mamaplus

Un preot de la noi, despre cumătriile de azi: ”Un show scump și fălos!”

-
//
16.08.2019

Cumetriile în ziua de azi nu se deosebesc deloc de nunțile noastre. Aceiași întâmpinare a oaspeților, fotografii în grup, închinarea hăinuțelor, iar la „masa mare” – punerea banilor și primirea colacilor. Toată acțiunea este însoțită de un grup de muzicanți și moderatori, numeroase baloane și flori, zeci de cameramani, lista cu băuturi și mâncăruri alese, dansatori, clown-show, dansul pinguinului și altele. Așa consideră preotul Maxim Melinti de la Ghidighici.

mamaplus

Preotul spune că obiceiul de a ridica pruncul pe acea pătură plină cu hăinuțe cu rostirea cuvintelor „magice”: „De la noi șin, de la Dumnezeu creștin!” și afumarea ușilor în semnul crucii cu lumânările nanilor sunt obiceiuri stranii și lipsite de sens liturgic sau evanghelic.

„Desigur că cumetria a devenit un show scump, fastuos, fălos. Menționez că mesele de pomenire (praznice), mesele matrimoniale, cumetriile inițial erau o continuare a slujbelor de la biserică, la care asista toată comunitatea, toți membrii bisericii, care erau poftiți la o masă comună în curtea sau în apropiere de biserică. Desigur că aceste mese purtau un caracter evanghelic, fără horă, băuturi și punerea banilor. Totul se rezuma la marcarea unui sentiment de bucurie sau, în cazul praznicelor, sentimentului de doliu, pline de dragoste creștinească. Botezurile, cununiile și chiar înmormântările au devenit niște acte private, pentru un grup de oameni invitați, adesea, după ușile închise, ca să nu „strice cineva ambianța plăcută”. Pe când, în mod normal, aceste slujbe trebuie să fie publice, în prezența întregii comunități creștine, la care se naște un creștin, o noua familie sau pleacă de la ei un membru al acestei comunități. Iar bisericile au preluat și ele funcția de localuri, fiind tot mai împodobite cu flori, baloane, și alte artibute specifice, în spatele cărora nu se vede nici preotul, nici slujba”, spune preotul într-o postare pe contul său de Facebook.

Maxim Melinti consideră că nanii de botez trebuie să fie aleși de către comunitatea creștină sau cu aprobarea comunității creștine din rândul membrilor ei, care dau dovadă de seriozitatea misiunii, cunoștințe în catehism ortodox, viață neprihănită și exemplară.

„La botezuri observ tot mai mulți nani, iar unii sunt doar înscriși nominal în certificatele de botez, fără ca să asiste ori să fie prezenți la eveniment. Chipurile, „doi nani sunt plecați în Italia, iar la vară, vor veni acasă și le vom oferi colaci!” Și gata?! Din experiența mea personală observ că moldovenii continuă să boteze copiii la repezeală, și iau cât mai mulți nani, ca nu cumva să supere pe cineva”, mai spune preotul Maxim Melinti.

Sursa: telegraph.md