Un raport privind utilizarea AI în școlile din Marea Britanie, realizat la inițiativa Oxford University Press (OUP), a constatat că doar 2% dintre elevii cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani au declarat că nu utilizează AI pentru temele școlare, în timp ce 80% au afirmat că o utilizează în mod regulat, notează The Guardian.
În ciuda utilizării foarte răspândite a AI, 62% dintre elevi au declarat că aceasta a avut un impact negativ asupra abilităților și dezvoltării lor la școală, în timp ce unul din patru elevi a fost de acord că AI „”face prea ușoară găsirea răspunsurilor”.
Alți 12% au spus că AI „”limitează gândirea creativă”, în timp ce un număr similar a spus că este mai puțin probabil să rezolve probleme sau să scrie creativ.
Alexandra Tomescu, specialistă în produse generative de AI și învățare automată la OUP, a spus că studiul a fost printre primele care au analizat modul în care tinerii din Marea Britanie încorporează AI în educația lor.
„Ceea ce mi se pare fascinant este cât de sofisticate sunt răspunsurile. Faptul că 60% dintre elevi spun că sunt îngrijorați că instrumentele de AI încurajează mai degrabă copierea decât realizarea de lucrări originale denotă o înțelegere foarte profundă a scopului temelor școlare și a avantajelor și dezavantajelor asociate acestei tehnologii”, a spus ea.
Ea a adăugat: „Tinerii care utilizează această tehnologie au, de fapt, o înțelegere destul de complexă și matură a rolului tehnologiei în raport cu activitatea lor școlară, ceea ce este fascinant, deoarece nu acordăm tinerilor suficient merit atunci când vine vorba de utilizarea tehnologiei într-un spațiu educațional, fără ajutor, în acest mod.”
Concluziile OUP vin în urma unor studii empirice privind utilizarea AI în educație. Un studiu publicat anul acesta de Massachusetts Institute of Technology (MIT) a măsurat activitatea electrică a creierului în timpul redactării unui eseu în rândul studenților care utilizau modele lingvistice de mari dimensiuni (LLM), precum ChatGPT, și a concluzionat: „Aceste rezultate ridică îngrijorări cu privire la implicațiile educaționale pe termen lung ale dependenței de programele de tip LLM și subliniază necesitatea unei analize mai aprofundate a rolului AI în procesul de învățare.”
Aproape jumătate dintre cei 2.000 de elevi chestionați de OUP au declarat că sunt îngrijorați că colegii lor „utilizează în secret AI” pentru temele școlare, fără ca profesorii lor să poată observa acest lucru.
Mulți au raportat că doresc mai mult ajutor din partea profesorilor pentru utilizarea adecvată a AI și pentru a judeca dacă rezultatele sale sunt fiabile. OUP a declarat că lansează un nou centru de educație AI destinat sprijinirii profesorilor.
„Unele dintre aceste concluzii vor fi foarte interesante pentru profesori, în special în ceea ce privește așteptările elevilor în privința îndrumării din partea profesorilor. Uneori credem că există o prăpastie tehnologică între generații, dar elevii încă se bazează pe îndrumarea profesorilor pentru a utiliza această tehnologie în mod productiv, iar eu consider acest lucru foarte pozitiv”, a afirmat Tomescu.
Daniel Williams, director adjunct și responsabil cu AI la liceul Bishop Vesey din Birmingham, a declarat: „Constatările reflectă îndeaproape ceea ce observ la școală. Mulți elevi recunosc valoarea AI pentru creativitate, revizuire și rezolvarea problemelor, dar o folosesc adesea ca o scurtătură, mai degrabă decât ca un instrument de învățare.”
Doar 31% au spus că nu cred că utilizarea AI are un impact negativ asupra vreuneia dintre abilitățile lor. Dar majoritatea elevilor au spus că utilizarea AI i-a ajutat să dobândească noi abilități, inclusiv 18% care au spus că i-a ajutat să înțeleagă problemele, iar 15% au spus că i-a ajutat să vină cu idei „noi și mai bune”.
Rugată să dea mai multe detalii, o elevă de 15 ani a spus: „Am reușit să înțeleg mai bine matematica și mă ajută să rezolv probleme dificile.” În același timp, un băiat de 14 ani a afirmat: „Acum gândesc mai repede decât înainte.”