Aquaterra

Articole

1204

7 life-hack-uri pentru planificarea sarcinii

Nașterea copilului este un pas foarte responsabil. Acum, când viața noastră este strict planificată, nimeni nu mai are îndoieli că această etapă atât de importantă, ca nașterea unei vieți noi, trebuie să fie bine gândită, dar și pregătită. Așadar, să trecem la planificarea sarcinii.

Sfatul 1. Pregătirea către sarcină este un proces la care trebuie să participe ambii parteneri – și femeia, și bărbatul

Deseori auzim bărbați afirmând că nașterea copiilor este o treabă exclusiv femeiască și doar femeile trebuie să se pregătească pentru acest proces. Însă o astfel de abordare nu este deloc corectă. Și asta, pentru că în momentul concepției are loc „îmbinarea” celulelor sexuale feminine și masculine. Toată informația genetică este transmisă copilului de la ambii părinți. Desigur, asupra sănătății copilului se reflectă și perioada dezvoltării intrauterine, și procesul de naștere (de aceea starea de sănătate a mamei este mai importantă), și influența mediului exterior și modul de viață de mai târziu, însă aceasta este asigurată preponderent de sănătatea mamei și a tatălui, de aceea ambii viitori părinți trebuie să își facă analizele medicale.

Trebuie să ținem cont că un spermatozoid se maturizează în decurs de 3 luni, de aceea influența diverșilor factori nefavorabili în această perioadă (infecții, stres, obiceiuri nocive – fumat, alcool) poate avea o acțiune negativă asupra celulelor sexuale care participă la concepție și, ca urmare, asupra sănătății copilului. Pentru femeie este important ciclul menstrual în timpul căruia are loc fertilizarea – în această perioadă factorii negativi pot influența asupra ovulului care se maturizează.

Sfatul 2. În perioada de planificare trebuie să renunţăm la obiceiurile nocive

Despre dauna fumatului, alcoolului și, cu atât mai mult, a drogurilor știe toată lumea. La etapa planificării, viitorii părinți trebuie să renunțe complet la toate aceste obiceiuri nocive.

Substanțele dăunătoare conținute în fumul de țigară – nicotina, metilamina, metil mercaptanul, bazele de piridină etc. – pot reduce capacitatea de concepție atât a bărbaților, cât și a femeilor. Componentele tutunului provoacă dereglări ale ciclului menstrual la femei, înrăutățesc erecția la bărbați. Fumatul, inclusiv pasiv, provoacă dereglări ale circulației sângelui în placentă în timpul sarcinii, ceea ce este un factor serios de risc pentru asigurarea cu oxigen a fătului, putând conduce la întârzieri ale dezvoltării lui intrauterine.

Sfatul 3. În timpul pregătirii pentru sarcină trebuie să ne normalizăm greutatea

La planificarea sarcinii trebuie să țineți cont că și o greutate corporală mai mare decât normalul, și una mai mică pot afecta instalarea acesteia. Pentru a înțelege dacă greutatea dumneavoastră este în regulă, în prezent se utilizează mai des indicele masei corporale (IMC). Acesta este ușor de calculat: împărțiți greutatea corpului (în kilograme) la înălțimea (în metri) ridicată la pătrat. Un IMC normal se încadrează în limitele 18,5 kg/m.p. – 24,9 kg/m.p.

În cazul depistării unor abateri de la normă este recomandabil să consultați un endocrinolog, pentru a verifica dacă acestea nu sunt legate de anumite disfuncții hormonale. Dacă nivelurile de hormoni sunt în regulă, ar fi bine să vă adresați unui medic nutriționist, care să vă recomande un regim alimentar corect și sănătos.

S-a stabilit că asupra concepției influențează negativ carbohidraţii rafinaţi uşor asimilabili (zahărul şi dulciurile care îl conţin, sucurile carbogazoase), grăsimile saturate (margarina şi copturile pe bază de margarină, cartofii pai), proteinele de origine animală în cantităţi excesive, conţinute în produsele de carne. Carbohidraţii cu asimilare lentă (crupe, pâine din făină integrală) şi proteinele vegetale contribuie la creşterea capacităţii de concepţie. Pentru bărbaţi sunt recomandate fructele de mare, bogate în zinc, roşiile, care conţin antioxidantul lucopen, fructele şi legumele bogate în vitamina C şi microelementul cupru (fructele de pădure, citricele) – toate aceste produse sporesc calitatea spermei şi capacitatea spermatozoizilor de a fecunda ovulul.

