Deși autismul nu este de multe ori diagnosticat până la vârsta de trei ani, unii copii încep să arate semne de întârziere în dezvoltare înainte de a împlini un an. În timp ce nu toți sugarii și copiii mici cu întârzieri de dezvoltare vor avea tulburări din spectrul autismului, experții pun accentul pe detectarea precoce a acestor semne ca element-cheie pentru diagnosticarea din timp a unor eventuale probleme de dezvoltare.
Potrivit dr. Rebecca Landa, părinții trebuie să știe să identifice semnele de avertizare ale întârzierilor în comunicare:
„Vrem sa încurajăm părinții să devină observatori ai dezvoltării copiilor lor, astfel încât aceștia să poată vedea din timp indicatori de întârziere în dezvoltarea abilităților sociale și motorii ale copilului”.
Dr. Landa avertizează, de asemenea, că unii copii care au autism nu arată semne până la vârsta de doi ani sau arată un regres după ce par a se dezvolta normal.
Medicul recomandă ca în timp ce părinții se joacă cu copilul lor de 6 - 12 luni să urmărească anumite semne care au fost legate de un diagnostic ulterior de autism sau de alte tulburări de comunicare:
- Zâmbește rareori atunci când persoanele care îl îngrijesc se apropie de el.
- Încearcă rar să imite sunete și mișcări pe care le fac alții, cum ar fi zâmbetul sau râsul.
- Nu vorbește pe limba lui.
- Nu răspunde la numele lui cu consecvența crescută de la 6 la 12 luni.
- Nu gesticulează pentru a comunica până la 10 luni.
- Contact vizual redus.
- Solicită atenția rar.
- Își rigidizează în mod repetat brațele, mâinile, picioarele sau afișează mișcări neobișnuite ale corpului, posturi mai puțin frecvente sau alte comportamente repetitive.
- Nu se îndreaptă spre tine, atunci când te duci să îl iei în brațe.
- Întârzieri în dezvoltarea motorie: nu se rostogolește, nu merge de-a bușilea.
„Dacă bănuiți că ceva nu este în regulă cu dezvoltarea copilului sau copilul pare că își pierde anumite abilități, consultați pediatrul. Nu adopta perspectiva „aștept să văd ce se întâmpla”. Vrem să identificăm devreme întârzierile în dezvoltare, astfel încât intervenția să poată începe atunci când creierul copilului este mai maleabil și în curs de dezvoltare”, spune dr. Landa.