Acțiuni precum a comenta sau a pune întrebări, a împărtăși și a se juca cu alți copii, a tolera, a aștepta rândul, a respecta ceea ce cred alții și a te oferi să ajuți într-o anumită activitate, pot fi extrem de simple, dar toate fac parte din educația pe care noi am primit-o când eram mici și asta ne va afecta pe parcursul vieții noastre adulte.

Pe parcursul primilor doi ani de viață, aceste nevoi sunt legate în special de reglarea emoțională pe care mama, tatăl sau o persoană care se îngrijește de cel mic le pot transmite în acțiunile lor zilnice, completând gustul pentru explorare cu asigurarea securității emoționale de care copilul are nevoie sau o cere. Toate sunt necesare pentru a cunoaște restul lumii, iar acest lucru poate începe cu frecventarea unei grădinițe.

Pe măsură ce copiii cresc, își extind în mod spontan spațiul de cercetare și cunoaștere. Mai ales de la vârsta de 2 ani, jocul și explorarea vor deveni principalul mecanism de învățare, ajutându-i să-și extindă experiențele și cunoștințele, încercând, greșind și reușind. Tocmai acest proces declanșează importanța completării și promovării în alte spații a învățării, diferită de învățarea care se poate obține acasă.

Grădinița le oferă copiilor lecții importante care îi vor însoți în viață

Ne referim la un spațiu adecvat de stimulare în diferite domenii (dezvoltarea limbajului, dezvoltarea socio-emoțională, matematică, artistică și vizuală). Spațiul și activitățile generate în grădiniță le deschid copiilor posibilități multiple de cunoaștere prezentă și viitoare.

La grădiniță, băieții și fetele învață nu doar să trăiască în comunitate, ci mai ales să împartă între ei, o chestiune care cu siguranță nu este ușoară la vârsta de 2-4 ani, când încep să-și afirme identitatea și o poziție în lume. Grădinița le permite să-și dezvolte capacitatea de a trăi cu ceilalți și de a-i respecta. Fără îndoială o mare lecție pe care, uneori, chiar și adulții trebuie să o învețe.

Experimentarea și jocul care se desfășoară în spațiul grădiniței le permite să se adâncească în abordările unui limbaj mai complex, extinzându-și vocabularul și abordând noțiuni matematice și fizice care ulterior vor fi esențiale pentru procese mai complexe. În plus, acestea vor fi acele “chei” esențiale pentru abilitățile necesare în şcoală. Impactul frecvenței la grădiniță poate fi observat de la școala elementară până la învățământul superior.

Cum se dezvoltă copiii care frecventează grădinița față de cei care nu o fac?

Dezvoltarea vocabularului unui copil care frecventează o grădiniță față de unul care nu o face este cu adevărat semnificativă, făcând o mare diferență nu numai în capacitatea sa de a se exprima oral, ci și în capacitatea sa de a înțelege, care este considerabil extinsă prin cunoașterea și folosirea unui număr mai mare de cuvinte.

Unul dintre motivele care explică acest lucru este că acasă, mamele, tații sau persoana care are grijă de copil înțelege perfect limbajul non-verbal, făcându-l pe copil să obțină ceea ce cere, chiar și fără a fi nevoie să se exprime verbal. De multe ori este suficient ca cel mic să spună niște onomatopee și îi dăm ceea ce cere sau îi dăm jucăria lui preferată. În grădiniță, în schimb, trebuie să depună un efort suplimentar pentru a transmite o idee sau un gând copilului cu care se joacă sau educatorului și astfel să obțină ceea ce îi cere.

Așadar, grădinița joacă un rol important, fiind mult mai bine ca micuțul tău să frecventeze un astfel de loc, mai ales când vorbim despre o grădiniță în care se promovează valori precum respectul, independența, comunicarea și încrederea în forțele proprii.