În primii șapte ani de viață, copiii sunt de-a dreptul “strălucitori” în ceea ce privește capacitatea de a învăța o limbă străină, indiferent câte limbi aud în jur. Începând cu vârstă de 7 ani, toate aceste abilitați extraordinare încep să se piardă treptat. Asta nu înseamnă că nu mai poate să învețe o limbă străină, putem învăța la orice vârstă aproape orice, însă pe măsură ce înaintăm în vârstă, învățăm altfel și asta înseamnă că nu vom reuși să percepem subtilități ale limbii respective, prin urmare nu vom putea deveni “experți” în vorbitul limbii respective, așa cum am fi putut deveni dacă am fi fost expuși la ea în primii 7 ani de viață.
Care e explicația pentru acest fenomen? De ce e cel mai bine să înceapă copilul cât de devreme să învețe o limbă străină?
Atunci când se nasc, copiii dispun de capacități uimitoare de învățare (nu numai lingvistice). Această capacitate este susținută de însăși arhitectura creierului lor, care este altfel structurată și organizată decât cea a creierului nostru de adult. Creierul copilului e mai plastic, mai maleabil, iar pe măsură ce înaintează în vârstă, creierul devine tot mai “specializat” în funcție de informațiile ce i-au fost oferite.
Copilul poate învăța o limbă străină urmărind desene animate?
Ceea ce e foarte interesant e faptul că simpla expunere a copilului la informație (spre exemplu programe de învățare pe televizor) nu e suficientă. E absolut esențial ca cel mic să asculte o persoană în carne și oase care vorbește acea limbă, nu cineva de la televizor. Cu alte cuvinte, dacă vrem să învețe o limbă străină nu e suficient să-l punem la desene animate în engleză/germană sau altă limbă străină, ci trebuie să vadă, să audă și să interacționeze cu o persoană care vorbește limba străină respectivă. Ideal ar fi ca acest lucru să se întâmple cât mai devreme, începând cu vârsta de 6 luni sau un an.
Pentru acei părinți care vorbesc foarte bine o limbă străină, sau cei care au ca limbă nativă o altă limbă decât limba română e foarte benefic să vorbiți cu copilul cât de mult în acea limbă străină, indiferent dacă el vorbește sau încă nu.
Totodată, puteți opta pentru o grădiniță bilingvă sau ore suplimentare de limbă străină la grădiniță, fiind o alternativă foarte bună. Nu vă îngrijorați că poate e “prea mult” pentru copil sau “inutil” sau “prea devreme”. De obicei, în astfel de situații învățarea e combinată cu tot soiul de jocuri și activități foarte atractive pentru copii – așa că nu e prea mult și nici “prea devreme”.