Activitate cognitivă – reprezintă interesul copilului față de lumea înconjurătoare. În dependență de vârstă, activitatea cognitivă are diverse sarcini și aspecte:
Copilul de un an manifestă interes față de toate obiectele din jur: cum sunt la pipăit, cum le poți lua în mâini, să le muți locul, etc..
La vârsta de 2-3 ani copilul vrea să cunoască cum poți utiliza aceste obiecte – de exemplu:cu lopățica poți săpa, iar în găleată poți turna nisip, etc..
Mai târziu, la vârsta de 4-7 ani, copilul vrea să știe cum funcționează diverse obiecte. Această perioadă este supranumită ”vârsta întrebărilor” – copiii le pun întrebări părinților precum, de ce sună telefonul, de ce televizorul arată imagini, de ce pasărea zboară, etc..
Este foarte important și trebuie să dezvoltați activitatea cognitivă la copii! În acest sens sunt foarte importante jucăriile. În perioade diverse de vârstă și jucăriile trebuie să fie diferite.
În primul an de viață a copiilor sunt importante senzațiile tactile, auditive, vizuale. Sunt utile toate jucăriile cu textură și formă diferită, jucăriile muzicale, obiecte de diverse culori.
Copiii cu vârsta de 2-3 ani trebuie să înțeleagă caracteristicile spațiale: precum colectarea unei piramide, pentru care gaură se potrivește cubul sau mingea. De asemenea, lor le place să se joace de-a adulții, adică de a manipula cu obiectele: să aibă o jucărie-telefon , veselă, ș.a..
Începând cu vârsta de 4 ani copiii manifestă interes față de construcția diverselor obiecte. Sunt binevenite copiile unor obiecte pentru adulți: microscoape, însă care măresc obiectul cu adevărat, o mașină, care este o copie a unei adevărate, diverse constructoare.
Concluzia: începând cu primele zile de viață, copilul trebuie să vadă și să cunoască jucăriile educative. Este important să le alegeți pe cele, care se potrivesc după vârstă și capacitățile individuale de dezvoltare a copilului.