Pentru a primi acordul dumneavoastră, rudele, prietenii sau colegii de serviciu vor încerca să vă provoace sentimentul de vinovăție. STOP! Nu vă lăsați influențată de ei, în special nu vă lăsați șantajată.
Nu vă grăbiți
Calculați toate argumentele pro și contra, și doar după aceasta oferiți un răspuns. În special, dacă simțiți, că sunteți presată.
Pregătiți-vă
Refuzul – întotdeauna este o sursă de neliniște: învățați să faceți față acestui sentiment. Înlocuiți gândurile critice, precum ”Asta întotdeauna mi se întâmplă mie”, ”Sunt o persoană oribilă”, pe unele realiste ”Eu am dreptul să-mi expun opinia”. Întotdeauna trebuie să aveți fraze de rezervă, pe care le veți utiliza: ”Îmi pare foarte rău, însă răspunsul meu este nu” sau ”Regret, dar prefer să mă țin departe de aceasta”...
Aplicați tactici
Nu reacționați agresiv asupra interlocutorului: construiți fraze cu pronumele ”eu” (Eu nu-ți pot da bani cu împrumut), și nu ”tu” (Tu niciodată nu ai bani). Adaptați tehnici cunoscute psihologilor - reiterați opinia dvs, indiferent de replicile persoanei cu care discutați, până când aceasta nu va conștientiza:”Îmi pare rău, dar am planificată o întâlnire sau ”Îmi place acest divan, dar nu am bani pentru el”. O altă tehnică constă în faptul, de a vă preface, că acceptați opinia interlocutoriului, fără a renunța la propria părere. ”Eu știu că nu este frumos din partea mea, dar în acest week-end nu te voi putea ajuta”.
Găsiți o altă soluție
Metoda ”nu, dar...” vă va ajuta să ocoliți dificultățile. Explicați: ”Eu înțeleg, că ai probleme financiare, însă nu te pot ajuta acum. De ce nu ai cere bani din contul salariului?”. Spuneți-le părinților: ”Eu știu, că ați contat pe mine de Crăciun, eu însă v-am preîntâmpinat, că merg la munte. După vacanță imediat voi veni...”. În așa fel veți arăta, că într-adevăr v-ați gândit la rugămintea lor, și nimeni nu va putea să vă acuze de lipsă de atenție.
Nu exagerați
Nu spuneți ”nu” doar pentru a refuza, pentru că sunteți supărată sau nervoasă. Nu refuzați într-o formă dură sau agresivă – vă veți crea o reputație mai puțin bună. Răspunsul ”NU” trebuie să aducă la o colaborare egală. Contrazicerile, dezacordurile sau acordurile pot apărea în rezultatul unui schimb de opinii. În realitate, abilitatea de a spune ”nu”, permite folosirea răspunsului ”da”.