

Din ce în ce mai mulți părinți se arată îngrijorați la primele semne că cel mic nu este capabil să se concentreze sau are un caracter dinamic și impetuos. Cel mai important lucru în acest caz este să nu te alarmezi imediat, din simplul motiv că observi reacții impulsive, neatenție sau o doză ridicată de energie la copilul tău, care poate fi doar încăpățânat și ager. Tocmai din acest motiv, este necesar să știi exact, înainte de toate, ce este hiperactivitatea și cum se manifestă.
Hiperactivitatea sau tulburarea hiperkinetică și deficitul de atenție reprezintă cele două manifestări ale sindromului ADHD (Attention Deficit / Hiperactivity Disorder), care este o afecțiune de natură neurobiologică. Astfel, diagnosticul trebuie stabilit în funcție de criterii precise, nefiind suficiente anumite reacții și gesturi ale copilului care pot indica numai că este neastâmpărat și puțin docil. În articolul de mai jos vei afla tot ceea ce trebuie să știi despre această problemă despre care se discută din ce în ce mai des în ultimii ani.
Primele manifestări ale sindromului hiperkinetic pot apărea foarte devreme, fără ca specialiștii să fi identificat o vârstă anume când se poate declanșa. Cu toate acestea, nu se discută despre hiperactivitate în cazul bebelușilor, ținând cont că semnele inițiale pot fi observate, în general, începând cu vârsta de 3-4 ani. Cel mai frecvent, tulburarea poate fi constatată la copiii aflați la grădiniță și școală, când agitația și lipsa de atenție devin mai ușor de recunoscut. În perioada adolescenței și după depășirea acesteia, de cele mai multe ori, simptomele se atenuează și numai în cazuri mai rare continuă să fie prezente sub formă de comportament antisocial, cu consecințe drastice asupra individului, care nu reușește să se integreze într-un grup și să comunice cu cei din jurul său.
Cele două caracteristici fundamentale sindromului ADHD sunt comportamentul hiperactiv/impulsiv, caracteristic mai ales copiilor preșcolari, aflați la grădiniță, și lipsa de concentrare, mai ușor de identificat după ce aceștia încep să meargă la școală.
Copilul hiperactiv/impulsiv se manifestă prin:
Copilul cu deficit de atenție este caracterizat de:
În unele situații, atât în cazul copiilor hiperactivi cât și al celor cu deficit de atenție, manifestările enumerate în precedență pot fi însoțite de: anxietate, depresie, ticuri nervoase, schimbări bruște de dispoziție.
Cele 18 simptome prezentate mai sus sunt recunoscute în Clasificarea Internațională a Bolilor (ICD) publicată de Organizația Mondială a Sănătății, cu mențiunea că vorbitul în mod excesiv este considerat un semn de impulsivitate și nu de hiperactivitate.
Condițiile pentru a se putea stabili diagnosticul de ADHD sunt următoarele:
Există 3 categorii în care copilul diagnosticat cu ADHD se poate încadra:
De asemenea, pentru un diagnostic cât mai exact, este necesar ca simptomele pe care copilul le prezintă să îi influențeze în mod negativ rezultatele la grădiniță sau la școală, precum și raportul cu cei din jur și integrarea socială.
Cauzele care duc la declanșarea sindromului ADHD încă nu sunt pe deplin cunoscute. Potrivit unor teorii, responsabilă de această tulburare este o disfuncție a sistemului nervos central, în special la nivelul cortexului prefrontal. De asemenea, se presupune că și factorii genetici joacă un rol important în dezvoltarea acestei afecțiuni, cu toate că evoluția sa depinde de contextul social în care este crescut copilul. Nu în ultimul rând, se iau în calcul și alte aspecte, cum ar fi nivelul crescut de anxietate al mamei, fumatul și consumul de alcool în timpul sarcinii, condițiile socio-economice precare, nașterea prematură, greutate mică la naștere sau expunerea la plumb.
În momentul în care a fost stabilit diagnosticul de ADHD, se poate interveni prin două metode:
Terapia medicamentoasă
Aceasta acționează în primul rând asupra simptomelor principale ale sindromului (lipsa de concentrare, impulsivitatea, hiperactivitatea), dar nu rezolvă alte consecințe ale acestuia, cum ar fi problemele de integrare socială. În plus, medicamentele pot avea efecte secundare și nu dau rezultate pe termen lung.
Metoda cognitiv-comportamentală
Rolul acesteia este de a-l învăța pe copil să se autocontroleze, astfel încât să își poată stăpâni furia și să fie capabil să rezolve conflictele. Este necesar ca ajutorul specializat să îi includă și pe părinți, care, la rândul lor, trebuie să fie în măsură să se confrunte cu simptomele hiperactivității și să le gestioneze în modul cel mai eficace posibil.
În concluzie, există remedii atât pentru hiperactivitate cât și pentru deficitul de atenție, cu condiția ca părinții să se implice constant, astfel încât să învețe cum să reacționeze cel mai bine atunci când copilul lor manifestă simptomele specifice acestei afecțiuni.