Copiii din Republica Moldova sunt familiarizați cu noile tehnologii informaționale și au acces la internet atunci când au nevoie. Cu toate acestea, nivelul de cunoștințe și abilitățile digitale ale copiilor rămân limitate. Aceștia sunt puțin informați despre ce ar trebui să facă atunci când se confruntă cu o situație neplăcută în mediul online. Situația s-a înrăutățit și mai mult odată cu pandemia COVID-19 și trecerea procesului educațional pe online.
Sunt constatări făcute în cadrul lansării unui proiect ce presupune pilotarea Standardelor Școlii Sigure Online în șase școli din țară. Proiectul este lansat de către Centrul internațional „La Strada”, în parteneriat cu Ministerul Educației Și Cercetării și cu suportul financiar al Consiliului Europei.
Fiecare al cincilea copil din Moldova a trecut printr-o experiență neplăcută în mediul virtual
Cele mai frecvente situații neplăcute sunt accesarea de conținuturi sexuale în mod involuntar, dar și propunerile indecente de la persoane necunoscute sau chiar discuții cu tentă sexuală. Toate aceste experiențe indică asupra faptului cât de vulnerabili sunt copiii atunci când trec prin diferite experiențe de abuz, îndeosebi abuz sexual. Și reacțiile de răspuns ale copiilor sunt diferite. De multe ori copiii aleg să nu vorbească despre experiențele prin care au trecut, iar acest lucru denotă că nu există un mediu de încredere pentru copii, aceștia temându-se că vor fi blamați.
În ultimii trei ani, numărul raportărilor de abuz sexual asupra copiilor a crescut la aproape 17 milioane – în 2019, acestea incluzând circa 70 de milioane de imagini și video. Și cifrele pentru Republica Moldova sunt alarmante. De exemplu, în anul 2020, organele de anchetă au inițiat aproximativ 40 de cauze penale în privința materialelor de abuz sexual asupra copiilor, ceea ce reprezintă cu 44% mai mult în comparație cu anul 2019.
„Pandemia COVID-19 a înrăutățit și mai mult situația. Potrivit celui mai recent raport Europol, abuzul sexual asupra copiilor în Uniunea Europeană a crescut și a devenit una din principalele amenințări privind criminalitatea cibernetică ca urmare a măsurilor de lockdown impus în contextul pandemiei ”, a notat William Massolin, șeful Oficiului Consiliului Europei în Republica Moldova.
De-a lungul timpului, au fost desfășurate numeroase activități legate de siguranța în mediul online. Studiile realizate în ultima perioadă au identificat un șir de vulnerabilități care preocupă autoritățile. Noile standarde urmează să integreze politicile, practicile și procedurile din școală, astfel încât siguranța online să devină element transversal al sistemului de educație, în concordanță cu prevederile politicilor internaționale din domeniul protecției drepturilor copiilor și asumate de școlile din țările europene.