mamaplus

Obezitatea în sarcină favorizează întârzierea abilităților motorii ale copilului

0
//
09.03.2020

Obezitatea în sarcină poate afecta abilitățile motorii ale copiilor de sex masculin, arată rezultatele unor cercetări recente.

Obezitatea mamei în timpul sarcinii poate afecta dezvoltarea ulterioară a copilului, potrivit unor cercetări recente. Rezultatele acestor cercetări arată că au fost descoperite abilități motorii încetinite și cazuri de IQ scăzut la o serie de preșcolari ale căror mame au suferit de obezitate severă în timpul sarcinii. O echipă de epidemiologi, nutriționiști și cercetători în domeniul sănătății mediului din cadrul Columbia University și Texas University din Austin au descoperit că diferențele sunt comparabile cu impactul expunerii la plumb în copilăria timpurie. 

Obezitatea în sarcină, asociată cu un IQ mai mic al copilului:

Oamenii de știință au analizat în studiu 368 de mame și pe copiii acestora, în timpul sarcinii și când copiii aveau 3 și, respectiv, 7 ani. La vârsta de 3 ani, cercetătorii au măsurat abilitățile motrice ale copiilor și au descoperit că obezitatea maternă în timpul sarcinii a fost puternic asociată cu abilități motorii mai scăzute la băieți. La vârsta de 7 ani, copiii au fost din nou analizați și s-a descoperit că băieții ale căror mame au fost supraponderale sau obeze în timpul sarcinii aveau scoruri mai mici la testele de IQ, comparativ cu băieții ale căror mame au avut o greutate normală în perioada sarcinii. La fete nu s-a găsit niciun asociere de acest gen.

În prezent, nu este clar de ce obezitatea în sarcină afectează copiii mai târziu în viață, deși cercetări anterioare au găsit asocieri între alimentația unei mame și dezvoltarea cognitivă, cum ar fi scorurile IQ mai mari la copiii ai căror mame aveau mai mulți acizi grași. Diferențele de alimentație și de comportament ar putea fi factori importanți. Sau, dezvoltarea fetală ar putea fi afectată de unele dintre lucrurile care tind să se petreacă în corpul persoanelor supraponderale, cum ar fi inflamația, stresul metabolic, tulburările hormonale etc.

În acest studiu, cercetătorii au luat în calcul mai mulți factori, inclusiv rasa și etnia, starea civilă, educația mamei și IQ-ul, precum și dacă a fost vorba de o naștere prematură sau copiii au fost expuși la toxine din mediul înconjurător, precum poluarea aerului. Analiza nu a inclus ce anume au mâncat femeile respective în timpul sarcinii sau dacă au alăptat bebelușii.

De asemenea, echipa de cercetători a ținut cont de felul în care a fost îngrijit și crescut copilul, analizând modul în care părinții au interacționat cu el și dacă i-au oferit cărți și jucării. S-a constatat că un mediu de viață prielnic copilului reduce efectele negative ale obezității mamei din timpul sarcinii, dar nu le anulează complet.

Cercetătorii le sfătuiesc pe femeile însărcinate care suferă de obezitate să adopte o alimentație bogată în legume și fructe, să ia vitamine prenatale, să consume alimente care conțin acizi grași Omega 3 și să ducă o viață activă. După naștere, oferirea unui mediu prielnic de dezvoltare copiiilor contează, de asemenea, pentru abilitățile lor motorii și pentru dezvotarea IQ-ului. IQ-ul din copilărie este foarte important, deoarece acționează ca un factor predictiv al nivelului de educație, al statutului socio-economic și al succesului profesional de mai târziu.

Cum se poate slăbi sănătos în timpul sarcinii:

  • Discută cu medicul înainte de a lua orice decizie legată de o dietă nouă sau de un program de exerciții. Dacă gradul de obezitate este mare, medicul îți va recomanda cel mai probabil să discuți cu un nutriționist.
     
  • Înaintează cu pași mici. Dacă nu ai făcut sport niciodată, e bine să începi cu câte 10 minute de mișcare ușoară pe zi, pentru a te adapta și să crești treptat timpul, până ajungi la 30-45 de minute pe zi.
     
  • Evită caloriile „goale”. În timpul sarcinii, elimină sau redu drastic consumul de prăjeli, produse de fast-food, preparate la microunde, băuturi acidulate, zahăr adăugat și produse de patiserie. Un studiu recent a arătat că schimbările în alimentație sunt mai utile pentru pierderea în greutate decât sportul singur.
     
  • Nu ține diete drastice. Încearcă mai degrabă să îți faci un stil de viață nou și să pui accentul în mesele tale zilnice pe produse simple, naturale, cât mai puțin procesate, care să conțină nutrimentele necesare ție și dezvoltării fătului: legume, fructe, semințe, pâine integrală, pește gras, carne slabă.
     
  • Bea suficientă apă. Ai nevoie de 8 pahare de apă pe zi, plus câte un pahar în plus pentru fiecare oră de activitate fizică.