mamaplus

Peste 70% dintre copii au fost victime ale bullying-ului, în timp ce fenomenul rămâne neobservat în școlile din Moldova

0
//
26.02.2020

Comisia parlamentară cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, în parteneriat cu UNICEF Moldova, au organizat consultări publice pe marginea studiului „Bullying-ul în rândul adolescenților din Republica Moldova”. Studiul național reprezentativ a fost realizat în rândul elevilor claselor a VI-a - XII-a, din 36 de instituții de învățământ.

Potrivit studiului Bullying-ul în rândul adolescenților, realizat în premieră în Moldova, marea majoritate (86,8%) din totalul elevilor claselor a 6–12 din Republica Moldova sunt afectați de bullying, unii fiind victime, iar alții - agresori sau martori. Cei mai mulți elevi – peste două treimi (75,6%) sunt martori ai bullying-ului. Victimele constituie circa 70% din totalul elevilor care s-au confruntat cu situații de bullying, iar proporția agresorilor este de peste 40 la sută.

Studiul „Bullying-ul în rândul adolescenților” demonstrează că la capitolul agresiune fizică avem, în Moldova, o situație practic identică tendințelor globale. Potrivit unui raport UNICEF din 2018, fiecare al treilea adolescent de pe glob a admis că a participat la încăierări în mediul școlar și extrașcolar. La fel ca și în întreaga lume, și în Moldova agresiunea fizică dintre elevi a fost raportată de fiecare al treilea elev participant la cercetare.

Același studiu arată că 71,4% dintre copiii intervievați se simt veseli la școală, 48% se simt liniștiți și 43,2% se simt sociabili. Totuși, 18,7% se simt nesiguri, 10,2% se simt îngrijorați, iar 2,4% - sunt speriați.

46,8% dintre elevii intervievați au menționat că „în clasa mea există cel puțin un coleg sau câțiva colegi, cu care ceilalți evită să discute, să prietenească. Asemenea situații sunt mai frecvente în școlile din municipiul Chișinău, unde fiecare al doilea elev a menționat situația dată.

De asemenea, studiul a scos la iveală faptul că agresori ai bullyingului tradițional sunt mai frecvent fetele, precum și elevii din clasele a VI-VII-a. Agresori în cazurile cyberbullying sunt în special elevii cu media sub 6, iar fiecare al 5-lea băiat este agresor în mediul online, cât și offline.

Unu din cinci elevi (20%) a semnalat că elevii din clasele mai mici se tem de elevii din clasele mai mari. Astfel de situații sunt resimțite într-o măsură mai mare în rândul băieților (unu din patru) și elevilor din mediul rural (unu din patru). Fiecare al 5-lea elev consideră că elevii din familiile sărace sunt mai des hărțuiți de alți elevi.

Totuși, fenomenul bullying rămâne a fi neobservat în școli. Din 36 de coordonatori ANET ai instituțiilor de învățământ participante la cercetare, 13 au indicat că în instituția lor nu au avut loc cazuri de bullying pe parcursul ultimelor 12 luni, alți 23 de coordonatori au semnalat prezența, cel puțin, a unui copil afectat de bullying, în perioada septembrie 2018-septembrie 2019.

„Agresorii sau victimele bullying-ului sunt mai susceptibili la simptomele de depresie și anxietate, au o stimă de sine scăzută, se simt singuri, își pierd interesul pentru școală. Adolescenții care sunt agresori, victime sau martori ai bullying-ului sunt mai predispuși la absenteism, abandon școlar, au rezultate mai slabe la disciplinele școlare,” a spus Desiree Jongsma, Reprezentantă de țară UNICEF în Moldova.