mamaplus

Adolescenții care se culcă devreme și dorm mai mult au abilități mentale mai ascuțite și sunt mai buni la testele congnitive

-
//
24.04.2025

Adolescenții care merg la culcare mai devreme și dorm mai mult decât colegii lor tind să aibă abilități mentale mai ascuțite și să obțină un scor mai bun la testele cognitive, spun cercetătorii, potrivit The Guardian.

mamaplus

Un studiu la care au participat peste 3.000 de adolescenți a arătat că cei care s-au culcat cel mai devreme au dormit cel mai mult și au avut cele mai scăzute frecvențe cardiace în timpul somnului. Astfel, ei i-au depășit pe alții la citire, vocabular, rezolvare de probleme și alte teste, transmite digi24.ro.

Cercetătorii se așteptau ca adolescenții cu obiceiuri sănătoase de somn să obțină un scor mai bun decât cei care au dormit prost și puțin, dar au fost surprinși de impactul pe care l-au avut chiar și micile diferențe de somn. 

„Credem că somnul conduce la abilități cognitive mai bune, în parte pentru că ne consolidăm amintirile în timpul somnului”, a spus Barbara Sahakian, profesor de neuropsihologie clinică la Universitatea din Cambridge. 

O noapte bună de odihnă a fost mult timp legată de o performanță mentală mai bună, dar cercetătorii încă descoperă ceea ce se întâmplă în adolescență, când dezvoltarea crucială a creierului are legătură cu orele de culcare mai târzii și mai puțin somn în general. 

Echipa lui Sahakian și cercetătorii de la Universitatea Fudan din Shanghai au analizat datele de la 3.222 de tineri în cadrul studiului, cea mai mare investigație pe termen lung privind dezvoltarea creierului și sănătatea copiilor. Cei care au participat la scanări ale creierului, teste cognitive și-au urmărit somnul folosind Fitbits. Chiar și cei cu cele mai bune obiceiuri de somn au dormit mai puțin decât recomandă experții, arată studiile.

 Potrivit Academiei Americane de Medicină a Somnului, tinerii cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani ani ar trebui să aibă opt până la 10 ore de somn pe noapte. 

Adolescenții au fost împărțiți în trei grupuri distincte. În primul, aproximativ 39% dintre adolescenți s-au culcat cel mai târziu și s-au trezit cel mai devreme, dormind în medie șapte ore și 10 minute pe noapte. În al doilea grup, aproximativ 24%, au dormit cu de la 21 de minute până la o jumătate de oră mai mult. Cei din al treilea grup, aproximativ 37%, s-au culcat cel mai devreme, au dormit cel mai mult și au avut cel mai mic ritm cardiac în timpul somnului. 

Somnul lor a fost de aproximativ șapte ore și 25 de minute. Deși nu au existat diferențe semnificative în ceea ce privește realizările educaționale ale diferitelor grupuri, cei din grupul al treilea au obținut cel mai mare scor la testele cognitive, urmați de cei din grupul al doilea, iar cei din primul grup au obținut cel mai slab scor. Scanările creierului au arătat că cei din grupul al treilea au avut cele mai mari volume ale creierului și cele mai bune funcții ale acestui organ. 

Detaliile sunt publicate în Cell Reports. Sahakian a spus că este „surprinzător” faptul că diferențele minore de somn au avut un astfel de impact, adăugând că „studiul sugerează că diferențe mici între timpul de somn se acumulează în timp și duc la o mare diferență în rezultate”. 

Pentru adolescenții care doresc să-și îmbunătățească somnul și să-și dezvolte abilitățile mentale, Sahakian recomandă exerciții fizice regulate și să nu folosească telefoanele mobile sau computerele seara târziu. 

„Una dintre consecințele creierului foarte evoluat, care poate îndeplini sarcini complexe, este că noi, oamenii, suntem dependenți în mod deosebit de somn, mai ales în anii de dezvoltare. După cum arată această cercetare, a adormi târziu și a dormi mai puțin este problematic. Fără îndoială, acest lucru este exacerbat în zilele de școală, când tinerii trebuie să se trezească relativ devreme pentru școală”, a declarat Colin Espie, profesor de medicina somnului la Universitatea din Oxford, care nu a fost implicat în studiu. 

„Am face bine, ca societate, să punem mai mult accent pe somn, de exemplu, încorporând mai mult conținut privind sănătatea somnului în educația personală și socială la școala secundară”, a subliniat acesta. Proiectul Teensleep de la Oxford propune modalități de a ajuta adolescenții să-și îmbunătățească sănătatea somnului.

„Aș dori să văd mai multe în ceea ce privește studiile de intervenție în timpul adolescenței, astfel încât să putem afla cum să îi ajutăm pe adolescenții care ar putea avea modele de somn suboptime. Adesea, pot fi făcute modificări destul de simple în rutina de culcare, de exemplu în ceea ce privește utilizarea ecranului, pentru a îmbunătăți timpul și durata somnului”, a spus Gareth Gaskell, profesor de psihologie la Universitatea din York, care a salutat accentul pus pe adolescența timpurie.