Guvernul anunță mai multe mecanisme de suport din partea statului pentru angajatori și angajați, pentru următoarea perioadă de restricții cauzate de pandemie. Potrivit ministrului Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spătari, persoanele care decid să se vaccineze vor putea beneficia de două zile libere plătite, iar părinții ai căror copii învață online pot sta acasă pentru a-i supraveghea, în timp ce statul le va achita 50% din salariu.
Primul mecanism de suport anunțat de șeful MMPS, este dedicat angajaților care se imunizează împotriva COVID-19. Aceștia vor putea solicita două zile libere, plătite din contul statului.
„Pentru a beneficia de aceste compensații, angajatorii trebuie să completeze lunar o cerere automatizată, disponibilă pe portalul declaratie-electronica.fisc.md și Serviciul Fiscal transferă angajatorilor costul integral, inclusiv asigurările sociale ale zilelor libere acordate salariaților pentru vaccinare până la plafonul de 558 de lei pe zi, echivalent cu un salariu de 12 150 de lei brut pentru o lună, cum este de exemplu luna ianuarie, care are 20 de zile lucrătoare. Această sumă este mai mare decât salariul mediu pe economie și marea majoritate a angajaților se vor încadra în acest mecanism. Pentru a beneficia de aceste zile libere salariații trebuie să depună o cerere la angajator și să prezinte certificatul de vaccinare”, a spus Marcel Spatari.
Al doilea mecanism anunțat de Spătari vizează părinții cu copii de până la 12 ani sau copii cu dizabilități care în următoarea perioadă vor trece la învățământ online. Pentru toată perioada în care școlile vor activa online, unul dintre părinți va beneficia de zile libere, plătite din bugetul de stat.
„Procedura este următoarea - angajatul depune o cerere la angajator și cu acordul angajatorului beneficiază de zile libere pentru a sta acasă cu copilul pe perioada învățământului online. Doar unul dintre cei doi părinți poate beneficia de zile libere. Apoi, angajatorii completează o cerere online pe același sistem de raportare electronică și CNAS transferă angajaților indemnizațiile pentru zilele libere egală cu 50% din salariul de bază, până la plafonul de 150 de lei pe zi, ceea ce înseamnă un echivalent de 4050 de lei pe lună este valoarea maximă a acestei indemnizație, dar angajatorul poate suplini din surse proprii această indemnizație, dacă crede că este necesar”, a mai spus Marcel Spatari.
Al treilea mecanism este indemnizația salariaților în șomaj tehnic.
„În ultimele luni nu am avut asemenea cazuri, așa cum s-a întâmplat în 2020 când sute sau chiar mii de salariați au fost trecuți în șomaj tehnic, dar în cazul în care unele activități economice ar fi mai afectate de restricțiile impuse și ar fi obligate să impună în șomaj tehnic, Guvernul va prelua integral costul acestui șomaj tehnic până la plafonul de 50% din salariul mediu pe economie.
În caz de reducere a activității care presupune șomajul tehnic, angajatorii vor depune lunar o cerere online pe același portal, iar CNAS va transfera indemnizația pentru șomaj direct salariaților, ca și în cazul zilelor libere sau a indemnizațiile pentru părinții cu copii mici. Contractele nu sunt desfăcute, angajații rămân angajați în firmele lor și odată cu reluarea activității vor reveni la muncă în regim normal”, a explicat ministrul.
Al patrulea mecanism vizează agenții economici ale căror venituri s-au redus din cauza pandemiei. Potrivit planului de suport, aceștia pot solicita statului posibilitatea de a trece la un regim redus de muncă, iar Agenția Națională a Forței de Muncă va acoperi valoarea timpului nelucrat. Ministrul Muncii și Protecției Sociale spune că astfel statul încearcă să păstreze, pe timp de criză, locurile de muncă ale cetățenilor.
„În caz de reducere a activității, angajatorul cu acordul salariaților, va solicita instituirea unui regim de activitate redusă printr-o cerere. Acest regim va fi validat de către Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă și salariații vizați vor rămâne la lucru, dar cu o normă redusă, adică vor trece la timp parțial. Valoarea timpului nelucrat, va fi plătită din sursele bugetului”, a mai spus Spătari.
Amintim că Republica Moldova a intrat în Stare de Urgență în sănătate publică joi, 20 ianuarie, din cauza creșterii numărului cazurilor zilnice de infectare cu COVID-19. Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP) a impus o serie de restricții, menite să sporească protecția cetățenilor în fața noii tulpini Omicron al noului coronavirus.