:
- Să memoreze ușor 6 obiecte sau cuvinte;
- Să memoreze poezioare, ghicitori simple;
- Să redea cu ușurință o poveste care i s-a spus deja;
- Să memoreze și să povestească evenimentele care s-au petrecut în ajun, de asemenea, poate să povestească amintiri marcante din trecut;
- Să memoreze și să repete fraze scurte;
- Să compare două imagini din memorie;
În cazul dezvoltării corecte, gândirea unui preșcolar de cinci ani:
- Poate să facă o povestire coerentă în care evenimentele sunt expuse consecutiv;
- Clasifică câteva obiecte după anumite indicii;
- Alege două jumătăți ale unui și același obiect și explică logic alegerea sa;
- De sine stătător alege neconcordanța în desene și le explică;
- Poate să compare obiectele între ele și numește prin ce se aseamănă și prin ce se deosebesc;
- Face puzzle;
- Știe și numește părțile vestimentare, ale mașinii, copacului, florii, casei.
La vârsta de cinic ani, copiii sunt deja destul de guralivi. De aceea, ar trebui să vă preocupați de dezvoltarea vorbirii copilului dacă el nu poate:
- Să rostească corect toate sunetele, să vorbească lent și expresiv;
- Să utilizeze în vorbire propoziții simple și complicate;
- Să facă uz de vorbirea directă și indirectă;
- Să intre în dialog și să-l mențină;
- Să facă o povestioară simplă în baza unei imagini, despre un obiect sau o temă propusă;
După gradul de dezvoltare, abilitățile matematice ale unui copil de cinci ani pot fi diferite. Însă, la această etapă, copilul trebuie să poată:
- Să numere până la 10;
- Să utilizeze în vorbire numere cardinale și ordinale;
- Să compare numerele până la 10;
- Să exprime în cuvinte locul aflării obiectului în raport cu sine și alte obiecte;
- Să se orienteze pe o foaie de hârtie;
- Să cunoască denumirea figurilor geometrice: pătrat, triunghi, romb, cerc, oval, dreptunghi;
- Să compare obiectele după mărime: mai larg/îngust, mai lung/scurt, mai înalt/mai scund ș.a.m.d.
- Un preșcolar de cinci ani deja are anumite cunoștințe despre lumea care-l înconjoară:
- Cunoaște și numește prenumele și numele său de familie, numele și patronimicul părinților, adresa de la domiciliu, denumirea orașului sau satului în care locuiește, numește țara și capitala;
- Știe denumirea profesiilor și explică cu ce se ocupă oamenii de o anumită profesie;
- Numește grupurile de obiecte cu cuvinte generalizatoare (mere, pere – fructe; câine, pisică – animale domestice ș.a.m.d.);
- Știe și respectă regulile de bază ale circulației rutiere;
- Știe consecutivitatea anotimpurilor și părțile zilei;
- Deosebește obiectele ce-l înconjoară, numește din ce sunt făcute și la ce sunt utile;
- Deosebește și numește copacii, arbuștii, florile, fructele.