Copiii vorbesc cu ei înșiși încă de la o vârstă fragedă. Pe măsură ce avansează în vârstă și devin tot mai activi în societate, acest „obicei” riscă să fie catalogat mai degrabă bizar. Copiii mici și preșcolarii obișnuiesc să verbalizeze cu voce tare dialogul pe care îl au cu ei înșiși. Chiar dacă mulți ar crede că acest obicei se oprește odată cu începerea școlii, iată că nu este așa.

Elevi fiind, ei vor continua acest dialog, însă din cauza presiunii sociale, vor prefera să nu o mai facă cu voce tare. O vor face mental sau în șoaptă, acest lucru ajutându-i să își găsească o ordine interioară, să devină mai dinamici în timpul jocului sau să se tempereze în anumite situații.

Unele studii au demonstrat că toți copiii implicați într-un astfel de dialog pot înregistra performanțe și în sporturi precum handbal, fotbal sau înot. Condiția este ca un astfel de dialog să fie unul optimist, încurajator. Astfel, dacă observați momentul în care copilul vorbește singur, încercați să fiți atenți la tonul pe care îl folosește.

Alte studii au mai arătat că toți copiii care vorbesc cu ei înșiși într-un mod critic, negativ, au șanse mai mari să devină anxioși și cu tendințe depresive. Modul în care creierul și emoțiile se formează în copilărie vor influența viața ulterioară de adult, iar din acest motiv este bine ca cei mici să fie încurajați.

Copilul vorbește singur – indicator al inteligenței

Un nou studiu i-a încurajat pe copii să își aleagă o mantră – o afirmație personală – pe care să o repete în momentele în care simt că au nevoie de încurajare.

O mantră precum „Îmi voi da toată silința mereu”, recitată în gând sau în șoaptă în timpul unui examen, poate influența în mod simțitor nota finală.

„Studiul nostru a descoperit că abilitățile copiilor nesiguri pe ei, la matematică, s-au îmbunătățit în momentul în care și-au recitat o astfel de mantră,” a declarat Eddie Brummelman, expert în dezvoltarea copilului la Universitatea din Amsterdam.

Studiul a demonstrat că există efecte, în special, în rândul copiilor nesiguri pe abilitățile lor. Specialiștii recomandă și implicarea adulților, atunci când copilul vorbește singur sau exprimă anumite probleme de ordin emoțional în dialogul cu ei înșiși.

„Părinții și profesorii sunt sfătuiți de multe ori să încurajeze gândirea pozitivă a copiilor, în special în situații stresante, ca atunci când trebuie să fie testați la școală.

Până acum, nu știam exact dacă această metodă îi ajută sau nu pe copii în mod concret. În urma acestui studiu, s-a dovedit că elevii cu stima de sine mai scăzută pot înregistra îmbunătățiri școlare, prin gândire pozitivă și recitarea unor mantre motivaționale.

Acest tip de strategie poate fi practicat oriunde și în fiecare zi”, mai recomadă autorii studiului.