Un raport al organizației atrage atenția asupra folosirii excesive a telefoanelor în unitățile de învățământ. O țară din șase a interzis deja aceste dispozitive în școli.
Smartphone-urile ar trebui interzise în școli pentru a combate întreruperea predării, pentru îmbunătățirea procesului de învățare și pentru a-i proteja pe copii de agresiunile online (cyber-bullying), subliniază un raport al UNESCO, transmite protv.ro.
Există dovezi că utilizarea excesivă a telefoanelor mobile a fost asociată cu reducerea performanței școlare și că perioadele mari de timp petrecute privind ecranul acestor dispozitive au un efect negativ asupra stabilității emoționale a copiilor, se arată în raportul 2023 Global Education Monitor, realizat de agenția responsabilă de educație, știință și cultură a Națiunilor Unite.
UNESCO dorește să transmită astfel un mesaj clar că tehnologia digitală, luată în întregime, inclusiv inteligența artificială, ar trebui să fie întotdeauna subordonată unei „viziuni axate pe om" asupra educației și să nu înlocuiască niciodată interacțiunea directă cu cadrele didactice.
Agenția avertizează legiuitorii din întreaga lume asupra preluării grabnice a tehnologiei digitale, argumentând că impactul său pozitiv asupra educației și a eficienței economice ar putea fi exagerat și că ceva nou nu a însemnat întotdeauna mai bine: „Nu toate schimbările aduc progres. Doar pentru că ceva poate fi făcut nu înseamnă că ar trebui făcut", se arată în documentul menționat.
În condițiile în care predarea online, în special în universități, s-a mutat în mediul online, UNESCO face apel la instituțiile de reglementare să nu ignore dimensiunea socială a educației care le permite elevilor și studenților să interacționeze și să învețe în comun.
Principalele concluzii ale raportului Global Education Monitor:
Utilizarea excesivă sau nepotrivită a tehnologiei în clase sau la domiciliu, cu ajutorul telefoanelor inteligente, tabletelor sau laptopului, poate distrage atenția și poate întrerupe însușirea cunoștințelor, având un efect invers asupra învățării.Documentul citează date culese la nivel internațional care indică o legătură negativă între folosirea excesivă a tehnologiei digitale și performanța școlară.
Companii private de educație încearcă să vândă produse de învățare digitală, iar influența lor tot mai mare asupra politicii educaționale din întreaga lume reprezintă un motiv de îngrijorare.
Unele țări încep "să se trezească" în privința importanței "punerii elevilor pe primul loc". Raportul dă ca exemplu China, care a limitat folosirea dispozitivelor digitale în procesul educativ la 30% din tot timpul acordat procesului de învățare.
Pe baza analizei a 200 de sisteme educaționale din întreaga lume, UNESCO estimează că o țară din șase a interzis deja telefoanele în școli, fie prin dispoziții legale, fie prin recomandări. Printre acestea se numără Franța, care a adoptat această politică încă din 2018, și Olanda, unde restricțiile vor fi adoptate din 2024.
Deși tehnologia are potențialul de a deschide noi oportunități de învățare pentru milioane de persoane, beneficiile sunt distribuite inegal, iar cei mai săraci oameni din lume vor fi excluși din acest grup de beneficiari. Infrastructura digitală educațională s-a dovedit scumpă, iar costurile de mediu sunt adesea subestimate.
Predarea online a stopat decăderea educației când școlile și universitățile au fost închise în timpul pandemiei de Covid-19, admite raportul. Se estimează că peste un miliard de elevi și studenți din toată lumea au trecut la cursurile online în timpul pandemiei - dar milioane de elevi și studenți săraci nu au avut acces la mijloace digitale de învățare.
Franța și Olanda iau măsuri, în Marea Britanie se mai discută
Țările care iau măsuri pentru interzicerea sau limitarea folosirii tehnologiei digitale în unitățile de învățământ urmăresc să înlesnească folosirea și îmbunătățirea aptitudinilor elevilor și profesorilor.
„Elevii trebuie să fie capabili să se concentreze și trebuie să li se dea posibilitatea de a învăța bine. Telefoanele mobile sunt o perturbare, arată cercetările științifice. Trebuie să protejăm elevii", a declarat ministrul olandez al Educației, Robbert Dijkgraaf, în această lună, când a anunțat introducerea restricțiilor de anul viitor.
În Marea Britanie s-a pus problema interzicerii telefoanelor mobile în școli în 2021, însă propunerea fostului ministru al Educației, Gavin Williamson, a fost criticată de sindicatele din învățământ care l-au acuzat că încearcă să mute atenția de la adevăratele probleme, arătând că această politică există de mai mulți ani.
Regulile privind folosirea telefoanelor mobile în unitățile de învățământ gimnazial variază în funcție de prevederile stabilite de conducerile școlilor.
De obicei, se prevede închiderea dispozitivelor și ținerea lor într-un loc în care să nu poată fi vizibile în școală. Acestea pot fi folosite în clasă doar cu permisiunea învățătorului sau a profesorului.
Folosirea abuzivă a telefonului în școală poate duce la confiscarea acestuia și la sancțiuni precum "detenția" - măsură punitivă prin care un elev este trimis să stea în bancă după ore sau într-o zi în care nu se țin cursuri.
Sindicatele britanice din învățământ au atras, însă, atenția asupra unor probleme pe care le generează interzicerea folosirii telefoanelor mobile în școli, „de exemplu, pentru părinții care vor să ia legătura cu copiii când aceștia călătoresc de la școală spre casă".
„Unii copii folosesc, de asemenea, telefoanele ca mijloc de plată pentru transportul public", a spus Geoff Barton, secretarul general al asociației directorilor de școli și licee.
„Înțelegem pe deplin îngrijorările legitime din jurul folosirii telefoanelor mobile, incluzând cyber-bullying-ul, impactul extinderii timpului alocat ecranului asupra sănătății mintale și lipsa reglementării marilor companii tehnologice. Este, însă, un fapt că utilizarea răspândită a smartphone-urilor este o realitate a societății și că e posibil ca problemele care rezultă din asta să apară mai degrabă dincolo de porțile școlilor", a subliniat reprezentantul sindicatului.