Dăruieşte îmbrăţişări tuturor celor pe care îi întâlneşte în cale, le oferă din căldura şi dragostea pe care o primeşte şi ea la rândul ei. În pofida diagnosticului, Paulina duce viaţa unui copil obişnuit, merge la şcoală în rând cu toţi copiii, participă la cele mai diverse manifestaţii, are o groază de prieteni.
“Sindromul Down nu este un impediment. Ştiam că Paulina va merge la şcoală, nu aveam niciun dubiu. E un copil ca oricare şi are dreptul să fie parte a acestei comunităţi. Mă bucură faptul că a fost acceptată de toţi copiii, o ajută mult. Toţi o cuprind. Doamne, cât de mult o iubesc”, susţine Adriana, mama Paulinei.
Diagnosticul medicilor, dar şi prejudecăţile societăţii nu i-au făcut să renunţe la viitorul copilului.
Tatăl munceşte cât e ziua de lungă ca să ofere familiei toate cele necesare, în timp ce mama îşi dedică tot timpul Paulinei. O însoţeşte la ore, îi explică ce trebuie să facă, scriu şi numără împreună.
Incluziunea copiilor cu nevoi speciale condiţionează apariţia unui volum de muncă suplimentar, adaptarea programului la capacităţile copilului, diferenţierea sarcinilor. Dacă unii profesori se simt copleşiţi, alţii reuşesc să stabilească o legătură frumoasă cu discipolii lor. Lilia Neamţu, învăţătoare de clasele primare din satul Scoreni, raionul Străşeni, o implică activ pe Paulina în activităţile desfăşurate.
„E prematur să avem un plan de dezvoltare bine-stabilit. Mi-am propus să o monitorizez, să identific ce-i place să facă şi să dezvolt abilităţile pe care le posedă. Când înregistrează mici succese, noi o aplaudăm şi o stimulăm”, a declarat învăţătoarea.
În timp ce Paulina s-a integrat cu succes în comunitate, se bucură de o copilărie fericită alături de alţi semeni de vârsta ei, mulţi copii rămân izolaţi sau ignoraţi din cele mai diverse motive.
Proiectul “Puternici prin diversitate - aplicarea Indexului Incluziunii” îşi propune să transforme şcolile în comunităţi prietenoase tuturor copiilor, dar şi adulţilor. Proiectul va oferi soluţii optime, dar şi instrumente exacte pentru depăşirea barierelor identificate în sistemul de învăţământ tradiţional.
De pe urma proiectului vor beneficia aproximativ 1500 de copii din cele 14 şcoli din raioaneşe Străşeni şi Sângerei, cca 200 de profesori care vor învăţa să implementeze Indexul Incluziunii şi 30 de actori principali implicaţi în procesul de luare a deciziilor în sistemul educaţional. Indexul Incluziunii este un ghid internaţional elaborat de expertul în educaţie Tony Booth din Marea Britanie, care este utilizat în peste 30 de ţări ale lumii.
Indexul incluziunii sugerează instituţiilor şcolare cum să-şi desfăşoare activitatea în baza valorilor incluzive şi autoevaluării. Proiectul este implementat de CCF/HHC Moldova, în parteneriat cu ChildFund Deutschland şi suportul financiar al Ministerului Afacerilor Externe al Germaniei. Proiectul se va desfăşura în perioada iunie 2019 – decembrie 2020.