Odată cu creșterea și dezvoltarea sa, copilul ar trebui să acumuleze mai multe cunoștințe și, mai ales, abilități importante în viața de zi cu zi. Una dintre acestea este abilitatea de a se îmbrăca singur, ceea ce îi asigură creșterea autonomiei, încurajează gândirea logică, dezvoltarea coordonării și motricității, dar și a sentimentului de autoeficacitate.
Ce îl putem învăța în funcție de vârstă:
- 12-18 luni: se dezbracă cu ajutor.
- 18-24 luni: se dezbracă fără ajutor.
- Doi ani și jumătate: își ia pantaloni cu elastic în talie.
- La 2 ½-3 ani: e capabil să îmbrace un tricou sau șosete.
- 3-4 ani: se îmbracă/dezbracă cu ajutor minim.
- La 4-5 ani: copilul știe să închidă nasturi, fermoarul, învață să lege șireturile pantofilor.
Iată cum poți începe:
Arată și explică. În prima fază, demonstrați copilului modul în care trebuie să îmbrăcăm fiecare obiect vestimentar. Apoi, îl vom ajuta pe copil să se îmbrace și el. E indicat să scoatem în evidență aspectele care-l pot ajuta: “Pantalonii au două căsuțe: una este pentru piciorul stâng, iar cealaltă pentru cel drept. Eticheta trebuie să fie în partea din spate”.
Realizează un afiș cu rutina îmbrăcatului. Pe lângă coordonarea necesară închiderii nasturilor și îmbrăcarea tricoului, copilul trebuie să rețină și ordinea fiecărui obiect vestimentar (prima dată își va lua șosetele, apoi pantofii). E util să le oferim un ghidaj sub forma unui afiș ce-l putem pune în camera micuțului. Poți decupa imagini cu articole vestimentare și le lipești în ordinea corectă.
De la simplu la complicat. Începe cu hainele care pot fi luate ușor de către copii (pantaloni cu elastic, haine cu nasturi mari, lenjerie intimă cu desene în partea din față, ca să se poată orienta singur care este partea din față) cu cât copilul are mai repede experiența succesului, cu atât mai motivat va fi să se îmbrace singur. În cazul pantofilor, putem folosi un abțibild tăiat în două și lipit în interiorul fiecărui pantof. Astfel copilul va potrivi pantofiorii corect printr-o manieră amuzantă.
Pas cu pas. Îmbrăcarea fără ajutor e o sarcină complexă pentru copil. O modalitate bună de a-l învăța pe cel mic este să fragmentăm sarcina în pași mici: luarea pantalonilor (prindem marginea pantalonilor, introduci primul picior, al doilea picior, ridici pantalonii în talie). Noi îl vom ajuta să realizeze primii pași, dar copilul va fi cel care va parcurge ultima fază a îmbrăcatului. În acest mod se va bucura de rezultatul final. Copilul poate prelua tot mai multe etape ale procesului.
Întors pe dos. La început copilul are nevoie de un efort mai mare pentru a reuși să îmbrace singur pantaloni sau un tricou. Uneori își va lua hainele pe dos, dar apreciază-l și pentru această realizare, apoi ajută-l să se îmbrace corect.
Jocuri de îmbrăcat. Îmbrăcatul nu se rezumă doar la luarea hăinuțelor, copilul trebuie să știe cum să se îmbrace în funcție de anotimp, care e ordinea hainelor, etc. Micuții noștri învață cel mai repede prin joc. Iată câteva exemple:
- „Îmbracă ursulețul!”- pregătim copilului un urs de pluș de dimensiune mai mare și îi oferim haine cu care să îmbrace animăluțul și să-și exerseze motricitatea fină.
- „Ce punem în valiză?”- ne imaginăm că mergem în excursie la schi, ce haine trebuie să putem în valiza ca să nu ne fie frig? Dar dacă mergem în excursie la mare?
- „Ajutor! Hainele s-au încurcat!”– jocul permite copilului să exerseze ordinea hainelor cu care se va îmbrăca.
- „Potrivește șosetele”– pregătim 6 perechi de șosete amestecate, copilul trebuie să găsească cele două care se potrivesc.