Recomandările de aranjare a spațiului în care trăiește copilul (ordine pe masa de lucru, locuri speciale pentru haine și jucării ) sunt deseori oferite de către psihologi – și nu doar părinților cu copii hiperactivi. Păstrarea ordinii funcționează cu adevărat. Dar la fel de important este respectarea unui orar – ritmul sau regimul zilei, săptămânii, lunii. Ce ne oferă aceasta și de ce e important să nu exagerăm?
Dezordinea influențează copilul. De unde știm? N-o să credeți, dar dezordinea este studiată de cercetători. Simptomele acesteia sunt: agitația; lipsa unei ocupații permanente, a tradițiilor și obiceiurilor.
Deși în orice casă unde sunt copii, din când în când, este haos. Dar, când vorbim de dezordine, avem în vedere haos ca „stare firească”. Dacă haosul se suprapune peste stresul părinților, aceasta îl determină pe copil să nu fie ascultător.
Dezordinea nu ține de starea financiară sau de clasa socială. Uneori, vorbind cu părinții la telefon, de-abia îi aud, de parcă conversez cu un director al reality show-ului „Familia nebună”, care monitorizează filmările: strigăte, sunete, jocuri video, scâncet de copil, toate într-o învălmășeală sălbatică…
Ordinea înseamnă tradiție
Recomandările de bază: creați tradiții și ritualuri. Aceasta înseamnă că în familie trebuie să organizați ocupații regulate, repetabile, previzibile și sigure, pe care membrii familiei le pot îndeplini împreună.
Majoritatea acestor obiceiuri – sunt ocupații zilnice. De exemplu, acestea pot fi mesele zilnice sau săptămânale (inclusiv mesele de sărbătoare – masa de duminică, dejunul de sâmbătă cu clătite, cina cu fructe de mare joia etc.), ieșirea la o cafea, prânzul după școală, când puteți discuta cu copilul despre orice în lume. Există o mulțime de posibilități. În general, cu cât mai multă stabilitate, cu atât mai puțină dezordine.
Ar fi bine să stabiliți obiceiuri pentru fiecare copil: să meargă la culcare la o anumită oră, o anumită ocupație înainte de somn, anumite ocupații pentru sâmbăta seara sau pentru duminică seara, care marchează începutul sau sfârșitul weekendului, plimbarea câinelui, ajutorul prin casă etc.
Tradițiile și ritualurile se memorează mai bine. Cunosc pe cineva care în copilărie mergea sâmbătă dimineața la piața italiană. Era o ocupație săptămânală și nu avea nevoie de ajutor. Când a crescut, își amintea despre mirosul condimentelor și limba italiană (tatăl lui vorbea rar acasă în limba italiană, iar la piață nu pierdea ocazia să comunice cu pământenii). Prietenul ți-a spus că uneori îl oboseau aceste ieșiri și deseori prefera să rămână acasă. Dar ieșirile îi ordonau weekendul și astfel avea posibilitatea să iasă cu tatăl său.
Tradițiile și ritualurile își au plusurile lor. De exemplu, ele îi oferă fiecărui un rol. Un exemplu clasic, servirea unei mese: aranjarea mesei, oferirea locurilor, stabilirea cine strânge masa etc. În timpul servirii prânzului se dezvoltă bunele maniere, se discută anumite chestii etc. Toate acestea ajută la crearea ideii de unitate.
Un orar foarte strict
Ca și orice început, se întâmplă că se exagerează uneori cu ordinea. Am lucrat cu o familie din 4 membri: tatăl – manager al unei companii, mama - ajutor de avocat, fiul de 9 ani și fiica de 10 ani. Pentru fiecare oră aproape aveau ceva programat: copiii mergeau la școală, apoi la diferite cercuri etc. erau atât de ocupați încât fiecare copil avea scris în orar ora când trebuia să facă curat în odaie, să adune hainele pentru spălat, exersări (băiatul cânta la vioară, iar fiica făcea dans) etc.
În acest fel copiii aveau ocupație pentru fiecare minut, iar părinții așteptau o executare exemplară a acestora. Un orar strict și cerințe foarte mari cauzează stres, ca și haosul. Când totul e conform orarului nu te poți relaxa. Pentru ca copii să îndeplinească totul, părinții le aminteau, îi rugau, îi impuneau, îi remunerau și îi pedepseau – nu îi lăsau nici un minut în pace.
Scopul ajutorului nostru în cazul acestei familii a constat în atenuarea străduințelor părinților. De aceea am inclus o rubrică nouă „timpul de odihnă de la ocupații”, care a fost fixată pentru joi după masă și sâmbătă dimineața. În aceste perioade părinții nu trebuia să le amintească nimic, să le dea sfaturi, să le ceară ceva – nu trebuiau să vorbească despre treburi și obligații. Degajarea regimului a îmbunătățit atmosfera din casă.
4 avantaje ale ordinii
Cercetările contemporane au demonstrat că ordinea în casă determină:
- reușita școlară a elevilor, creșterea succesului, îmbunătățirea citirii;
- reducerea comportamentului distructiv;
- reducerea situațiilor de risc, pentru că părinții își controlează mai des copiii și/sau le propun ocupații constructive;
- stabilitatea vieții de familie.
Cred că ordinea în casă și anumite reguli îi ajută pe copii să se simtă protejați, le reduce neliniștea și crește rezistența la stres. În familiile unde există o ordine rațională, copiii mai rar se adresează părinților după ajutor.
Din cartea „Un copil dificil”