Conceptul Blue Monday a apărut prima dată în 2005 într-un comunicat de presă al companiei britanice de turism Sky Travel, într-o acțiune de PR. O formulă a psihologului Cliff Arnall indica a treia zi de luni din ianuarie ca fiind cea mai sumbră din an.
Formula lui Arnall ia în considerare mai mulți factori, inclusiv vremea din această perioadă a anului, nivelul probabil de îndatorare al oamenilor, perioada de după Crăciun şi rezoluțiile de Anul Nou, nivelul general de motivație mai scăzut şi nevoia de a acționa, potrivit portalului media National Today.
Această teorie a lansat numeroase dezbateri care continuă şi în prezent. Ea poate avea sens în teorie, dar, în realitate, unii experți o consideră pseudoştiință.
Ştiința din spatele formulei este frecvent pusă la îndoială şi foarte atent analizată pentru că ar putea banaliza depresia. Unul dintre colegii universitari ai lui Arnall, dr. Dean Burnett, a comentat: “Nu există depresie de 24 de ore”.
Există o afecțiune cunoscută sub numele de tulburare afectivă sezonieră (Seasonal Affective Disorder, SAD), care este o formă de depresie ce se poate manifesta în anumite anotimpuri. Cu toate acestea, potrivit lui Burnett, afecțiunea nu durează doar o zi. Simptomele SAD pot include iritabilitate, dispoziție scăzută persistentă şi sentimente de inutilitate.
Psihologul și-a cerut scuze, dar companiile au preluat conceptul Blue Monday pentru a vinde
De atunci, Arnall şi-a cerut scuze dacă a indus în eroare pe cineva cu privire la a treia zi de luni a lunii ianuarie şi la capacitatea ei depresivă, reînnoind o campanie care pune accentul pe mesajul esențial al menținerii unei bune sănătăți mintale şi al luării măsurilor necesare pentru a asigura acest lucru.
În ciuda dezbaterii, nu a fost nevoie de mult timp pentru ca ideea de Blue Monday să fie îmbrățişată de companii care o folosesc pentru a vinde produse care pot îmbunătăți o perspectivă sumbră, perpetuând în cele din urmă utilizarea termenului Blue Monday (#BlueMonday).
Pseudoştiință sau nu, acest concept a fost preluat şi în restul lumii, unde are un site dedicat.
Astăzi este și Ziua renunțării la rezoluțiile de Anul Nou
Istoria acestei zile este la fel de veche ca rezoluțiile de Anul Nou. În lumina amețitoare şi plină de speranță a zorilor noului an, cu toții credem că anul următor va fi diferit, că nu ne vom întoarce la vechile obiceiuri şi că nu vom lăsa lucrurile să continue aşa cum sunt.
Din păcate, de cele mai multe ori acestea sunt nişte eşecuri şi dezamăgiri magnifice. Prin urmare, ziua renunțării la rezoluțiile de Anul Nou (#DitchNewYear’sResolutionsDay) este momentul în care trebuie să recunoaştem că ceea ce ne-am propus de Revelion a fost nerezonabil şi nerealist, iar acest moment a fost calculat fix la două săptămâni de la începerea noului an!
Este important să realizăm că unele dintre rezoluțiile de Anul Nou sunt pur şi simplu prosteşti, limitative sau deprimante. Prin urmare, cea mai bună modalitate de a sărbători această zi este de a ne reevalua viața în ansamblu şi a începe să găsim motive reale şi semnificative pentru a ne schimba, şi nu doar pentru că a început un nou an.