De foarte mult timp, oamenii sînt obsedaţi de obiecte strălucitoare, de la pantofi cu ţinte, pînă la recentul iPhone auriu. Acum , însă, oamenii de ştiinţă au abordat subiectul şi cred că pot explica fenomenul.
Oamenii de ştiinţă care au analizat acest comportament prin intermediul a şase studii sugerează că problema are legătură cu apa.
„Oamenii sînt atraşi de obiecte strălucitoare. Însă, investigaţiile realizate cu scopul de a analiza ce îi face pe oameni să prefere astfel de obiecte sau dacă este vorba de o prejudecată sistematică, au primit foartă puţină atenţie”, au explicat cercetătorii.
În unul dintre teste, atît adulţi cît şi copii au fost expuşi la materiale publicitare printate atît pe hîrtie lucioasă, cît şi pe hîrtie mată. Rezultatele au indicat că indivizii au preferat întotdeauna reclamele printate pe hîrtie lucioasă.
Prin acest experiment, în care au fost implicaţi şi copii de 4 ani (prea mici pentru a aprecia legătura între starea financiară şi lucrurile lucioase) specialiştii au demonstrat că preferinţa pentru lucruri lucioase este o reacţie naturală şi nu o asociere dobîndită cu bogăţia.
Într-o altă etapă a studiului, oamenii de ştiinţă au legat la ochi 46 de participanţi cărora li s-a dat o bucată de hîrtie. Jumătate dintre ei au primit o hîrtie lucioasă în timp ce restul au primit una mată. Chiar şi fără să se uite la hîrtii, participanţii care au primit hîrtia lucioase au notat că aceasta avea o calitate superioară, comparativ cu cei care primiseră hîrtia mată.
De asemenea, atunci cînd subiecţii au fost rugaţi să îşi imagineze ce ar putea fi reprezentat pe hîrtia pe care au primit-o, cei care ţineau în mîni hîrtii lucioase au declarat că îşi imaginează un peisaj cu apă, lucru care subliniază existenţa unei legături între apă şi lucrurile lucioase.
Ulterior, un alt test, în care nu mai erau legaţi la ochi, participanţii au notat imaginile care prezentau peisaje acvatice ca fiind printate pe hîrtie mai lucioasă decît cele ce ilustrau deşertul, deşi, în realitate, imaginile erau printate pe acelaşi tip de hîrtie.
În fine, în cele din urmă, oamenii de ştiinţă au ales 126 de participanţi pe care i-au împărţit în 3 grupuri: un grup în care participanţii au mîncat biscuiţi şi apoi li s-a dat apă, un grup în care subiecţii au mîncat biscuiţi, dar nu au primit apă şi un al treilea grup de control. Apoi, toţi participanţii au fost rugaţi să analizeze 8 imagini dintre care jumătate erau pe hîrtie lucioasă şi jumătate pe hîrtie normală. Toţi voluntarii au preferat imaginile de pe hîrtie lucioasă, însă cel mai mult le-au apreciat indivizii cărora le era sete.
În urma acestor constatări, cercetătorii au notat în Journal of Consumer Psychology că un instinct legat de apă ar putea explica atracţia oamenilor pentru lucruri lucioase.
Sursa: moldovenii.md