Sfatul 4. În perioada de planificare a sarcinii trebuie să facem „rezerve” de vitamine şi minerale

Administrarea din timp a unor vitamine (de exemplu a acidului folic), a mineralelor şi microelementelor (iodului) reduce de câteva ori riscul apariţiei unor malformaţii congenitale şi al multor alte boli la copil. Cercetările clinice de anvergură au demonstrat că administrarea acidului folic cel puţin 0,4 mg pe zi de către ambii soţi în decurs de 3-6 luni înainte de concepţie previne apariţia multor malformaţii înnăscute, inclusiv a patologiei grave a tubului neural.

Sfatul 5. În perioada de planificare trebuie să minimalizăm stresurile

Unul dintre cele mai frecvente sfaturi pe care le primeşte viitoarea mamă în timpul sarcinii este să nu se îngrijoreze şi să nu se streseze. Însă capacitatea de a reacţiona cu calm la neplăcerile pe  care ni le „oferă” viaţa este una importantă nu doar pentru viitoarele mămici, ci şi pentru toţi restul (în particular, şi pentru viitorii tătici). Desigur, sarcina şi stresul nu este o combinaţie prea bună, de aceea ar fi bine să vă educaţi, încă dinainte de sarcină, anumite obiceiuri care să vă permită contracararea la maximum a stresurilor şi emoţiilor negative. Rezistenţa la stres a organismului poate fi crescută prin respectarea regimului zilei, a orelor de somn, prin exerciţii fizice moderate, care nu trebuie să provoace senzaţii neplăcute.

Sfatul 6. Atunci când planificăm sarcina trebuie să ne asigurăm un efort fizic moderat

Dacă exerciţiile fizice regulate nu au devenit încă parte integrantă a vieţii dumneavoastră, atunci perioada de planificare a sarcinii este cea mai bună pentru a vă educa acest obicei folositor. Conform datelor studiilor ştiinţifice, eforturile fizice moderate contribuie la normalizarea fonului hormonal, îmbunătăţeşte schimbul de substanţe, creşte capacitatea de concepţie (fertilitatea). Exerciţiile fizice regulate contribuie, în cazul bărbaţilor, la creşterea nivelului de testosteron şi îmbunătăţirea calităţii spermei. În acelaşi timp, eforturile fizice intense se reflectă negativ asupra capacităţii de concepţie, din cauza modificării fondului hormonal, ceea ce poate conduce la dereglări ale ciclului menstrual şi ale procesului de ovulaţie. În cazul scăderii intensităţii eforturilor fizice, fertilitatea se restabilește după o anumită perioadă de timp. 

Sfatul 7. În timpul pregătirii pentru sarcină trebuie să consultăm un genetician

Potrivit părerii specialiştilor, în prezent toţi soţii care planifică o sarcină, indiferent de vârstă, ar trebui să consulte un medic genetician (https://mamaplus.md/ro/posts/13374/). În unele cazuri o astfel de consultaţie este necesară pentru evaluarea sănătăţii viitorului copil şi întocmirea unui plan de acţiuni, pentru naşterea unui copil sănătos. La aceste situaţii se referă:

  • vârsta soţilor mai mare de 35 de ani;
  • prezenţa unor boli cronice grave sau a unor boli ereditare la soţi sau la rudele lor apropiate;
  • prezenţa în familie a copiilor cu boli ereditare sau malformaţii congenitale;
  • fertilitatea soţilor;
  • două sau mai multe avorturi spontane sau sarcini îngheţate în primul trimestru;
  • căsătorii între rude de sânge;
  • în cazul în care unul sau ambii părinţi au fost supuşi acţiunii unor factori nocivi (radiaţie, substanţe chimice toxice, substanţe otrăvitoare etc.).

La consultarea cuplului, medicul genetician determină riscul naşterii unui copil cu anomalii genetice. Riscul poate fi redus, mediu şi înalt, însă chiar şi în ultimul caz este posibilă conceperea unui copil sănătos.

Desigur, este preferabil ca la planificarea sarcinii să ţineţi cont de toate sfaturile enumerate mai sus. Însă dacă sarcina se va instala, întâmplător, mai devreme de finalizarea tuturor acestor acţiuni, nu vă faceţi inimă rea. Da, planificarea sarcinii este importantă, pentru că reduce la minimum multe riscuri, dar cel mai important este că micuţul mult aşteptat va veni pe lume, iar dumneavoastră veţi deveni părinţi fericiţi!

Sursa

Discuții