Decizia a fost luată în cadrul celei de-a 17-a sesiuni a Comitetului interguvernamental pentru salvgardarea patrimoniului cultural imaterial, care se desfăşoară în perioada 28 noiembrie - 3 decembrie 2022 la Rabat, Maroc.
Stilurile şi tehnicile de realizare a altiţei variază în funcţie de regiune şi de vârsta purtătoarei, precum şi de abilităţile femeilor care creează bluzele. Motivele şi ornamentele sunt, de asemenea, variate: de la registre geometrice şi stilizate la forme organice şi de la culori sumbre la culori vii, scrie UNESCO pe site-ul său.
Bluzele tradiţionale cu altiţă sunt realizate în întregime manual, iar încercările recente de a mecaniza anumite etape şi de a simplifica ornamentele şi tehnicile constituie abateri de la tradiţie. Meşteşugul este exclusiv feminin şi se transmite, în general, în cadrul familiilor, deşi unele organizaţii, muzee şi şcoli organizează tabere şi cursuri.
De-a lungul timpului, ia a atras atenția a numeroși artiști: celebrul designer internațional Yves Saint Laurent a dedicat o întreagă colecție inspirată de ia românească, în anii `80, colecție care ulterior i-a inspirat și pe alți designeri celebri: Jean Paul Gaultier, Kenzo, Tom Ford, Oscar de la Renta, Agatha Ruiz de la Prada, Anna Sui sau Philippe Guilet.
Dintre designerii români îi amintim pe Adrian Oianu, Corina Vlădescu și Ingrid Vlasov. Tendința designerilor străini a fost de a păstra caracteristicile iei românești tradiționale aproape în întregime, despre colecția lui Yves Saint Laurent spunându-se că piesele sale sunt „identice” cu iile românești.
În prezent, interesul pentru crearea acestor bluze este în continuă creştere, această practică fiind considerată un mijloc de relaxare şi de afirmare a identităţii naţionale şi de menţinere a legăturilor vizibile cu trecutul, conchide UNESCO.