mamaplus

Studiu: Copiii care joacă jocuri video au performanțe cognitive mai bune

-
//
06.01.2025

Timpul petrecut de copii în fața ecranelor – telefoane, tablete sau calculator – este asociat adesea cu efecte negative. Părinții își fac adesea griji în această privință și încearcă să limiteze timpul petrecut de copii în fața ecranelor. Un studiu publicat în jurnalul medical Jama Network Open vine însă cu date noi: copiii care petrec timp jucând jocuri video au, de fapt, beneficii cognitive, este principala concluzie a studiului.

mamaplus

Cercetătorii au trecut în revistă răspunsurile participanților, scorurile obținute la testele cognitive, precum și datele rezultate din imagistica cerebrală, în cazul a aproximativ 2.000 de copii cu vârste de 9 și 10 ani, împărțiți în două grupuri: cei care nu joacă niciodată jocuri video și cei care petrec timp în fața ecranului, în fiecare zi, jucându-se trei ore sau mai mult, transmite realitatea.md.

Această durată a fost aleasă deoarece depășește perioada de una sau două ore de jocuri video recomandată pentru copiii mai mari de Academia Americană de Pediatrie.

Copiii care joacă jocuri video constant s-au descurcat mai bine la teste

Ambele grupuri de copii implicate în studiu – cei care joacă jocuri video și cei care nu joacă – au avut de îndeplinit două teste.

Primul test a constat în faptul că celor mici le-au fost prezentate săgeți îndreptate spre stânga sau spre dreapta, iar ei trebuiau să apese cât mai repede pe butonul corespunzător. În schimb, dacă nu apărea un semn de „stop”, ei nu trebuiau să apese pe niciun buton.

Al doilea test: copiilor le-a fost prezentat un chip și, mai târziu, un altul, ei trebuind să indice dacă acestea aparțineau aceleiași persoane. În acest fel le era testată memoria de lucru, de scurtă durată. Cercetătorii au descoperit că acei copii care jucau jocuri video se descurcau, în mod constant, mai bine în îndeplinirea sarcinilor.

În timpul testelor, creierele copiilor au fost observate folosind tehnici imagistice specifice. Cele ale copiilor care obișnuiesc să joace jocuri video prezentau o activitate sporită în zonele cerebrale asociate atenției și memoriei. „Rezultatele ridică posibilitatea interesantă ca jocurile video să ofere o experiență de învățare cognitivă cu efecte neurocognitive măsurabile”, au concluzionat autorii studiului.

Ce nu au putut stabili cu exactitate autorii studiului

Totuși, nu s-a putut stabili cu exactitate dacă o performanță cognitivă mai bună conduce la o perioadă mai mare dedicată jocurilor sau, dimpotrivă, dacă mai mult timp alocat jocurilor îmbunătățește această performanță, a arătat unul dintre autorii studiului.

În plus, ei admit că rezultatele unor astfel de cercetări sunt limitate de numărul restrâns al participanților, în special al celor care recurg la imagistica cerebrală.