mamaplus

Școlile din Moldova, deschise pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale

-
//
17.02.2025

În ultimii 10 ani, numărul copiilor cu cerințe educaționale speciale incluși în sistemul de învățământ din Republica Moldova s-a dublat. Este un progres semnificativ pentru că s-a schimbat şi percepția populației conform unui studiu sociologic elaborat de UNICEF Moldova. Chiar şi așa, specialiștii şi părinții recunosc faptul că mai sunt lucruri de îmbunătățit şi sunt necesare eforturi mai mari.

mamaplus

La începutul anului de studiu 2022-2023, în instituțiile de învățământ erau înscriși peste 10.000 de elevi cu cerințe educaționale speciale şi cu dizabilități. Numărul rămâne relativ constant pentru ultimii ani, dar este dublu față de 2013. Atunci au fost implementate măsurile de bază pentru incluziunea copiilor cu probleme in rețeaua de instituții de învățământ general, transmite tvrmoldova.md.

Copii cu cerințe educaționale speciale incluși în școli: 

Anul 2013 - 5.481 de copii;

Anul 2023 - 10.962 de copii.

Așadar, dacă în anul 2012, doar 17% dintre îngrijitori optau pentru includerea copiilor cu CES în instituțiile de învățământ, în 2024, numărul acestora a crescut cu 40%.

Şi cadrele didactice sunt mai deschise în acest sens. Dacă în anul 2018 erau 41% dintre cei ce sprijină această schimbare, în 2024, sunt deja 60%.

„Ceea ce ne propunem noi, UNICEF împreună cu MEC este să desfășurăm programe de parenting, să lucrăm foarte mult cu părinții copiilor tipici, să lucrăm cu părinții copiilor cu dizabilități, să desfășurăm campanii de sensibilizare la nivel național pentru a explica societății beneficiile incluziunii şi importanța acestora pentru fiecare copil, să desfășurăm instruiri cu cadrele didactice privind comunicarea interpersonală pentru susținerea educației incluzive şi nu în ultimul rând să lucrăm cu comunitatea”, a declarat Cristina Stratualat, ofițer de programe de schimbări sociale şi comportamentale, UNICEF Moldova.

Alina Iurco este mama lui Maxim, un copil în vârstă de 12 ani cu autism sever. Din 2018, copilul beneficiază de asistență psihopedagogică în raionul Anenii Noi.  

„Doamnele de aici ne-au ajutat foarte mult pentru că mergând în clasa 0, în satul Mereni am fost dați afară pentru că el nu învăța ca toţi copiii şi ni s-a spus să-mi iau copilul să-l duc la școala internat. Însă eu am venit acasă şi ca mămică am acceptat din start că al meu copil este cu dizabilitate şi mi-am spus că pot să fac față, fără ca să-l duc la școala auxiliară”, susține femeia. 

Liceul Teoretic Mihai Eminescu din Anenii Noi este oinstituțiee model  la capitolul incluziune. Din cei peste o mie de elevi care învață la această școală, 33 sunt copii cu Cerințe Educaționale Speciale. Aceștia frecventează atât orele de clasă, cât şi activitățile de grup cu cadrele didactice.

„Zilnic, conform orarului, au posibilitatea să frecventeze centrul conform programului de activitate şi totodată sunt încadrați în activitățile de bază a lecțiilor”, spune Rodion Moroșan, director adjunct pentru instruire, IP Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Anenii Noi.

„Pentru că organizez sesiuni cu manageri din instituții preșcolare, observ că de pe an ce trece avem un număr de copii cu CES mai mare care vin deja cu evaluați din instituțiile preșcolare. Efectuăm cu ei atât ședințe individuale pe dezvoltarea abilităților cognitive, pe dezvoltarea abilităților de gestionare a emoțiilor pentru că pentru ei apariția într-o instituție de învățământ cu atât de mulți copii este o provocare”, spune Aurelia Zlotea, psiholog, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Anenii Noi.

Totuși, mai sunt lucruri de îmbunătățit, iar pentru asta este nevoie de specialiști formați în domeniul educației incluzive, dar şi resurse financiare.

„Pot să menționez câteva acțiuni ca de exemplu probarea normelor de personal pentru instituțiile de învățământ preșcolar care cuprind şi funcții care la moment n-au mai existat în normele de personal, ca psihologul, logoped, cadru didactic de sprijin, kinetoterapeut. Trebuie să creăm structuri sau instituții suplimentare celor care există, ca de exemplu să extindem unitățile de educație incluzivă, ca de exemplu cum este în Ialoveni”, a spus Viorica Negrei, şef Direcţie Management în învățământ general, MEC.

Studiul „Incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale în sistemul de învățământ 2024” a fost realizat de UNICEF, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.